نحوه پیگیری شکایت در سامانه ثبت تخلفات و رسیدگی به شکایات تأمین اجتماعی

سامانه ثبت تخلفات و رسیدگی به شکایات سازمان تأمین اجتماعی سال ۱۴۰۱ در راستای بررسی مسایل و مشکلات و پیگیری شکایت مخاطبان و ذینفعان و در سالروز صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در امر مبارزه با فساد رونمایی شد و در حال حاضر اقدامات موثری در بخش‌های مختلف در این سامانه به ثبت می‌رسد.

به گزارش آتیه آنلاین، مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی در راستای رسیدگی به مشکلات خود در فرایند اداری در صورت مشاهده تخلف در سازمان می‌توانند موضوع شکایت خود را در این سامانه به ثبت رسانده و مراحل پیگیری و رسیدگی به شکایات را دنبال کنند.
عموم مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند به منظور تسهیل در ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی، به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه ثبت گزارش تخلف اداری، گزارش‌ها، انتقادات و موارد نیاز به رسیدگی را اطلاع دهند تا پس از بررسی، اقدام متناسب انجام شود.

شناسایی ۳۸ مورد تخلف
با توجه به اینکه تخلفات اداری مصادیقی دارد بنابراین مطابق ماده هشت قانون رسیدگی به تخلفات اداری ۳۸ مورد تخلف شناسایی شده است که از جمله آن می‌توان به نقض قوانین و مقررات،‌ رفتار تبعیض‌آمیز با ارباب رجوع، ترک خدمت، اختلاس، اخاذی، تهمت و افترا و دیگر موارد اشاره کرد که اینها تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.
همچنین فرایند رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات روش‌های مختلفی دارد که شامل ثبت شکایت و اعلام تخلف توسط اشخاص حقیقی مانند ارباب رجوع، ثبت شکایت یا اعلام تخلف توسط کارمندان و همچنین ثبت شکایت توسط مدیران و سرپرستان اداری است.
اگر مخاطبان تخلفی را مشاهده کنند امکان پیگیری آن وجود دارد البته گزارش تخلف برای رسیدگی نیز دارای ویژگی‌هایی است. بنابراین برخی از این ویژگی‌ها این است که هویت فرد گزارش‌دهنده باید مشخص باشد، همچنین گزارش ارسالی باید مستدل و مستند به شواهد قابل اتکا باشد تا بررسی و رسیدگی به آن امکانپذیر باشد. پس از این مراحل امکان ارسال گزارش به هیات رسیدگی به تخلفات وجود دارد تا موضوع با جدیت بررسی و دنبال شود.

چهار مسیر ثبت گزارش تخلفات
برای ثبت گزارش تخلفات چهار مسیر وجود دارد یکی از این مسیرها ورود به سایت ta.tamin.ir و انتخاب گزینه ثبت گزارش و ارسال گزاش مدنظر است. مسیر دوم ارسال گزارش از طریق پست الکترونیک ta@tamin.ir و مسیر سوم ارسال گزارش مکتوب از طریق پست و مسیر چهارم ارسال از طریق فاکس به شماره ۰۲۱۶۶۰۱۲۹۳۴ است.
در همه دستگاههای مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری از جمله سازمان تأمین اجتماعی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وجود دارد که با توجه به گزارش‌های ارسالی به تخلفات رسیدگی می‌شود. با توجه به اینکه پیشگیری، نظارت موثر، ‌فسادستیزی و اعتماد افزایی با مشارکت مردمی امکانپذیر است مردم می‌توانند در این زمینه سازمان تأمین اجتماعی را یاری کنند.

مراحل فعالیت هیأت‌های رسیدگی به تخلفات
میثم جعفری، نماینده مدیرعامل و مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تأمین‌ اجتماعی نیز پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری بر اساس قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۲ تشکیل و ساختار قانونی آن به تمام دستگاه‌ها از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ شد. به ‌منظور رسیدگی به تخلفات اداری در هر یک از دستگاه‌های مشمول قانون، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تشکیل می‌شود که وظیفه اصلی ‌آن، رسیدگی به تخلفات کارکنان آن سازمان است.
جعفری افزود: در این خصوص سازمان تأمین‌اجتماعی دارای شش هیأت رسیدگی‌کننده است که چهار هیأت بدوی وظیفه رسیدگی‌ به تخلفات اداری کارکنان را برعهده دارند و دو هیأت در مرحله تجدیدنظر به آرای قابل‌پژوهش صادره در هیأت بدوی رسیدگی می‌کنند.
او بیان کرد: بر اساس قانون، ماده (۱۵) آیین‌نامه اجرایی رسیدگی به تخلفات اداری و ماده (۱۸) به دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری هیأت‌ها، اشاره می‌کند. ما از سه طریق می‌توانیم گزارش‌ها را دریافت کنیم؛ اول از طریق ارباب‌رجوع، یعنی افرادی که ولی‌نعمتان ما هستند و ما به آن‌ها ارائه خدمت می‌کنیم.

شرایط ثبت و رسیدگی تخلفات
جعفری ادامه داد: اگر مراجعان تخلفی ببینند و مستند و مستدل باشد، با احراز هویت فردی (فرد گزارش‌کننده)، در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری قابل ‌طرح است. دوم؛ از طریق همکاران سازمانی؛ به این معنا که چنانچه گزارشی در اختیار ما قرار ‌گیرد؛ چه مدیر مجموعه یا کارمند سازمان باشد، اگر تخلفی از همکاری ببیند، می‌تواند با ارسال اسناد مستدل و احراز هویت شخص گزارش‌کننده تخلف موردنظر را در مسیر بررسی قرار دهد. سومین روش از کانال مدیران است.
وی اضافه کرد: مدیران می‌توانند بر اساس قانون، مکاتباتی با ما داشته باشند و فرد متخلف را به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی کنند. آخرین مسیر برای آگاهی از تخلفات اداری کارکنان، معرفی از سوی سازمان بازرسی کل کشور است.
مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: ماده (۴۹) تکلیف را برای مشخص کرده است زیرا در این ماده قانونی آمده است «هر یک از دستگاه‌های مشمول قانون مکلفند در کلیه ساختمان‌های موجود خود که محل مراجعه مردم و ارباب‌رجوع است صندوق خاص جهت اعلام تخلف آن‌ها نصب کنند و اطلاعیه‌های لازم را در این خصوص در محل مراجعه داشته باشند.»
او بیان کرد: این صندوق صرفاً باید توسط هیأت‌های رسیدگی بازگشایی شود و هیچ شخصی اجازه بازبینی آن را ندارد. بر اساس ماده (۱۵) آیین‌نامه اجرایی مردم اعم از ارباب‌رجوع‌، کارکنان و مدیران می‌توانند گزارش‌های تخلف را به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات ارسال کنند. ما همه این مباحث را جمع‌آوری کردیم و از افرادی که صاحب تجربه بودند، نظرخواهی کردیم و تقریباً ۶ماه روی این طرح کار شد که ما به چه صورت می‌توانیم از ظرفیت نظارت مردمی بهره‌مند شویم؟ قرار شد با طراحی، یک پوستر زیرساختی تهیه کنیم که به مردم و کارکنان‌ جهت ارائه گزارش تخلفات کارکنان آموزش دهیم.
جعفری درباره برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی برای پیشگیری از تخلفات گفت: اگر می‌خواهیم پیشگیری کنیم باید آموزش را محور کار خود قرار دهیم. این آموزش شامل آموزش همه کارکنان و مدیرانی است که باید در امر اجرای مأموریت‌ها به ما کمک کنند. بر همین اساس، ما رؤسای شعب و رؤسای مراکز درمانی، مدیران بیمارستان‌ها، معاونان شعب، رؤسای اداری که در شعب و مراکز درمانی با ما در ارتباط هستند را دعوت می‌کنیم که در راستای پیشگیری یک کارگاه آموزشی در اختیار داشته باشیم. در مورد نظارت مؤثر و آگاهی‌دهی به کارکنان و تبیین فرایند جدید تخلفات اداری نیز آموزش را در نظر گرفتیم تا همه کارکنان بدانند از این به بعد مردم هستند که بر عملکرد ما نظارت خواهند داشت.
دهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ سامانه متمرکز ثبت تخلفات اداری سازمان تأمین‌اجتماعی رونمایی شد. با شروع فعالیت این سامانه، مراجعان به شعب و مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی و نیز کارکنان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند گزارش‌ موارد احتمالی تخلفات در حوزه‌های مختلف مأموریتی این سازمان و زیرمجموعه‌های آن را به‌صورت کاملاً غیرحضوری ثبت و پیگیری کنند.

کد خبر: 70221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =