چرایی مشخص نبودن سیاست خارجی «بایدن» در مورد عراق

اعلام چشم انداز سیاست‌ خارجی دولت بایدن برای چهار سال آتی، سوالاتی را درباره عامل بی‌توجهی وی به پرونده عراق ایجاد کرد، زیرا عراق در دوره‌های پیشین جایگاه مهمی در سیاست خارجی آمریکا داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از سایت عربی ۲۱، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی خود در روز پنجشنبه گذشته به ذکر تعدادی از پرونده‌های خارجی مانند: جنگ یمن، کودتای میانمار، چالش‌های آمریکا درباره پرونده‌های روسیه و چین و سیاست واشنگتن در قبال پناهندگان بسنده کرد؛ امری که سوالاتی را درباره علت عدم پرداختن وی به سیاست خارجی واشنگتن در قبال عراق به‌وجود آورد.

در همین زمینه، مهند الجنابی، تحلیلگر سیاسی و امنیتی عراقی به "عربی ۲۱" گفت، عدم ذکر پرونده عراق از سوی بایدن، کاهش اهمیت آن برای آمریکا به شمار نمی‌رود، بلکه برعکس آن است.

الجنابی توضیح داد که عراق امروز برای واشنگتن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا شرایط دیگر مانند گذشته نیست. عراق در سال ۲۰۲۱ در دوره بایدن نسبت به زمانیکه وی معاون رئیس جمهور آمریکا در ۲۰۰۸ بود اهمیت بیشتری دارد. زیرا شرایط داخلی عراق پیچیده‌تر شده است.

اما الجنابی معتقد است که پرونده ایران و برنامه هسته‌ای آن بزرگترین چالش و مهمترین اولویت برای دولت جدید آمریکا است. بنابراین، واشنگتن پرونده‌ها را با توجه به اولویت‌شان بررسی می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: آمریکا صحبت درباره پرونده عراق و همچنین پرونده سوریه و تفاهم‌های روسیه، آمریکا و ترکیه درباره سوریه را به تعویق می‌اندازد تا یک سیاست طولانی مدت در این دو کشور ایجاد کند.

به گفته الجنابی، پرونده عراق به توافق آمریکا و ایران درباره برنامه هسته‌ای گره خورده است. زیرا عراق دروازه ورود ایران به منطقه و شریان اقتصادی تهران است. بنابراین آمریکا و اتحادیه اروپا از اهمیت عراق درباره هرگونه تفاهم پیرامون برنامه هسته‌ای آگاه هستند.

همزمان، حمید رشید، پژوهشگر امور سیاسی عراق گفت: بی‌توجهی بایدن به عراق به دلیل ارتباط این پرونده با حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است. ما بعید نمی‌دانیم که سیاست او مشابه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق باشد.

رشید افزود: بایدن دیدگاه سیاسی خود را در مورد عراق ارائه نخواهد داد، مگر پس از حل پرونده هسته‌ای با تهران و رسیدن به نتیجه‌ای که به نفع غرب است.

از طرف دیگر، فیلیپ کراولی، دیپلمات سابق آمریکایی گفت: آنچه رئیس جمهور آمریکا مشخص کرد فقط در عرض ۱۹ دقیقه بود. سیاست خارجی به اندازه یک کتاب است و آنچه بایدن ارائه داد فقط مقدمه بود. فصل‌هایی وجود خواهد داشت که در هفته‌ها و ماه‌های آتی نوشته خواهد شد.

وی در گفتگو با شبکه الحره آمریکا اظهار داشت، بایدن در مورد شش کشور صحبت کرد، اما سیاست خارجی وی در دست توسعه و بررسی است. وی اعلام کرده که درمورد استقرار نیروهای آمریکایی در سراسر جهان بازنگری انجام خواهد داد و این موضوع در آینده بر عراق تاثیر خواهد گذاشت.

این دیپلمات سابق خاطرنشان کرد که تعیین روابط آمریکا و عراق در چارچوب منطقه‌ای حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ما باید به رئیس جمهور بایدن فرصت بدهیم. زیرا وی زمانی در سمت معاون رئیس جمهور و عضو سنا بوده و با پرونده عراق بسیار آشنا است. بنابراین باید به او زمان بیشتری بدهیم تا بفهمد چگونه منطقه و جهان طی چهار سال گذشته تغییر کرده و سیاست خارجی آمریکا را به جلو تنظیم کند.

کراولی با رد این مطلب که بایدن همان سیاست اوباما را اتخاذ کند، گفت: این دولت بایدن است، نه دولت اوباما و ما در سال ۲۰۲۱ هستیم، نه ۲۰۱۳ که داعش پدید آمد. این تاریخ تغییر کرده است و بایدن سیاستش را در رابطه با عراق بر اساس جایی که امروز هستیم و جایی که به آن می‌رویم و نه همچون گذشته خواهد ساخت.

کد خبر: 8175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =