پرداخت به‌روز منابع تأمین اجتماعی برای اجرای به‌هنگام تعهدات

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به ارائه خدمات سه‌گانه تأمین اجتماعی به حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و افراد تبعی آنان گفت: منابع حاصل از حق بیمه از سوی کارفرمایان تأمین اجتماعی باید به روز پرداخت شود تا این نهاد بیمه‌ای نیز اجرای به‌هنگام تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را برنامه‌ریزی کند.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: باید حق بیمه به روز پرداخت شود در مواد قانونی منابع‌ساز باید منابع به موقع تأمین تا تعهدات آن به موقع اجرا شود. در این صورت سازمان علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی و بیمه‌ای به صورت آنی، در راستای خریدخدمت و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت هم سیاست‌گذاری خواهد کرد.

او ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی با حق بیمه جاری می‌تواند تعهدات جاری ایفا کند. اکنون حق‌بیمه‌ها ۸۵ تا ۹۰ درصد منابع سازمان و حوزه سرمایه‌گذاری‌ها مانند شستا حدود ۶ درصد و مابقی از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود که به واسطه آن اکنون به طور متوسط ماهانه سازمان ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات هزینه می‌کند.

او بیان کرد: تأمین اجتماعی باید منابع پایدار وابسته به اقتصاد، کار و تولید و متاثر از در شرایط اقتصادی جامعه داشته باشد تا به پایداری در منابع برسد.

آمار بیمه‌شدگان نیاز به تحلیل جامعی دارد

او درباره موضوع بیمه‌شدگان و افزایش فراوانی افراد بیمه شده در ۲ سال اخیر ادامه داد: برای این موضوعات یک تحلیل جامع آماری نیاز است تا براساس یک طبقه‌بندی درست تعداد بیمه‌شدگان اجباری از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری تفکیک شود.

جهانی ادامه داد: باید بتوان فراوانی دقیقی از بیمه‌شدگان خاص و اجباری به دلیل تنوع و گوناگونی که در جامعه آماری و روند رو به رشدی که این گروه‌ها و طیف‌ها داشته‌اند استخراج کرد تا مشخص شود تعداد بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری و مشاغل آزاد با میزان بیمه‌پردازی خود چه تاثیری در منابع سازمان دارند.

وی به عوامل تعیین‌کننده در منابع شامل نوع بیمه شده، رابطه بیمه‌پردازی، وضعیت سنی، جنس و متغیر دستمزد اشاره کرد و گفت: می‌توان ارزیابی درستی از این عوامل در رشد ۴۹ هزار میلیارد تومانی منابع حاصل از تعداد بیمه‌شدگان داشت تا از این طریق به دنبال جذب بیمه‌شدگان با تأثیر بیشتر آنها در منابع رفت.

رشد بیمه‌شدگان در طول سال‌های گذشته

جهانی به روند رشد تعداد بیمه‌شدگان در طول سال‌های گذشته بین سه تا پنج درصد اشاره کرد و افزود: نسبت به کل بیمه‌شدگان این روند رشد را شاهد بودیم و اکنون براساس آمارهای موجود حدود ۲ میلیون نفر در طول ۲.۵ سال اخیر به جامعه افراد بیمه‌شده اضافه شده است.

او با اشاره به اینکه باید تأثیر افزایش این تعداد بیمه‌شده در منابع سازمان تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: این اقدامات برای موثر بودن این جامعه آماری در ماندگاری و پایداری سازمان و بررسی بیشتر زمان بازنشستگی این گروه‌های جدید بیمه‌شدگان است.

به گفته او، بیمه‌شدگان تحت تاثیر متغیرهای گوناگونی منابع سازمان را مشخص می‌کنند. میزان حق بیمه متاثر از میزان دستمزدی است که بیمه‌شده دریافت می‌کند و براساس آن پوشش بیمه‌ای برقرار می‌شود و در برقراری تعهدات بلندمدت شامل مستمری بازنشستگی و میزان سنوات و سابقه فرد و میزان دستمزد نیز در میزان مستمری آنها تاثیرگذار است.

برخی بیمه‌شدگان دنبال تعهدات کوتاه‌مدت هستند

کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه برخی از بیمه‌شدگان به دنبال دریافت تعهدات کوتاه‌مدت هستند گفت: در محاسبات جامعه بیمه‌شدگان متوسط مشارکت کل افراد بیمه شده در بسیاری از سال‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال بوده است و در حوزه بازنشستگی بیشتر این موضوع دیده شده است.

او ادامه داد: البته برخی دیگر از جامعه بیمه‌شدگان مشمول کمک دولت هستند که حق بیمه آنها به صورت آنی پرداخت نمی‌شود بنابراین در سنوات آینده میزان تأثیر آنها بر منابع سازمان مشخص شده بنابراین در این زمینه نیاز به روزرسانی شدن پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان است.

کد خبر: 65956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =