جدیدترین آمار حضور و اشتغال مهاجران در ایران

داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال اتباع خارجی حاکی از صدور چهار هزار و ۵۵ مورد روادید کار با حق کار مشخص برای این بخش از نیروی کار خارجی در سال ۱۴۰۱ است. همچنین در مدت اشاره شده ۶۷ مورد روادید یا پروانه اشتغال توسط وزارت کار برای اتباع «غیرمشمول موافق هیأت فنی اشتغال» صادر شده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، چهار هزار و ۶۴۱ مورد صدور روادید کار برای مهاجران ماهر صادر شد.

به گزارش آتیه آنلاین، بیشترین صدور پروانه کار برای اتباع دارای مهارت در سال گذشته به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران با ۹۹۹، ۶۹۰ و ۴۴۳ مورد ثبت شده و کمترین این میزان نیز در استان‌های لرستان، ایلام و کهگیلویه‌وبویراحمد بدون ثبت حتی یک مورد پروانه کار برای مهاجران ماهر اعلام شده است.

داده‌های وزارت کار نشان می‌دهد در سال قبل پنج هزار و ۵۲۵ تمدید پروانه کار برای مهاجران ماهر، ۹۵۲ روادید یا پروانه اشتغال برای اتباع «غیرمشمول موافق هیأت فنی اشتغال»، صدور ۳۸ هزار و ۷۰۵ کارت موقت و ۲۱۶ هزار و ۲۹۴ مورد تمدید آن برای اتباع خارجی انجام شده است.

آمارها در مجموع بیانگر صدور و تمدید ۲۵۴ هزار و ۹۹۹ مورد کارت کار موقت مهاجران در سال گذشته است که بیش از ۳۸ هزار مورد آن مربوط به صدور و بالغ بر ۲۱۶ هزار مورد نیز در حوزه صدور انجام شده است.

خروجی آمار سالنامه وزارت کار در سال گذشته بیانگر بیشترین حضور و اشتغال اتباع غیرمجاز در استان تهران است. بر این اساس در سال قبل ۳۷ هزار و ۳۳۶ نفر تبعه شاغل غیرمجاز در کشور شناسایی شد که بیشترین تعداد آنان با ثبت ۱۴ هزار و ۶۶ مورد در استان تهران و کمترین تعداد آنها به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی و ایلام با ۸ و ۱۶ مورد ثبت شده است.

بستر قانونی روادید اشتغال اتباع

براساس تعاریف رسمی حوزه اشتغال اتباع، روادید ورود با حق کار مشخص پس از درخواست کارفرما و موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای شغل مشخص شده به منظور ورود به کشور و اشتغال مهاجران به استثنای برخی موارد اشاره شده در قانون توسط وزارت امور خارجه صادر می‌شود.

در این راستا اتباع دارای مهارت‌های فنی و تخصصی پس از کسب موافقت هیأت فنی اشتغال اتباع خارجی، در صورتی که نیروی کار داوطلب دارای همان مهارت کاری با تابعیت ایرانی وجود نداشته یا حاضر به اشتغال در کار و فرصت شغلی مربوطه باشد، در شغلی معین مشغول به کار شده و موظف است مهارت خود را در حین کار به‌منظور جایگزینی به نیروی کار دارای تابعیت ایرانی آموزش دهد.

انجام حدود ۵۲ هزار بازرسی اشتغال اتباع

براساس اعلام وزارت کار در سال گذشته ۵۱ هزار و ۹۱۴ مورد بازرسی کار در حوزه بررسی اشتغال مهاجران در کشور صورت گرفته که با وجود این مجموعه بازرسی کار، تعداد ۳۷ هزار و ۳۳۶ مورد شاغل غیرمجاز خارجی شناسایی شد.

براین اساس همچنین پنج هزار و ۱۵۱ کارفرمای متخلف به‌واسطه به‌کارگیری مهاجران بدون مجوز کار در کارگاه‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند. این در حالی است که رشد بازرسی، افزایش شناسایی شاغلان غیرمجاز و کاهش معرفی کارفرمایان متخلف به مراجع قضایی نسبت به سال قبل از آن اتفاق افتاده است.

بر این اساس در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۱ هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی کار در حوزه اتباع، شناسایی ۳۰ هزار و ۱۴۰ اتباع شاغل غیرمجاز و پنج هزار و ۲۳۶ مورد معرفی کارفرمای متخلف به مراجع قضایی رخ داده است.

رشد بیمه‌شدگان اتباع تحت پوشش تأمین اجتماعی

خروجی سالنامه وزارت کار در حوزه بیمه مهاجران خارجی در سازمان تأمین اجتماعی حاکی از افزایش آمار بیمه‌شدگان اتباع در مقایسه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ است. به این واسطه تعداد ۴۴ هزار و ۹۸۷ نفر از اتباع در سال گذشته تحت پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی قرار داشتند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۳۰ مورد را مردان و هفت هزار و ۷۵۷ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۰ هزار و ۲۷ نفر شامل ۳۱ هزار و ۵۳۹ مرد و هشت هزار و ۴۸۸ زن از طریق پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی از مزایا و خدمات این سازمان برخوردار بوده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان با پوشش بیمه‌ای بیش از ۲۴ هزار شاغل مهاجر با اختلاف، بیشترین تعداد بیمه‌پردازی مربوط به اتباع را در اختیار دارد و استانهای اصفهان و زنجان به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار دارند. کمترین میزان پوشش بیمه‌ای اتباع شاغل نیز در استان‌های لرستان، خراسان رضوی، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است. همچنین سال گذشته از مجموع مهاجران خارجی بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی تعداد ۱۳ هزار و ۱۹۶ مورد ناشی از بازرسی کارگاهی و هشت هزار و ۲۳۲ نفر بیمه‌شده حوزه حرَف و مشاغل آزاد اعلام شده است.

آخرین داده‌های وزارت کار در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی به جامعه پناهندگان و مهاجران خارجی نشان از برگزاری ۶۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر- ساعت دوره آموزش مهارت برای این بخش از جامعه دارد، در شرایطی که در سال قبل از آن ۸۱۵ هزار و ۲۷۴ نفر- ساعت آموزش برای این افراد در سطح کشور برگزار شده است. بالاترین میزان برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای مهاجران و پناهندگان در استان‌های کرمان، البرز و خراسان رضوی انجام شده است.

کد خبر: 65155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =