ساخت ۳۹ کلاس درس برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
رئیس سازمان نوسازی مدارس از احداث و تحویل ۳۹ کلاس درس و ۲ سالن ورزشی استاندارد برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی جاری خبر داد و بر تعهد عمیق به عدالت آموزشی و مدرسهسازی فراگیر تأکید کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا،سازمان نوسازی مدارس کشور در راستای تحقق عدالت آموزشی و ایجاد شرایط مناسبسازیشده برای تحصیل تمامی دانشآموزان، ۳۹ کلاس درس جدید و ۲ سالن ورزشی را ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه احداث و به بهرهبرداری رسانده است.
حمیدرضا خانمحمدی، رئیس این سازمان، در تشریح این اقدام اظهار داشت: این تعداد فضای آموزشی و ورزشی با هدف ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل این گروه از دانشآموزان همراه با سایرین در تمامی مدارس کشور ایجاد شده است. وی با اشاره به مشارکت خیرین در ساخت این فضاها افزود: این فضای آموزشی در سراسر کشور شامل مدرسه ۶ کلاسه در مشهد، ۳ کلاس و ۶ کلاس ویژه مبتلایان به اوتیسم در قوچان، ۶ کلاس در نیشابور، ۳ کلاس در چناران، مدرسه ۱۲ کلاسه در شیروان (خراسان شمالی) و ۳ کلاسه هامون در سیستان و بلوچستان و همچنین ۲ سالن ورزشی در شیروان خراسان شمالی و زابل در سیستان و بلوچستان احداث و به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه تحویل شده است.
وی با تأکید بر رویکرد عدالتمحور و انساندوستانه سازمان در توسعه فضاهای آموزشی تصریح کرد: تمامی مدارس جدید بهگونهای طراحی و اجرا میشود که شرایط تحصیل دانشآموزان دارای نیازهای ویژه هم در کنار سایر دانشآموزان به شکل کاملاً استاندارد و مناسب فراهم باشد. به گفته خانمحمدی، این موضوع یکی از اصول قطعی وزارت آموزش و پرورش در طراحی فضاهای آموزشی آیندهنگر و فراگیر است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اهمیت زیرساختهای مناسب برای تحصیل این گروه از دانشآموزان خاطرنشان کرد: ایجاد کلاسهای درس تخصصی، مسیرهای دسترسی مناسب، فضاهای توانبخشی و سالنهای ورزشی استاندارد، نقشی مهم در ارتقای کیفیت یادگیری و رشد مهارتهای فردی، اجتماعی و جسمانی دانشآموزان با نیازهای ویژه ایفا میکند. وی ادامه داد: با برنامهریزی دقیق، روند توسعه فضاهای آموزشی مناسبسازیشده در تمام استانها با سرعت قابلقبول و کیفیت مطلوب در حال اجراست و تلاش میکنیم تمامی پروژههای جدید با رعایت کامل اصول مدرسهسازی فراگیر ساخته شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، با طرح یک دیدگاه بنیادین گفت: توجه به تعلیموتربیت دانشآموزان دارای معلولیت، نه یک رویکرد حمایتی، بلکه تعهدی عمیق به عدالت آموزشی و کرامت انسانی است. وی تأکید کرد: این تعهد، مسیر دستیابی به آیندهای برابر و شکوفایی استعدادهای پنهان و آشکار این عزیزان را هموار میسازد.
خانمحمدی در پایان ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز و همراهی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ابراز امیدواری کرد که با ادامه این مسیر و همافزایی دستگاهها، شاهد توسعه روزافزون فضاهای آموزشی متناسب با نیاز همه دانشآموزان در سراسر کشور باشیم. این اقدام سازمان نوسازی مدارس، گامی در راستای عملیسازی شعار «مدرسه سازی فراگیر» است، با این وجود کارشناسان بر ضرورت تسریع در مناسبسازی کلیه مدارس قدیمی و تخصیص بودجه مستمر برای پوشش دادن به همه مناطق محروم و دانشآموزان نیازمند خدمات ویژه تأکید دارند.





