نظامهای پرداخت فعلی پاسخگوی نیاز نظام سلامت نیست
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: نظامهای پرداخت فعلی از جمله کارانهای و فیفورسرویس پاسخگوی نیاز کشور نیستند و باید اصلاح شوند.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید بر نقش تعیینکننده نظام پرداخت در رفتار ارائهدهندگان و دریافتکنندگان خدمت، گفت: نظام پرداخت یکی از ابزارهای رفتارساز در نظام سلامت است و میتواند جهتدهی جدی در نحوه ارائه خدمت و مصرف آن ایجاد کند.
او با اشاره به چالشهای پرداخت کارانهای و فیفورسرویس (پرداخت بهازای خدمت) ادامه داد: در این روشها، اگرچه دسترسی به خدمات سادهتر و انگیزه ارائهدهندگان برای خدمت بیشتر است، اما القای تقاضا و افزایش غیرقابل کنترل هزینهها از مهمترین پیامدهای آن به شمار میرود و این مسئله در شرایط بحرانی مانند اپیدمیها میتواند فشار مالی سنگینی بر نظام سلامت وارد کند.
ناصحی به مهر گفت: در مقابل، پرداخت سرانه مدل دیگری است که هماکنون در کشور در بخشهای مختلف از جمله برنامه پزشک خانواده روستایی و برخی استانهای دارای طرح پزشک خانواده اجرا میشود و هر یک از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ بهطور مثال در صورت نبود نظارت مؤثر، ممکن است کیفیت خدمات یا حجم مراقبتها کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به طرحهای جدید پرداخت مبتنی بر عملکرد و مدیریت هزینه توضیح داد: رویکردهایی مانند بودجه کلی (Global Budget) و پرداخت مبتنی بر گروههای تشخیصی (DRG) میتوانند گامهای مؤثری در اصلاح نظام پرداخت باشند و امسال اجرای پرداخت گلوبال در ۱۴ خدمت آغاز شده و برخی از آنها در حال اجراست.
او تأکید کرد: انتخاب و اجرای هر الگوی پرداخت باید متناسب با نیاز کشور و توان مدیریتی مؤسسات درمانی صورت گیرد و هرچند برخی بیمارستانها و دانشگاهها هنوز ظرفیت اجرایی کافی برای این روشها را ندارند، اما حرکت به سمت نظامهای نوین پرداخت اجتنابناپذیر است.
ناصحی در پایان گفت: نظامهای کارانهای و پرداخت به ازای خدمت پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیستند و باید اصلاح شوند و منابع مالی نظام سلامت محدود است و نمیتوان با تداوم روشهای پرهزینه و غیرقابل کنترل، انتظار پایداری در تأمین مالی و ارتقای کیفیت خدمات را داشت.





