مافیای کنکور، آموزش را از مسیر اصلی خود دور میکند
وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش دنبال تربیت هستیم، اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد؛ مافیای کنکور تمام طرحهای کیفیتبخشی و تربیتبخشی آموزش را نقش برآب میکند.

علیرضا کاظمی، در نشست «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» که روز دوشنبه ۲۴ آذر در معاونت راهبردی ریاستجمهوری برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پرورش محور توسعه پایدار کشور است، بر ضرورت بهروزرسانی سیاستها، ارتقای کیفیت و استفاده از فناوریهای نوین تأکید کرد.
او با انتقاد از تأثیر منفی کنکور بر اهداف تعلیم و تربیت گفت: «ما به اهداف تربیتی نمیرسیم؛ زیرا کنکور تمام طرحهای کیفیتبخشی را خنثی میکند.
کاظمی ادامه داد: مافیای کنکور، آموزش را از مسیر اصلی خود دور میکند. این سیستم نهتنها ما را به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک نمیکند، بلکه از آن دور میسازد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گسست ایجادشده در نظام آموزشی بر اثر «کنکورزدگی»، بر لزوم اصلاح این موضوع در سطح کلان تأکید کرد.
کاظمی همچنین توضیح داد: ساختار گسترده دوره متوسطه دوم، بهرهوری نیروی انسانی و امکانات تربیتی را به شدت کاهش داده است.
محدودیت بودجه و چالش کیفیت
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش عمده بودجه این وزارتخانه صرف حقوق پرسنل میشود، گفت: «تنها حدود چهار درصد از بودجه برای ارتقای کیفیت آموزش باقی میماند که آن هم عمدتاً صرف هزینههای جاری مانند آب و برق مدارس میشود.
او بیثباتی مدیریتی ناشی از تغییرات سیاسی را عاملی برای سلیقهگرایی، سیاستزدگی و فقدان برنامه واحد دانست که مانع تحول پایدار میشود.
کاظمی تاکید کرد: آموزش و پرورش یکی از پیچیدهترین و گستردهترین دستگاههای کشور است، اما آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.
وزیر آموزش و پرورش تعطیلیهای مکرر (حدود ۲۲ روز در سال) و حذف روزهای پنجشنبه که به نظام تربیتی آسیب زده، وجود مدارس دوشیفته، مشکلات معیشتی و رفاهی معلمان بهویژه در مناطق محروم، جذب بخشی از معلمان از مسیرهای غیرتخصصی و ناکافی بودن زیرساختهای فناوری مانند شبکه شاد در اوج استفاده را از عوامل پایین بودن کیفیت آموزش در کشور برشمرد.
کاظمی عدالت آموزشی را مفهومی چندبعدی و فراتر از دسترسی به ساختمان دانست و عدالت را شامل تجهیزات استاندارد، برنامهریزی آموزشی، نیروی انسانی توانمند و توجه به مواردی چون مدارس کانکسی و فرسوده، مناطق روستایی، بازماندگان از تحصیل و دانشآموزان استثنایی برشمرد.
وزیر آموزش و پرورش بر نقش سهگانه مدرسه، خانواده و جامعه در تربیت تأکید کرد و گفت بخشی از خانوادهها به دلیل مشکلات معیشتی یا آموزشی، امکان همراهی کامل با فرآیند تربیت را ندارند.
