مشکلات قلبی و سرطان از عوارض بی‌احتیاطی در مواد شوینده

استفاده نادرست و بی‌احتیاطی در مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده، می‌تواند سبب ایجاد مسمومیت‌ و حتی حریق شود. آسیب‌های ناشی از استفاده از مواد شوینده، شاید در کوتاه مدت اثر چندانی نداشته باشد، اما در بلندمدت مشکلات ریوی، پوستی، عوارض چشمی، آلرژی‌های مختلف، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را به همراه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده، برای نظافت منزل و محل کار، جزء جدانشدنی زندگی امروزی شده است؛ با شیوع کرونا، نیاز به استفاده از این محلول‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته و علاوه بر نظافت روتین و متداول، مانند نظافت سطوح بخش‌های مختلف منزل، البسه و... دامنه آن به سایر لوازم و اقلام خریداری شده نیز کشیده شد.

زنان به عنوان مدیران امور داخلی منزل، بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از مواد شوینده و ضدعفونی کننده قرار دارند و بیشترین موارد مسمومیت خانگی نیز مربوط به آن‌ها است. اما با رعایت نکات ایمنی در زمینه استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده، می‌توان مانع ایجاد عوارض و رخدادهای خطرناک این محلول‌ها شد.

براساس اعلام کارشناسان وزارت بهدشت، این نکات ایمنی شامل موارد زیر است:

- هیچ‌گاه دو ماده شیمیایی متفاوت مانند وایتکس و جوهرنمک یا مواد برپایه الکل را با هم مخلوط نکنید؛ زیرا می‌تواند باعث ایجاد موادی با اثرات سمی شدید شود.

- اینکه یک ماده شیمیایی یا ضدعفونی کننده بی‌بو یا خوشبو باشد، نشانه سمی نبودن آن نیست؛ بسیاری از مواد سمی در عین خطرناک بودن می‌توانند بی‌بو یا بی‌مزه باشند.

- هنگام استفاده از محلول‌های گندزدا حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده شود.

- الکل طبی (اتانول) با الکل صنعتی (متانول) متفاوت است؛ الکل طبی به عنوان ضدعفونی کننده به کار می‌رود؛ اما الکل صنعتی به عنوان سوخت در موتورها استفاده می‌شود و اثرات مخربی روی بینایی دارد. این ماده سمی است و نوشیدن آن باعث کوری یا حتی مرگ می‌شود.

- ظروف مواد شیمیایی به‌خصوص مواد سمی و آتش‌گیر را بعد از استفاده از نظر نشتی یا استحکام چک کنید و درب آن‌ها را محکم کنید.

- در صورت استفاده از مواد آتش‌گیر مانند الکل طبی یا شوینده‌های برپایه الکل حواس‌تان باشد نزدیک شعله نباشید یا کسی در نزدیکی آن محل سیگار روشن نکند.

- مواد شوینده را برچسب گذاری کنید (اسم و مشخصات) و به خطرناکی آن‌ها اشاره کنید. همچنین از قوطی نوشابه یا شیر برای نگهداری مواد گندزدا استفاده نشود؛ زیرا می‌تواند به اشتباه توسط کودکان خورده شود. – هنگام استفاده از مواد گندزدا در محل‌های محبوس مانند حمام و دستشویی در را باز بگذارید و از تهویه مناسب آن مطمئن شوید.

- مواد شوینده و ضدعفونی کننده را در دسترس قرار ندهید و سعی کنید محل نگهداری آن‌ها را قفل کنید.

- مواد را که روی زمین ریخته یا نشت داده است، با مواد جاذب، پاک و خشک کنید.

- درباره ایمنی مواد شیمیایی مورد استفاده، اطلاعات کامل کسب کنید.

- بدترین شکل استفاده از مواد شوینده و پاک کننده آن است که آن‌ها با آب گرم مخلوط یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده شود.

کد خبر: 34039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =