ضرورت تقویت پوشش بیمه‌ای داروها/ پژوهش‌ها محصول محور شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هویت تاریخی ما نشان می‌دهد که می‌توانیم مانند گذشته مرجعیت علمی را در جهان کسب کنیم و با توجه به اینکه بسیاری از داروهای نوترکیب در داخل ساخته می‌شود، باید با تقویت پوشش بیمه‌ای داروها از این صنعت و تولید داخلی به طور جدی حمایت کنیم.

به گزارش آتیه‌ آنلاین به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان این مطلب در بازدید از پژوهشگاه علوم و فناوری مجتع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: برخلاف برخی کشورها که برای خود تاریخ سازی می‌کنند ایران دارای تاریخ شکوهمندی است که دانشمندان بزرگی همچون ابن سینا و رازی را به جامعه بشری معرفی کرده است.

وی افزود: وقتی تاریخ داشته باشیم یعنی هویت داریم. بنابراین قادر به تکرار کارهای بزرگ تاریخی هستیم؛ زیرا دانشمندان هویت خود را از تاریخ کشورها می‌گیرند.  زمانی مرجع علمی دنیا بودیم و اکنون هم هدف ما رسیدن به همان جایگاه است.

وزیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را نماد آموزش عالی، علم و دانش کشور و همچنین هویت علوم پزشکی دانست و بیان داشت: دشمن هویت ما را نشانه گرفته است تا چنین القا کند که ما نمی‌توانیم، در حالی که تاریخ ما ثابت می‌کند ما می‌توانیم و باید در دانشگاه تهران با 90 سال قدمت و تاریخ سرافرازش و همه مراکز علمی این را به دانشجویان جوان بگوییم.

وی ادامه داد: ما در تاریخ پرفراز و نشیبی که داشته‌ایم همواره هویت ایرانی خود را حفط کرده‌ایم و کسی که هویت داشته باشد به راحتی از ایران نمی‌رود.

عین اللهی به کشورهایی که تاریخ ندارند ولی تاریخ سازی می‌کنند اشاره کرد و گفت: این کشورها دانشگاه ایجاد کرده و از سایر کشورهای دیگر استاد قرض می‌گیرند ولی با این همه قادر نیستند هویت ایجاد کنند.

وی پیشرفت‌های علمی پس از انقلاب را قابل مقایسه با قبل و اوایل انقلاب ندانست و گفت: امروز بسیاری از کمبودها، مشکلات و وابستگی‌ها جای خود را به استقلال، توانمندی‌ها و دستاوردها داده‌ است. پیش از انقلاب برای کوچکترین اعمال جراحی و پزشکی مردم مجبور به سفرهای خارجی و مراکز عملی مجبور به اعزام بیمار به خارج بودند ولی امروز مردم تمام خدمات پزشکی را در کشور خود دریافت می‌کنند.

وی پیشرفت‌های به وجود آمده در عرصه علوم پزشکی را صفحه درخشان انقلاب دانست و ادامه داد: روزگاری کشور فقط 700 متخصص داشت و از پزشکان خارجی برای درمان مردم کمک می‌گرفت؛ ولی اکنون از این مشکلات خبری نیست و پزشک و متخصص داریم و از کشورهای دیگر هم بیمار می‌پذیریم.

وی رشادت‌های زمان انقلاب و دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: نباید فراموش کنیم هر پیشرفتی در ایران حاصل می‌شود ناشی از تفکرات بلند امام خمینی (ره) و فداکاری‌های رزمندگان دفاع مقدس است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: انسان‌ها ثابت‌اند ولی وظایف و مسئولیت‌ها تغییر می‌کنند. همین جمع صمیمی که امروز در عرصه علم خدمت می‌کنند سال‌ها پیش در جبهه‌های جنگ مشغول خدمت رسانی بودند.

عین‌اللهی با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند به همدلی و همکاری هستیم، ابراز داشت: توجه کنیم که دشمن در فضای مجازی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف است. باید بدون توجه به این حواشی مانند آن رزمنده‌ای که در میدان مین فقط حرکت رو به جلو داشت رو به جلو حرکت کنیم.

وی افزود: اکنون علاوه بر مردم داخل، مردم منطقه و کشورهای دیگر نیز تمایل دارند تا در ایران خدمات درمانی دریافت کنند.

وزیر بهداشت در پایان این بخش از سخنانش خاطرنشان کرد: تاکنون پنج سیمنار درباره مرجعیت علمی ایران در علوم پزشکی برگزار شده که نتایج خوبی داشته است. پیشنهاد می‌کنم دانشگاه علوم پزشکی تهران که نماد علمی کشور است نیز در این زمینه کنفرانس برگزار کند.

ادغام آموزش در بهداشت و درمان یک حرکت اصیل و انقلابی

وزیر بهداشت، ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان را یک حرکت اصیل و انقلابی دانست و گفت: ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بلاشک در راستای برجسته شدن علوم پزشکی و تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم یک حرکت اصیل و انقلابی بود.

وی تصریح کرد: در این زمینه توجه شما را به فرمایشات مقام معظم رهبری جلب می‌کنم؛ امروزه سازمان‌های بزرگ پزشکی در دنیا آرزو دارند که بتوانند آموزش پزشکی را با خدمات پزشکی ادغام کنند.

عین‌اللهی گفت: کاش در سایر زمینه‌ها مانند کشاورزی و صنایع هم اینگونه بود و ما شاهد فارغ‌التحصیلان فاقد کارآیی نبودیم. باید قدر این اقدام را بدانیم زیرا باعث جهش علمی در کشور و تامین نیازهای مردم در نظام سلامت شد.

وزیر بهداشت خواستار اعلام دستاوردهای ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان به مردم شد و از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست در این زمینه تلاش کنند.

محصول محور شدن پژوهش‌ها

عین‌اللهی با اشاره به این که ایران به دانش‌های پیشرفته پزشکی همچون ربات‌های جراح، سلول‌های بنیادی و داروهای هایتک دست یافته است، گفت: وزارت بهداشت حدود 750 مرکز تحقیقاتی دارد ولی متاسفانه اکثر این مراکز پژوهشی مقاله محور شده‌اند؛ در حالی که این مراکز باید محصول محور شوند زیرا مقاله هدف نیست، وسیله است.

وزیر بهداشت از تدوین طرح عدالت و تعالی نظام سلامت خبر داد و گفت: متاسفانه هنوز در نظام سلامت بی عدالتی به چشم می‌خورد. مراکز تحقیقاتی نباید فقط در اختیار یک یا چند پژوهشگر برای تولید مقاله باشد. باید همه دانشمندان و استادان بتوانند از امکانات این مراکز در جهت جهش علمی استفاده کنند.

عین‌اللهی افزود: یکی از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران این است که در زمینه جذب دانشجوی خارجی و گردشگر سلامت موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اهمیت پرونده الکترونیک سلامت و هوشمندسازی خدمات، بیان داشت: پیشنهاد می‌کنم در زمینه هوشمندسازی خدمات نیز از بیمارستان ولایت که به تازگی در مشهد افتتاح شد الگوبرداری کنید. در این بیمارستان تمام کارها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

میانگین بهره وری پایین است

وزیر بهداشت میانگین پایین بهره وری را نقص سیستم سلامت دانست و گفت: حدود هزار بیمارستان، 150 هزار تخت بیمارستانی و 500 هزار نفر پرسنل داریم ولی بهره‌وری یک چهارم است. چرا وقتی این همه امکانات داریم بیمار به بخش خصوصی رهنمون می‌شود تا شاهد افزایش هزینه از جیب بیمار در کشور باشیم؟ متاسفانه در اپیدمی کرونا هم شاهد برخی از این معضلات بودیم.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: برخی ابلاغ‌ها و بخشنامه‌ها در ستاد وزارت بهداشت نیازمند اصلاح هستند؛ به عنوان مثال تعیین سقف درآمد موجب کاهش بهره روی می‌شود.

وی با اشاره به آغاز به کار دولت سیزدهم در شرایط تحریم شدید، گفت: به تعبیر شهید سلیمانی تحریم‌ها تهدیدی است که می‌توان آنها را به فرصت تبدیل کرد. ما نظام سلامت را در حالی تحویل گرفتیم که حدود 20 درصد مردم واکسینه شده بودند و اکنون 90 درصد مردم دز اول، 82 درصد دز دوم و 30 درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 136 میلیون دز واکسن تزریق شده و از بسیاری از مرگ و میرها جلوگیری شده است.

وی افزود: تحریم‌ها پای ما را سفت‌تر کرد و بسیاری از تولیدات داخلی ما در تحریم‌ها وسعت یافت به نحوی که در آینده شاید دیگر از تحریم‌ها نترسیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برای اصلاح نظام دارویی کشور نیازمند یک حرکت جدی هستیم، افزود: با وجود این همه دانشجو، دانشمند و دانشکده‌های داروسازی چرا باید به دلال‌ها میدان بدهیم؟ باید به هر شکل ممکن صنایع دارویی را حمایت و تقویت کنیم.

وی ادامه داد: من به رییس جمهور محترم و معاون اول نیز گفته‌ام که نه تنها توان تامین داروهای داخل را داریم بلکه توان تولید صادراتی دارو را هم داریم. بسیاری از داروهای نوترکیب در داخل ساخته می‌شوند. باید با تقویت پوشش بیمه‌ای داروها از این صنعت و تولید داخلی به طور جدی حمایت کنیم.

وی زمزمه افزایش قیمت دارو را کاذب دانست و گفت: قیمت دارو در ایران از بسیاری از کشورهای جهان کمتر است. اگر طرح ژنریک که از ابتدای انقلاب در کشور آغاز شد دنبال شده بود بسیاری از مشکلات فعلی به وجود نمی‌آمد.

میدان سالاری به جای دیوان سالاری

وزیر بهداشت خواستار خارج شدن دانشگاه‌ها و سازمان‌های موجود در نظام سلامت از گرفتاری‌های اداری و بروکراتیک شد و گفت: نیازمند تحول در ساختارها هستیم با این وضعیت بروکراتیک، کارها به کندی انجام می‌شود و نباید انتظار پیشرفت داشت.

وی موسسه رویان را نمونه بارز دوری از مشکلات بروکراتیک دانست و افزود: باید استادان را از دانشگاه نشینی به میان مردم بیاوریم. باید میدان سالاری جای دیوان سالاری را بگیرد. ساختارها باید چابک شوند نه این که دست و پای دانشمندان ما را بگیرند.

وی در پایان سخنانش بیمارستان «مهدی کلینیک» و سایر پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران را پروژه‌های افتخارآمیز برای خدمت به قشر محروم جامعه دانست و بیان کرد: بدخواهان بدانند با وجود دانشمندان جوان در این کشور، آینده بسیار درخشان و روشن است. فضای جدیدی که ایجاد شده نویدبخش آینده است. هرکس کار کند تشویق می‌شود و هرکس فقط به عناوین خود ببالد درجا می‌زند. ما قدرت و توان داریم و مرد عمل هستیم و فقط حرف نمی‌زنیم.

گفتنی است پیش از سخنان وزیر بهداشت دکتر قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر منشادی رییس مجتمع بیمارستانی امام، دکتر جمشیدی رییس بیمارستان شریعتی و دکتر خویی رییس مرکز رشد و فرآورده‌های دارویی درباره دستاوردهای علمی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی کردند.

کد خبر: 46292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =