خوراکی‌های محبوب فصل گرما و تصورات غلط تغذیه‌ای

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، ضمن اشاره به متداول‌ترین خوراکی‌های فصل گرم شامل آبمیوه‌ها و بستنی‌ها، بر میزان مصرف متعادل این مواد به منظور پیش‌گیری از چاقی تاکید کرده و تصورات غلط رایج درخصوص مصرف میوه‌ها و آبمیوه‌ها را شفاف‌سازی کرد.

دکتر محمد هاشمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه همزمان با تغییر فصل‌ها با طیف جدیدی از خوراکی‌ها روبرو می‌شویم، افزود: تنوع در این خوراکی‌ها به‌خصوص در گروه میوه‌ها و صیفی‌های فصل بهار و تابستان بیشتر است و الگوی خوراکی‌های ما را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به مصرف آبمیوه‌ها به عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب فصول گرم سال، ‌ اظهار کرد: متاسفانه در بین مردم این باور غلط رایج است که خوردن مایعات تاثیر چندانی بر اضافه‌وزن ندارد؛ درحالی که به این‌گونه نیست و نه تنها خوردن آبمیوه بلکه خود میوه هم بر اضافه‌وزن بی‌تاثیر نیست. مصرف یک لیوان آبمیوه معادل عصاره گرفته شده از تمام میوه‌هایی است که برای تهیه آن استفاده شده است و بنابراین کالری تمام میوه‌ها را یک‌جا دارد.

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه، گفت: نکته دیگر اینکه بسیاری از آبمیوه‌هایی که از مغازه‌ها به عنوان نوشیدنی‌های طبیعی تهیه می‌کنیم، علاوه بر قند طبیعی خود میوه، حاوی مقدار قابل توجهی شکر برای خوش‌طعم شدن است که مصرف آن سبب ورود کالری اضافه به بدن می‌شود. اما اغلب تصور می‌شود، خوردن آبمیوه و حتی گوشت میوه به دلیل دارا بودن قند طبیعی، منجر به اضافه‌وزن نمی‌شود.

هاشمی تصریح کرد:‌ این درحالی است که میوه و آبمیوه هم به سهم خود مقدار مشخصی کالری دارد که مصرف بیش از مقدار نیاز آن‌ می‌تواند افزایش وزن را به دنبال داشته باشد. به ویژه این حساسیت، درباره آبمیوه‌ها بیشتر است؛ زیرا با مصرف آبمیوه، بدن از فیبر موجود در میوه محروم می‌ماند. درحالی که فیبر خاصیت‌های بسیاری دارد از جمله اینکه از ابتلا به برخی سرطان‌ها جلوگیری کرده، کارکرد دستگاه گوارش و میزان قندخون را تنظیم می‌کند.

وی ارائه این توضیحات را به معنای صرف‌نظر کردن از مصرف آبمیوه‌ها ندانست و ادامه داد: توصیه اکید بر این است که با توجه به مردود بودن این تصور که خوردن آبمیوه منجر به اضافه وزن نمی‌شود، خوردن آن تا حد امکان محدود شود.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، افزود: همچنین این نکته مهم را فراموش نکنیم که چاقی و اضافه‌وزن امری نیست که یک شبه رخ دهد؛ چاقی به صورت خزنده در سالیان زندگی و در مقابل دریافت تدریجی کالری‌های اضافه در بدن ایجاد می‌شود و از آنجا که خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی کار ساده‌ای نیست، بهتر است الگوهای درست تغذیه را رعایت کنیم تا بتوانیم از خطر بروز چاقی و عوارض آن در امان بمانیم.

بستنی خوردن یا نخوردن، مسئله این است

هاشمی با اشاره به مصرف بستنی به عنوان یکی دیگر از خوراکی‌هایی که در فصل بهار و تابستان با اقبال توجه بیشتری روبه‌رو می‌شود، اظهار کرد: در مورد این خوراکی پر طرفدار باید گفت، اگر بستنی فقط بستنی باشد، یعنی ترکیب شیر با اسانس و مقدار کمی شکر، میان‌وعده نامناسبی نیست؛ اما نکته اینجاست که نه تنها مقدار شیرینی بستنی‌هایی که در بازار وجود دارد، بسیار بالا است، بلکه چربی به‌کار رفته در آن هم مقدار قابل توجهی است و اتفاقا همین ویژگی است که این خوراکی را لذیذ و باب‌طبع می‌کند.

وی گفت: همین ویژگی‌ها ضروری می‌کند تا ما در خوردن بستنی‌ احتیاط بیشتری به خرج دهیم. البته منظور نخوردن بستنی نیست؛ بلکه پای میزان مناسب مصرف آن در میان است.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، با اشاره به مقدار مناسب مصرف بستنی، تصریح کرد: افرادی که رژیم غذایی ویژه‌ای دارند، پزشک متخصص، مصرف کردن یا نکردن بستنی و حتی مقدار آن را مشخص می‌کند؛ اما توصیه به افرادی که مشتاق هستند خودشان مراقب وضعیت سلامت جسمانی‌شان باشند، این نیست که بستنی را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند. این افراد باید درنظر داشته باشند که میزان مصرف آن‌ها کنترل شده باشد. این افراد می‌توانند هفته‌ای یک تا دو بستنی میل کنند؛ البته با درنظر گرفتن این نکته که در حجم همین یکی دو وعده هم زیاده‌روی نکنند. زیرا بدون شک کالری اضافه به بدن‌شان وارد می‌شود و این کالری اضافه هم به نوبه خود می‌تواند منجر به اضافه‌وزن شود.

هاشمی ادامه داد: اینکه چه حجمی از بستنی برای هر فرد مناسب است، کاملا نسبی است و به وزن و تن سنجی افراد وابسته است؛ اما در یک نگاه کلی، یک کاسه ماست خوری کوچک برای یک وعده بستنی می‌تواند حجم متعادلی باشد.

کد خبر: 53108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =