ضرورت توسعه خدمات درمانی رایگان

«مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست مشترک با اعضای هیأت‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار، ضمن تشریح وضعیت مدیریت منابع و مصارف سازمان، بر ضرورت توسعه خدمات درمانی رایگان و همچنین استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در حل مسائل سازمان تأکید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در این دیدار گفت: تأمین اجتماعی متعلق به بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه است و صیانت از این منابع بین‌النسلی باید از طریق استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ و در ابتدای کار در دوره اول مسئولیت، درحالی که بسیاری معتقد بودند تأمین اجتماعی با بحران مواجه است، در مصاحبه‌ای تصریح شد که اینطور نیست و مشکلات سازمان قابل حل است. در همان ابتدا وعده دادیم که در مدت ۶ ماه بدهی سازمان به مراکز درمانی را تسویه خواهیم کرد و درحالی‌که عده‌ای این وعده را شدنی نمی‌دانستند، در بهمن ۹۸ و پیش از همه‌گیری کرونا بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی را به روز کردیم.

مدیریت چالش ناترازی منابع، دشوار اما قابل انجام است

سالاری با اشاره به اینکه وضع امروز سازمان از دوره قبلی مسئولیت به مراتب دشوارتر و پیچیده‌تر است، بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای کامل تعهدات خود تا پایان امسال نیازمند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع فراتر از درآمدهای معمول است. با این حال خروج از این وضع ناممکن نیست.

او در ادامه گفت: در واقع توازن منابع و مصارف در تأمین اجتماعی به عنوان یک هدف بلند مدت اگرچه موضوعی دشوار اما ممکن و قابل انجام است و با تلاش مضاعف سعی داریم تا بدون بدهی وارد سال جدید شویم؛ چراکه وقتی تعهدات به موقع ایفا نشود در همکاری میان سازمان و سایر مجموعه‌ها اخلال‌ ایجاد می‌شود. از این جهت اگر بتوانیم سود برخی سهام‌های سازمان را وصول و بخشی از مطالبات سازمان از دولت را دریافت کنیم، جبران کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ممکن می‌شود و از این طریق می‌توان خدمات را به بهترین شکل به بیمه‌شدگان ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: به دنبال گسترش چتر بیمه‌ای نه به صورت تحمیلی بلکه با تمایل و رغبت افراد هستیم. به عنوان مثال می‌توانیم مشوق‌هایی برای بیمه‌شدگانی که تمایل به ادامه سنوات خدمت پس از ۳۰ سال دارند درنظر بگیریم یا افراد شاغل در پلتفورم‌های مجازی را تحت پوشش قرار دهیم؛ همه این‌ها ظرفیت‌هایی است که می‌توان در مسیر تقویت منابع سازمان به کار گرفت.

سالاری با اشاره به اینکه واقعی شدن نرخ دستمزد یکی دیگر از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: کارگاه‌ها باید بدانند که سازمان بر دستمزدهای غیرواقعی نظارت می‌کند و تحقق این موضوع کمک می‌کند که دستمزد کارگران به سمت واقعی شدن حرکت کند و حق و حقوق افراد به شکل واقعی ایفاد شود.

توسعه درمان رایگان از اولویت‌های تأمین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه پرداخت مستمری خوب و تأمین درمان بیمه‌شدگان، خدمات عمده سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: اصلی‌ترین خدمت تأمین اجتماعی پرداخت به هنگام مستمری و ارائه خدمات مطلوب درمانی است. اگر بتوانیم در کنار پرداخت به موقع و مطلوب مستمری‌ها خدمات درمانی را رایگان کنیم، بار بزرگی از دوش بیمه‌شدگان و بازنشستگان برداشته‌ایم. رایگان به این معنا که اگر بیمه‌شده از مراکز درمانی به سایر مراکز دانشگاهی و خصوصی ازجاع داده شد، در آنجا نیز از خدمات رایگان یا نزدیک به رایگان دریافت کند.

وی افزود: برای این موضوع در حال رایزنی با دولت هستیم و اگر شاهد حمایت جدی باشیم، نسبت به آن اقدام می‌کنیم. اجرای این طرح البته دشواری‌هایی دارد که در طرح‌های گذشته مثل نسخه الکترونیکی تجربه کرده‌ایم، اما در نهایت از این دشواری‌ها و مقاومت‌ها عبور خواهیم کرد و نتیجه آن بهبود ارائه خدمت به بیمه‌شدگان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: صیانت از منابع بین‌النسلی تأمین اجتماعی باید از طریق استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود. با این حال برخی چالش‌ها نظیر بازنشستگی‌های پیش از موعد باعث شده تا منابع صندوق و در واقع حق و حقوق ذی‌نفعان تضییع شود که در این موارد نیازمند اصلاح رویه‌ها هستیم. برای مثال افراد زیادی با سوءاستفاده از قانون اصلاح عناوین شغلی و به اسم مشاغل سخت و زیان‌آور حقوق بیمه‌شدگان به ویژه کارگران را ضایع می‌کنند. اینکه بیش از ۵۰ درصد افراد با سنوات ارفاقی و با استفاده از قانون سخت و زیان آور بازنشسته می‌شوند؛ چالشی است که در هیچ صندوق بازنشستگی در دنیا به این شکل وجود ندارد و این موضوع باید با همراهی شرکای اجتماعی و کارگران و کارفرمایان ساماندهی شود.

خدمات با کیفیت درمان مستقیم تأمین اجتماعی

اولیاء علی‌بیگی رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار نیز در ادامه این دیدار گفت: انتصاب سالاری مایه خرسندی جامعه کارگری شد. حضور وی دلگرمی در بین بیمه‌شدگان، بازنشستگان و تشکل‌های کارگری ایجاد کرد.

وی خطاب به مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: اطمینان داریم که حضرتعالی هم آگاه به مسائل تأمین اجتماعی هستید و هم تجربه مدیریت این مجموعه را دارید و دوره قبلی مدیریت شما در این سازمان برهه درخشانی بود که رضایتمندی خوبی در میان بیمه‌شدگان ایجاد کرد. اینکه مجدداً این مسئولیت را پذیرفتید؛ حقیقتاً مایه دلگرمی برای همه ما است.

وی افزود: از طرفی جامعه مخاطب این سازمان جامعه متکثری است که ایجاد رضایتمندی حداکثری در میان آن‌ها کار دشواری است. درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی ارائه کننده یکی از باکیفیت‌ترین خدمات درمانی در سطح کشور است و در خیلی از حوزه‌ها از بخش خصوصی هم بهتر است. اما اگر در برخی موارد آن رضایتمندی مورد انتظار در بیمه‌شدگان مشاهده نمی‌شود به نظر من بخاطر تعداد زیاد دریافت کنندگان خدمات در سازمان تامین اجتماعی است.

رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار گفت: در حوزه بیمه‌ای باید بپذیریم که تأمین اجتماعی یک مجموعه حمایتی نیست، بلکه یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که باید بر اساس قواعد بیمه‌ای اداره شود و اگر خلاف این مسیر حرکت کند قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: خدمات تامین اجتماعی غیرقابل انکار است و با حضور مدیریت جدید، اطمینان داریم که کیفیت خدمات افزایش می‌یابد. طبیعتاً ما به عنوان تشکل‌های صنفی مطالباتی داریم که که اگر این خواسته‌ها در یک مسیر درستی قرار گرفته و با رویکرد سه‌جانبه‌گرایی در یک اتاق فکر مطرح و رسیدگی شوند و حل مسائل اتفاق بیافتد؛ می‌توان اتفاقاتی خوبی را رقم زد. انتظار ما این است که این اتاق فکر ایجاد شود و مسائلی که جامعه با آن روبه‌رو است در این اتاق فکر به صورت کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و راه حل آن‌ها پیدا شود.

علی‌بیگی درباره تعدد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: در حال حاضر شاهدیم که آیین‌نامه‌ها و مقررات متعددی که گاهی یکی ناقض دیگری است در سازمان وجود دارد. این آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها باید به صورت سه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح واقعی اتفاق بیافتد. درگذشته این اتفاق افتاده اما مشارکت جامعه کارگری در این موضوع کمرنگ بوده است. اگر در حل مسائل موجود به صورت دسته جمعی به نتایجی برسیم، طبیعتاً همه طرف‌ها از آن دستاورد دفاع می‌کنند و در نهایت نفع همه شرکا محقق می‌شود.

کد خبر: 76674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =