تامین‌اجتماعی به کارزار مبارزه با کرونا شتافت

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر با اعلام اینکه بیش از ۸۲ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارد، ارائه خدمات درمانی به این تعداد از جمعیت را مسئولیت سنگینی بردوش این نهاد دانست که برای ایفای این مسئولیت تنها ۲۰ درصد تخت‌های بستری استان را در اختیار دارد و از سوی دیگر با اختصاص تمامی مراکز درمانی ملکی برای درمان بیماران کووید۱۹ به کارزار مبارزه با این بیماری شتافت.

دکتر حسن اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مدیریت دارای ۱۰ مرکز ملکی درمانی است، افزود: این مراکز شامل ۳ بیمارستان با عناوین سلمان فارسی بوشهر، مهر برازجان و نبی اکرم(ص) عسلویه، ۳ پلی‌کلینیک شامل پلی‌کلینیک تخصصی شبانه‌روزی مبعث بوشهر، پلی‌کلینیک تخصصی بوعلی کنگان، پلی‌کلینیک امام موسی‌ کاظم(ع) برازجان و چهار درمانگاه با عناوین درمانگاه تخصصی شهید مطهری گناوه، درمانگاه غدیر دیر، درمانگاه امام جواد(ع) جم و درمانگاه نهم دی دیلم است.

وی اظهار کرد: بیمارستان فارسی بوشهر با دارا بودن ۱۸۶ تخت فعال، بیمارستان مهر برازجان با ۴۲ تخت فعال و بیمارستان حضرت نبی‌اکرم (ص) عسلویه با ۳۲ تخت فعال در مجموع ۲۶۰ تخت فعال بستری این مدیریت را تشکیل می‌دهد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر گفت: همچنین تامین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم با انعقاد قرارداد با ۵۳۰ مرکز درمانی شامل بیمارستان‌ها، پزشکان، مراکز پاراکلینیک و داروخانه‌ها، خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان را در حوزه درمان ارائه می‌دهد.

اسماعیلی با اشاره به تعداد بیش از ۹۵۸ هزار نفر بیمه شدگان اصلی، تبعی و مستمری‌بگیر استان، تصریح کرد: بیش از ۸۲ درصد جمعیت استان زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات درمانی به این تعداد از جمعیت، مسئولیت سنگینی را بردوش تامین‌اجتماعی استان قرار داده است و عملکرد این مسئولیت در مدیریت کرونا و پذیرش، پایش و درمان بیماران کووید۱۹ به‌خوبی نمایان شد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر افزود: تامین‌اجتماعی از آغاز همه‌گیری با ایجاد تیم مدیریت بحران به کارزار مبارزه با این بیماری شتافت و براساس برنامه‌ریزی، تمامی مراکز درمانی سرپایی و بستری ملکی را برای ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونا در کنار سایر بیماران، اختصاص داد.

اسماعیلی اظهار کرد: همچنین این مدیریت برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران کرونا، ضمن راه‌اندازی بخش تریاژ تب، نسبت به جداسازی خدمات اورژانسی به بیماران کرونا در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر و نبی‌ اکرم(ص) عسلویه اقدامات لازم را به عمل آورد.

وی با اشاره به فعال کردن بخش بستری ویژه بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان، به عنوان یکی دیگر از اقدامات موثر در راستای مدیریت کرونا، گفت: همچنین این مدیریت برای پاسخگویی مناسب به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان به ویژه در پیک‌های کرونا، دستور به‌کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز تمامی مراکز درمانی در قالب طرح کرونا را صادر کرد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر ایجاد بخش ICU عفونی ویژه بیماران کرونا (بیماران حاد تنفسی) و تهیه تمامی وسایل حفاظت فردی را برای همه مراکز از دیگر اقدامات موثر این مدیریت برشمرد و افزود: از سوی دیگر دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونا نیز فراهم شد و با اجرای طرح نسیم ۱۹، ارسال دارو به صورت رایگان به درب منازل بیماران مزمن و خاص انجام شد.

دسترسی به داروی رایگان

اسماعیلی با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی دارو و تجهیزات مصرفی مورد نیاز مراکز درمانی در چارچوب فارماکوپه دارویی مورد قبول سازمان در کلیه مراکز ملکی تهیه، تامین و توزیع می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که دارویی در شبکه توزیع داروی کشور موجود باشد، در مراکز ملکی ما نیز موجود است و این داروها در داروخانه‌ها و مراکز به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در دوران کرونا نیز با تمهیداتی که در خصوص انبارش داروی رمدسیویر، سرم‌ها و دیگر لوازم مورد نیاز در واحد دارو و تجهیزات پزشکی دیده شده بود، مشکل خاصی از نظر کمبود دارو پیش نیامد و اقلام مورد نیاز بیماران در بخش بستری و سرپایی به موقع تامین و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این مدیریت، ایجاد بخش بستری موقت بیماران کرونا در تمام بیمارستان‌های ملکی بود و از طرفی هزینه کامل خدمات بستری بیمه‌شدگان کرونا در تمامی بیمارستان‌های سطح استان از سوی تامین‌اجتماعی پوشش داده شد.

اسماعیلی با بیان اینکه در بحران کرونا، تمامی کارکنان، پزشکان و کادر درمان تامین‌اجتماعی در سطح استان خدمت‌رسانی می‌کردند، افزود: اما بیمارستان سلمان فارسی بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی ملکی سازمان در سطح استان، با راه‌اندازی تریاژ تب، بخش بستری موقت، بخش بستری بیماران کرونا و بخش ICU ویژه این بیماران، بیشترین خدمت‌رسانی را به مردم و بیمه‌شدگان ارائه کرده است.

وی گفت: خوشبختانه با درایت دولت خدمتگزار در حوزه سلامت و انجام واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور، بحران کرونا را پشت‌سر گذاشته‌ایم و آمار شیوع و ابتلای به این بیماری به میزان چشمگیری کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که آمار بستری بیماران کرونا در مراکز ملکی صفر شده و در بخش سرپایی نیز مراجعه این بیماران به چند نفر تقلیل یافته است.

آمار ارائه خدمات درمانی

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر با اشاره به آمار خدمات درمانی تامین‌اجتماعی در این استان، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ هزار و ۹۹۹ مورد بستری در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی انجام شده است و مجموع مراجعه سرپایی نیز در این سال بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۶۶ مورد بود که نسبت به سال ۱۳۹۹ از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین در این سال مراجعه به پزشکان عمومی بیش از یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۳۷۴ مورد بوده که رشد ۳۴ درصدی نسبت به سال ۹۹ را نشان می‌دهد. مراجعه به پزشکان متخصص نیز با بیش از ۱۷۴ هزار و ۸۷۵ مورد، رشد ۷۴ درصدی را شامل شده و نیز مراجعه به دندانپزشک با بیش از ۱۱۰ هزار و ۱۷ مورد، از رشد ۵۹ درصدی نسبت به سال ۹۹ برخوردار شده است.

وی با اشاره به جایگاه تامین‌اجتماعی به عنوان دومین ارائه کننده خدمات درمانی پس از وزارت بهداشت و بزرگ‌ترین خریدار خدمات درمانی در سطح کشور، تصریح کرد: تامین اجتماعی در این استان نیز از چنین جایگاهی برخوردار است و گرچه در سطح کشور ۱۰ درصد تخت‌های بستری متعلق به سازمان است، اما این عدد در سطح استان معادل ۲۰ درصد تخت‌های فعال بستری است که اهمیت و وزن خدمات درمانی استان را نشان می‌دهد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان بوشهر افزود: از آنجا که خدمات درمانی در مراکز ملکی به بیمه‌شدگان سازمان به‌ صورت رایگان انجام می‌شود، می‌توان گفت این خدمات بی‌بدیل بوده و توانسته است رضایت بیمه‌شدگان را جلب کند.

کد خبر: 51022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =