تحقق توسعه بازار کار با استفاده از رشد فناوری

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار و تولید در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر اینکه تحقق توسعه بازار کار با استفاده از رشد فناوری جدید موثر در این بخش امکانپذیر است، گفت: رشد فناوری و تکنولوژی و تاثیر آن در بازار از زوایای مختلفی قابل بررسی و تحلیل است.

حاج‌اسماعیلی یکی از ابزارهای اصلی برای توسعه بازار کار استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید دانست و افزود: فناوری جدید حتماً باید در بازار کار استفاده شود. بخشی از این فناوری به ورود تکنولوژی جو دستگاه‌های جدید صنعتی در فعالیت‌های حوزه تولید، خدمات و کشاورزی محسوب می‌شود. ما حتما دستگاه‌های به روز را در تناسب با فناوری روز دنیا برای توسعه بازار کار مورد بهره‌برداری قرار دهیم که افزایش بهره‌وری و ارتقاء شرایط کاری را موجب خواهد شد.

او ادامه داد: دیگر اینکه ما باید مهارت نیروی کار را نسبت به شرایط جدید بازار کار و فناوری‌های جدید این حوزه متناسب با نیاز بازار کار افزایش دهیم. بخشی از این مهم به فعالیت مراکز آموزشی از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای آموزش دانش موردنیاز بازار کار مرتبط می‌شود. آموزش‌های عمومی و تخصصی در کارهای مختلف، مجموعه آموزش‌های فضای جدید بازار کار را تشکیل می‌دهند. فناوری، تکنولوژی و دستگاه‌های جدید حوزه کار و تولید باید در تناسب با آموزش مبتنی بر دانش و آگاهی روز و از طریق ارتقاء مهارت نیروی کار، هدایت بازار کار به سمت فضای جدید را محقق کند.

وی همچنین توضیح داد: موضوع دیگر اینکه فضای فراهم شده ناشی از ورود تکنولوژی جدید به بازار کار را باید فرصتی در راستای توسعه بازار کار به شمار آورد. امروزه در جهان و کشور ما، فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی با عنوان اقتصاد دیجیتال بخش قابل توجهی از وضعیت جدید بازار کار را رقم زده است.

این کارشناس حوزه بازار کار در ادامه گفت: فضای اینترنتی و فعالیت‌های کاری ناشی از آن، سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته روند ریل‌گذاری و انجام امور کسب و کارها عمدتاً در حوزه اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است.

انتقادات حوزه فناوری در بازار کار ایران

حاج‌اسماعیلی بیان کرد: در کشور ما در راستای توسعه فناوری برای استفاده در بازار کار انتقاداتی مطرح می شود. با وجود حاکم و غالب شدن فضای جدید حوزه تکنولوژی بر بازار کار جهانی، همچنان از فعالیت‌های مربوط به استادشاگردی صحبت می‌شود و این نشان از عدم تغییر رویکرد در راستای افزایش بهره‌وری و توسعه بازار کار است.

او اضافه کرد: در این حوزه ابتدا باید شاهد تغییر و تحول در حوزه رویکردها باشیم و در غیر این صورت امکان برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از شرایط جدید بازار کار ناشی از ورود تکنولوژی جدید در این حوزه وجود ندارد.

این فعال و کارشناس حوزه کار و تولید افزود: در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها و برای تحقق توسعه بازار کار تاکید بر بهره‌مندی از شرکت های دانش بنیان در کشور وجود داشته است.

وی ادامه داد: به کارگیری افراد متخصص، دانشمند و فارغ التحصیل و متکی به فناوری و علم جدید، نقش آفرینی در حوزه دانش بنیان را موجب خواهد شد و دیگر اینکه در این فضا امکان استفاده از دستگاه ها و فناوری‌های جدید وجود خواهد داشت.

کد خبر: 62269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =