تخصیص ناقص بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اعلام عدم تخصیص کامل بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۱، گفت: در لایحه بودجه سال جاری نیز مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شده که با ارقام مورد نظر کارشناسی شده ما متفاوت است و با توجه به رشد تورمی هزینه‌های سلامت کمی نگران این هستیم که در بودجه این بخش دچار مشکل شویم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رضایی در گفت‌وگویی گفت: بعد از تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، برای نخستین بار صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تشکیل شد. طبق اساس‌نامه، نوع بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و نادر و همچنین بسته خدمتی برای این بیماران توسط وزارت بهداشت تعیین و معرفی شدند و سازمان بیمه سلامت به عنوان متولی صندوق فعالیت‌های اجرایی مربوط به پوشش بیماران را بر عهده گرفت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج کار خود را با ۲۷ بیماری آغاز کرد، افزود: به طور کلی ۱۰۷ بیماری مشمول صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج می‌شود، اما تاکنون برای ۵۰ بیماری بسته‌های خدمتی تعریف شده و در سامانه‌های سازمان بیمه سلامت تعریف شده‌اند. ۵۷ بیماری دیگر از آنجایی که بسیار نادر هستند هنوز بسته خدمتی ندارند و اگر بیماری مبتلا به این بیماری‌ها هزینه‌ای خارج از پوشش بیمه پایه انجام دهد، می‌تواند اسناد آن را به سازمان بیمه سلامت ارائه کند تا تحت عنوان خسارت، ما هزینه‌ها را متقبل شویم.

رضایی در توضیح گروه‌ بیماری‌های تحت پوشش در صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، بیان کرد: بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، ‌ام اس، ‌ دیالیز صفاقی، ‌دیالیز خونی، بیماری‌های موکوپلی ساکاریدوز، بیماری‌ بال پروانه‌ای، اس‌ ام ای تیپ یک، دو و سه، ‌بیماری سی اف، اوتیسم، گروه سرطان‌ها با تمام طیف‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، پیوند سلول‌های بنیادی و خون ساز، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب و پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه، پیوند سلول‌های بنیادی، بیماری‌های مزمن روانی، صرع مقاوم به درمان، ‌ دیابت نوع ۲، پرفشاری خون، پارکینسون، آسیب‌های شنوایی شدید و بیماری‌های متابولیک (شامل ۱۹ بیماری و حدود ۲۴۰۰ بیمار) شامل بیماری‌هایی هستند که تاکنون ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش هستند.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۹۰ هزار بیمار شناسایی شده و ذیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار گرفتند. بسته به نوع بیماری پوشش بیمه‌ای از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد در بخش دولتی متفاوت است. در بخش خصوصی هم پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تا ۸۰ درصد است.

او درباره تخصیص اعتبارات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: تا آخرین روز کاری سال قبل، از کل بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، ۱۹۴۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت تخصیص یافت. برای تخصیص مابقی بودجه باید سازمان برنامه و بودجه نظر بدهد اما، معمولا اینگونه نیست که منابع بودجه‌ای تحقق نیافته سال قبل در سال بعد جبران شود.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده است. با توجه به رشد تورمی هزینه‌های سلامت و قصد ما برای گسترش خدمات و تعداد بسته‌های خدمتی، کمی نگران این هستیم که در بودجه این بخش دچار مشکل شویم که برای جلوگیری از بروز مشکلات باید مدیریت منابع داشته باشیم.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، تاکید کرد: صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج کار خود را از آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز کرد و ۴ ماه پایانی سال فعال بود و این امر هم باید در سیاست‌گذاری‌های بودجه مدنظر قرار می‌گرفت. به طور کلی برآوردهای کارشناسی ما در سازمان بیمه سلامت بیانگر نیاز ما به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۱۴۰۲ بوده است.

کد خبر: 58791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =