دفتر پرستاری در سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد می‌شود

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره جذب نیروهای حجمی خارج از روابط بروکرواتیک اداری در بخش درمان  بر لزوم ایجاد دفتر پرستاری در ستاد سازمان تأکیدکرد و گفت: مگر می‌شود پرستاران را که  یک سوم نیروی درمانی سازمان هستند را نادیده گرفت. قطعاً با همکاری اداره اداری و مالی ظرف یک ماه آینده دفتر پرستاری در ستاد سازمان ایجاد خواهدشد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، مهدی اسلامی در مراسم گرامیداشت ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار نظام پرستاری را یکی از اصولی‌ترین ارکان نظام سلامت کشور خواند و افزود: پزشکان اگرچه رکن مهمی هستند اما در بخشی از پروسه درمان حضور دارند و این کادر مجموعه پرستاری است که به صورت مداوم از بیماران تیمارداری می‌کنند و این انجام وظیفه متعهدانه آنها قطعا در ارتقاء سطح رضایت مندی جامعه هدف و بیمه شدگان تأثیر چشمگیری دارد.

اسلامی در این مراسم که امروز (۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲) در سالن نگین غرب تهران برگزار شد، افزود: قدر و جایگاه پرستار غیرقابل انکار است و اگر عزم آن داریم که کیفیت درمان و رضایت‌مندی بیمار و بیمه شده ارتقاء دهیم و همچنین برنامه بلندمدت بر اساس اطلاعات موثق طراحی شود باید تقویت ساختار و ارتقاء رضایت‌مندی بدنه پرستاری مدنظر قرار گیرد.

پرستاران به حق خود دست نیافته‌اند

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه جامعه پرستاری به حق خود دست نیافته است، گفت: بنده و مجموعه سازمان مشتاق هستیم و عزم ما بر این است که زحمات و جایگاه واقعی پرستاران به درستی دیده شود. بنابراین به محض ورودم در سازمان اولین موضوعی که انگیزه تغییر چارت درمانی سازمان را در من ایجاد کرد نبود دفتر پرستاری در ستاد سازمان بود به همین منظور ایجاد دفتر پرستاری در ستاد از جمله مکاتبات نخشتین معاونت درمان بود.

اسلامی در ادامه با اشاره به اجرای تعرفه پرستاری در سازمان افزود: طرح تعرفه پرستاری از سوی همکاران وزارت بهداشت ارایه و عملیاتی شد و تصمیم اولیه این بود که آنچه این طرح هزینه برای نظام سلامت کشور و درمان سازمان تأمین اجتماعی بگذارد ما به تفاوت هزینه از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت بشود البته علی‌الرغم اینکه این موضوع تدریجی و سیر نزولی پیدا کرد سازمان با پیگیری این مهم، در شش ماهه اول سال جاری از محل بودجه سازمان بودجه آن تأمین و عملیاتی شد.

وی در ادامه بر تسهیل فرآیند جذب سیستم پرستاران تأکید کرد و گفت: با توجه به نوع و شرایط بهتر جذب در سیستم پرستاری وزارت بهداشت، پیشنهاد معاونت درمان نیز این هست که خارج از روابط بروکراسی جامعه پرستاری بسیار بهتر و سریع تر جذب شوند. چرا که بعضی نقص حضور یک بیمار بر یا منشی در شرایطی خاص بعضاً بیشتر از عدم حضور یک پزشک در مرکز درمانی نمایان می‌شود.

ضرورت جذب سریع نیروهای حجمی

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه باید سیستم جذب نیروهای حجمی در درمان جدا از سایر معاونت‌ها مدنظر قرار گیرد، افزود: رسماً به عنوان یک درد این موضوع را اعلام می‌کنم که بعضی از نیروهای حجمی از جمله نیروهای خدمات، منشی، بیماربر نقش مهمی در پروسه درمان دارند. گاه پزشک جراح در اتاق عمل منتظر بیمار است و در شرایط کمبود نیروی بیمار بر، وقت اتاق عمل گرفته می‌شود که بیمار به اتاق منتقل شود.

اسلامی در ادامه بر تداوم انجام طرح مطالعاتی جذب نیروهای حجمی تأکید کرد و گفت که در حد توان در پیگیری این مهم تردید نخواهد کرد.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۰۰ مرکز درمانی شامل۸۰ بیمارستان و ۳۲۰ مرکز جراحی محدود پاراکلنیکی دارد و بر سالنامه منتشره وزارت بهداشت، از نظر تمام شاخص‌های موجود درمان وضعیت سازمان بسیار مطلوب است و از صمیم دل از تمام پرستاران و کادر پزشکی تشکر می‌کنم.

رشد ارایه خدمات در درمان مستقیم و غیرمستقیم

اسلامی ادامه داد: بیمه‌شدگان سازمان در درمان مستقیم و غیرمستقیم روزانه حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت خدمات سرپایی و حدود ۱۳ هزار نفر خدمات بستری دریافت کردند و این آمار نشان از رشد ۷.۴ درصدی در بخش سرپایی و ۴.۲ درصدی در بخش بستری در سه ماهه اول ۱۴۰۲ در قیاس با سال ۱۴۰۱ است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی تأکیدکرد: امید دارد که بتوانند حمایت بهتر، علمی‌تر و اصولی‌تر (با درایت و لحاظ پیش‌بینی آینده نظام سلامت کشور) از نظام پرستاری در مقاطع مختلف تحصیلی، بهیاران، تکنسین‌های بیهوشی و اتاق عمل انجام شود.

اسلامی ادامه داد: در حدود شاید از ۲۱ هزار ردیف موجود در این مجموعه نزدیک ۱۷ هزار ردیف دارای متصدی و بیش از ۴ هزار خالی است. تعدادی از همکارانی که ممکن است به شرف بازنشستگی نائل شوند قطعا یکی از پیشنهادات معاونت این است که اجرای جذب خارج از سیستم بروکراتیک، فاصله زمانی بین بازنشسته شدن همکار و جذب نیروی جدید از بین برود.

مراسم گرامیداشت ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار و تجلیل از ۱۳۱ پرستار نمونه کشوری، بسیج جامعه پزشکی و استان تهران امروز( ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲) در سالن نگین غرب تهران برگزار شد.

کد خبر: 65556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =