دو دهک دیگر به جمعیت بیمه سلامت رایگان کشور اضافه شد

سرپرست اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران جزئیات اضافه شدن ۲ دهک درآمدی چهارم و پنجم به بیمه سلامت رایگان کشور را تشریح کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، جمشید شایانفر در خصوص اضافه شدن دو دهک دیگر به جمعیت بیمه سلامت رایگان در کشور، توضیح داد: به استناد بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی طی ۲ سال گذشته؛ ۳ دهک مشمول بیمه رایگان شدند. این سه دهک از ابتدای سال گذشته توسط وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی دهک‌بندی شده و سپس به ما معرفی می‌شوند تا تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند. در حال حاضر بالغ بر ۹.۵ میلیون نفر در سه دهک نخست درآمدی نخست تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

او افزود: سازمان بیمه سلامت ایران در راستای تسهیل و تامین پوشش بیمه همگانی پیشنهاد داد که دهک‌های بیشتری مشمول بیمه رایگان شوند که بر این اساس هیات محترم وزیران طی هفته گذشته مصوبه‌ای را به تصویب رساندند که دو دهک به مجموع دهک‌های قبلی اضافه شود تا به این صورت از این به بعد ۵ دهک نخست درآمدی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند.

او ادامه داد: بر این اساس قریب به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در گروه دهک ۴ و ۵ به جمعیت بیمه رایگان کشور اضافه شدند. پیش از این دهک درآمدی ۴ می‌بایست ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه سالانه و دهک درآمدی پنجم نیز ۲۰ درصد از حق بیمه یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی مصوب برای سال جاری را پرداخت می‌کردند.

او افزود: همچنین میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه دهک‌های ۶ تا ۹ نیز کاهش یافت. بر همین اساس از این پس میزان پرداختی دهک ششم از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد، پرداختی دهک هفتم از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد و پرداختی دهک هشتم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد و پرداختی دهک نهم از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافت. میزان پرداختی حق بیمه دهک دهم نیز بدون تغییر باقی مانده است.

شایانفر در خصوص روند تامین اعتبارات این طرح به ایسنا بیان کرد: این بودجه از منابع عمومی سازمان بیمه سلامت برداشت و تامین می‌شود؛ البته این کسری باید تامین شود چون محاسبات بر مبنای دهک‌بندی‌های قبلی انجام شده بود و اکنون با تغییر محاسبات لازم است که با هماهنگی سازمان برنامه بودجه یک بازنگری در این بخش انجام شود. برآورد ما از بودجه مورد نیاز برای تحت پوشش رایگان بردن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قالب دهک درآمدی ۴ و ۵ حدودا ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

او درباره چگونگی اطلاع‌رسانی به دهک‌های درآمدی که اخیرا تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند، افزود: اطلاع‌رسانی این اقدام به صورت متمرکز انجام خواهد شد تا افراد دهک‌های درآمدی ۴ و ۵ در جریان این موضوع قرار گیرند اما همه افرادی که جزو دهک ۴ و ۵ در بانک اطلاعاتی سازمان بیمه سلامت قرار دارند به صورت خودکار در سیستم به بیمه رایگان تبدیل می‌شوند و سپس به صورت پیامکی این موضوع به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

سرپرست اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران درباره افراد مشمول دهک ۴ و ۵ که پیش از ابلاغ این مصوبه اقدام به پرداخت حق بیمه یک سال خود کرده بودند، گفت: در این مورد نیاز به بررسی بیشتر است اما اساسا این مصوبه‌ از زمان تصویب (۳۰ خرداد) قابلیت اجرایی دارد.

او در خصوص فاقدین بیمه و اقداماتی که لازم است جهت پوشش بیمه‌ای انجام دهند نیز گفت: این افراد می‌توانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا از طریق سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت برای بیمه شدن اقدام کنند. زمانی که فردی اقدام به ثبت نام در سامانه‌ شهروندی کند، روند ارزیابی وسع هم به شکل خودکار ظرف کمتر از یک روز برایش انجام می‌شود؛ البته ۹۵ درصد افراد چون یک سری سوابق در سامانه‌های ما دارند، ‌ دهک‌شان هم مشخص شده است و آنهایی هم که هیچ سابقه‌ای نداشته باشند به سرعت تعیین دهک می‌شوند.

او درباره مجموع بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: در قالب صندوق بیمه روستائیان، ‌ عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر جمعیت حدود ۲۰ میلیون بیمه شده رایگان داریم. در صندوق بیمه ایرانیان نیز تاکنون حدود ۹.۵ میلیون نفر به شکل رایگان تحت پوشش بودند که از این پس ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود که با احتساب دهک‌های درآمدی ۶ تا ۱۰ مجموع افراد تحت پوشش این صندوق به حدود ۱۶ میلیون نفر می‌رسد. در صندوق کارکنان دولت نیز حدود ۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند. گروه دیگر نیز بیمه‌شدگان صندوق سایر اقشار شامل خانواده معظم شهدا، جانبازان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، طلاب حوزه‌های علمیه و اتباع هستند که جمعیت آنها نیز حدود۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.

او درخصوص تفاوت خدمات بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت نیز بیان کرد: بسته خدمات و تعهدات عمدتا یکسان است؛ چون تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس قانون و مصوبات شورای عالی بیمه تعیین می‌شود؛ بنابراین هرچند که میزان حق بیمه‌ها متفاوت است اما خدمات یکسان است.

کد خبر: 61476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =