خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی در دسترس شرکای اجتماعی

براساس داده‌های آماری موجود سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سرویس مختلف در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی را به جامعه تحت پوشش ارائه می‌دهد که بخش عمده ای از این مجموعه سرویس‌ها در بستر غیرحضوری به شرکای اجتماعی ارائه می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و برنامه کاربردی(اپلیکیشن) «تأمین من» اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی الکترونیک‌محور سازمان تأمین اجتماعی با جامعه بیش از ۴۶ میلیون نفری بیمه شدگان و ذینفعان تحت پوشش محسوب می‌شوند.

سازمان تأمین اجتماعی طراحی و توسعه ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه تحت پوشش را از سال ۱۳۹۹ آغاز و تا امروز گسترش خدمات الکترونیک را در راستای توسعه هوشمندسازی خدمات با هدف تسهیل دسترسی به انواع خدمت، بهره مندی از بسترهای مجازی در تسهیل ارائه و کاهش هزینه های خدمات، پیشبرد راهبردهای کلان سازمان و انتفاع دوسویه ذینفعان و سازمان و صیانت از منابع تأمین اجتماعی برنامه ریزی و دنبال کرده است.

افزایش و ارتقاء کیفیت درگاه‌های خدمات‌رسانی غیرحضوری جهت تسهیل ارائه خدمات به مخاطبان و دسترسی بیشتر و بهتر ذی‌ذینفعان به تمامی خدمات تأمین اجتماعی از برنامه‌های راهبردی این سازمان است که از طریق روش‌های نوین ارتباطی در سامانه‌های اینترنتی با استفاده از ابزارهای ارتباط الکترونیک در دسترس قرار دارد.

سازمان تأمین اجتماعی با ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، پوشش یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال، گسترش فرایند خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی را با هدف ارتقاء رضایتمندی جامعه ۴۶ میلیون نفری تحت پوشش، ارائه به موقع و تسهیل در دسترسی شرکای اجتماعی به خدمات را برنامه‌ریزی کرده است.

سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی

سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در راستای توسعه خدمات غیرحضوری این سازمان بر بستر الکترونیک و گسترش هوشمندسازی خدمات گسترده تأمین اجتماعی تسریع دسترسی و تسهیل ارائه خدمات گوناگون بخش‌های مختلف بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را به جامعه شرکای اجتماعی در قالب بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران فراهم کرده است.

با توجه به گسترش خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، این سامانه تمامی سرویس‌های موجود و همچنین خدمات غیر حضوری جدید سازمان را در یک درگاه مجتمع و یکپارچه در خود جای داده است. همچنین این سامانه، مرجع مطمئن و سریع جهت آگاهی و استفاده از سرویس‌های جدید برای مخاطبان سازمان فراهم آورده است.

جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با ورود به این سامانه از طریق رایانه و تلفن همراه و ثبت‌نام از طریق ورود کد ملی، شماره تلفن به نام فرد متقاضی بیمه شده و اطلاعات هویتی لازم، امکان دسترسی و دریافت خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بستر الکترونیک را دارند.

هرکدام از شرکای اجتماعی در قالب بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی با پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، امکان بهره‌مندی از خدمات متنوع و غیرحضوری مرتبط با دارند.

براساس آخرین داده‌های آماری سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون مراجعه و ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان ارائه شده است. همچنین تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ خدمت به‌صورت غیرحضوری در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شد که این عدد امروز به ۵۷ مورد رسیده است.

خدمات الکترونیکی بیمه‌شدگان

بیمه‌شدگان در حوزه بیمه‌ای خدماتی نظیر نام‌نویسی در قالب استعلام‌های گوناکون از مراکز مرتبط با تأمین اجتماعی - استعلام اطلاعات هویتی و حساب‌های معرفی شده، خدمات حوزه سابقه در بخش‌های دریافت و اعلان سوابق - مشاهده عناوین شغلی و محاسبه میانگین دستمزد ۲ سال آخر، حمایت‌های کوتاه‌مدت مانند درخواست غرامت دستمزد بیماری- استعلام استحقاق دریافت هدیه ازدواج - درخواست کمک هزینه دوران بارداری و درخواست کمک هزینه ازدواج، خدمات بازرسی نظیر مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان و ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی را دریافت می‌کنند.

همچنین در این بخش خدمات امور بیمه شدگان نظیر محاسبه خرید خدمت سربازی - درخواست برقراری کفالت و تکمیل سوابق کسری بیمه از ماه و همینطور خدمات مربوط به حوزه بازنشستگی، بیمه شدگان خاص در قالب انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه این نوع بیمه‌های سازمان، خدمات درمانی، خدمات حوزه سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک و خدمت مربوط به بیمه شدگان بخش کارگران ساختمانی به عنوان خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه می‌شود.

خدمات غیرحضوری کارفرمایان

در بخش مربوط به خدمات کارفرمایان سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی نیز بسترهای خدماتی از قبیل، خدمات کارفرمایان، واگذارندگان، بازرسی‌های کارگاهی، لیست حق بیمه، مکاتبات و ابلاغ‌ها، مطالباتی کارگاه، بازرسی دفاتر قانونی، مدیریت بدهی و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی به صورت الکترونیک به جامعه کارفرمایی ارائه می‌شود.

در این حوزه همچنین خدماتی الکترونیک نظیر تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقوقی، درخواست بخشودگی جرایم، کارگاه‌ها و پیمان‌های کارفرما، نامنویسی غیرحضوری بیمه شده، پیمان های واگذارنده، درخواست صدور مفاصاحساب، ارسال لیست حق بیمه، مشاهده مکاتبات و ابلاغ‌های انجام شده، استعلام بدهی کارگاه، مفاصاحساب ماده ۳۸، مشاهده جزییات محاسبه گردش حساب بدهی، تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی، ثبت درخوایت تقسیط بدهی، پرداخت غیرحضوری بدهی ابلاغ شده، اعتراض به بدهی، مدیریت پرداخت حق بیمه و مدیریت پرداخت اقساط در دسترس جامعه کارفرمایی است.

خدمات الکترونیک مستمری‌بگیران

سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی بخشی را نیز به ارائه خدمات متنوع به جامعه بازنشستگی و مستمری‌بگیران این سازمان اختصاص داده است.

جامعه مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی خدمات غیرحضوری در بخش‌های فیش حقوقی، حکم مستمری‌بگیران، خدمات پرونده الکترونیک، خدمات بازنشستگی، درخواست گواهی، اعلام شماره حساب بانکی، استعلام وضعیت مستمری‌بگیران، مستمری بازماندگان و ازکارافتادگان و تسهیلات مستمری‌بگیران را در این سامانه دریافت می‌کنند.

جامعه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنین امکان دریافت خدمات کامل‌تری مانند مشاهده فیش حقوقی و مشاهده حساب بانکی، مشاهده حکم مستمری‌بگیری، صدور گواهی حقوق و درخواست گواهی کسر اقساط، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، برقرای مستمری بازنشستگی، درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان، تعهدنامه فرزندان و نوادگان دختر، برقراری مستمری ازکارافتادگی و ترک کار-ازکارافتادگی را از سامانه غیرحضوری تأمین اجتماعی دارند.

برنامه کاربردی(اپلیکیشن) تأمین من

یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری، راه‌اندازی برنامه کاربردی اپلیکیشن «تأمین من» در تیرماه ۱۴۰۱ بود که اکنون حدود ۲.۵ میلیون کاربر در بستر این برنامه تعداد ۵۳ خدمت غیرحضوری را دریافت می‌کنند.

در این برنامه کاربردی خدماتی نظیر؛ مشاهده سوابق بیمه‌ای، اعلام سابقه به مؤسسات، اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده عناوین شغلی، درخواست غرامت دستمزد ایام بیماری، درخواست کمک‌هزینه بارداری، درخواست کمک‌هزینه اروتز پروتز، درخواست هدیه ازدواج، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی، مشاهده لیست قراردادهای اختیاری بر اساس وضعیت قرارداد با امکان ویرایش و لغو قرارداد - پرداخت حق‌بیمه، انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران، سرویس امکان مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی در حساب کاربری، گواهی اشتغال به تحصیل، انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اختیاری، انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد در دسترس کاربران و مخاطبان قرار دارد.

همچنین ‌در بخش «خدمات درمانی» این برنامه کاربردی، امکان استعلام وضعیت حمایت درمانی، مشاهده نسخ الکترونیک و کد پیگیری وجود دارد.

در بخش مربوط به کارفرمایان «تأمین من» نیز خدمات الکترونیک در قالب مشاهده لیست کارگاه‌های کارفرما و کارکنان، مشاهده مکاتبات و ابلاغ‌های انجام شده توسط سازمان، استعلام بدهی کارگاه، مشاهده جزییات محاسبه گردش حساب بدهی، مدیریت بدهی، تکمیل اطلاعات کارفرمایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، مشاهده پیمان‌های واگذارنده، نامنویسی غیرحضوری بیمه شده توسط کارفرما، ثبت درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری توسط کارفرما، بدهی قطعی موضوع ماده (۱۶) کارفرما، مشاهده و اعتراض به گزارش‌های بازرسی‌های کارگاهی، پیگیری اعتراض‌های مربوط به ابلاغ، معرفی نماینده اشخاص حقوقی توسط کارفرما و ارائه مفاصاحساب ماده (۳۸) برای کارفرمایان در دسترس است.

ارائه خدمات گسترده در چارچوب مشاهده فیش حقوقی، مشاهده حکم صدور گواهی حقوق، درخواست گواهی کسر اقساط معوق، استعلام وضعیت مستمری، درخواست تعهدنامه فرزندان دختر، درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان و درخواست برقراری مستمری بازنشستگی نیز برای جامعه بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی در این برنامه کاربردی ارائه می‌شود.

ابتدای هفته جاری نیز نگارش جدید برنامه کاربردی تلفن همراه "تأمین من" در دو نسخه Android و PWA برای بهره‌برداری کاربران منتشر شد که توسعه خدمات از این طریق را در دسترس مخاطبان سازمان قرار داده است.

این برنامه کاربردی به عنوان بستر استفاده از خدمات غیرحضوری و الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی بر روی گوشی‌های همراه هوشمند، از سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی hamrah.tamin.ir و نیز فروشگاه‌های مجازی (مانند بازار و مایکت) قابل دریافت است.

خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی در دسترس شرکای اجتماعی

کد خبر: 65293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =