دستمزد کافی به ارتقاء امنیت شغلی کمک می‌کند

روند تعیین حداقل دستمزد جامعه کارگری مطابق با معیارهای مندرج در ماده ۴۱ قانون کار، در طول سال‌های گذشته همواره به موضوع بحث جدی میان نمایندگان کارگری، دولت و نمایندگان کارفرمایی در مذاکرات مزدی بوده است. به نحوی که معمولا رقم نهایی مصوب در مذاکرات، آنگونه که باید فاصله دریافتی کارگران و شاخص‌های تورم و سبد معیشت پوشش کامل داده نشده است.

به گزارش آتیه آنلاین، این عدم تناسب مزدی بین تورم و افزایش دستمزد و تداوم آن در طول سالها، چالش‌هایی در حوزه اشتغال و تامین امنیت شغلی کارگران شکل داده است. مطالعات نشان می‌دهد که یکی از نکات کلیدی در مورد قوانین حداقل دستمزد، تأثیر بالقوه آنها بر ایجاد شغل و امنیت شغلی کارگران است. رابطه بین حداقل دستمزد و این دو جنبه از بازار کار پیچیده و چندوجهی است و دیدگاه‌های متفاوتی در بین اقتصاددانان، سیاست‌گذاران و ذینفعان حوزه روابط کار در این زمینه وجود دارد.

ارتباط حداقل دستمزد کافی و امنیت شغل

در یک تعریف کلی، حداقل دستمزد نمایانگر کف قانونی دستمزدها با هدف اطمینان از دریافت سطح پایه مزدی است که برای رفاه کارگران ضروری است. مدافعان معتقدند که افزایش حداقل دستمزد می‌تواند کارگران را از فقر نجات دهد، نابرابری درآمد را کاهش دهد و رشد اقتصادی را با افزایش هزینه‌های مصرف کننده تحریک کند. دستمزد کافی می‌تواند تاثیر بسزایی بر امنیت شغلی کارگران داشته باشد. هنگامی که کارکنان به اندازه کافی برای کار خود دستمزد دریافت می‌کنند، به احتمال زیاد احساس ارزشمندی و انگیزه می‌کنند که منجر به رضایت شغلی بالاتر و کاهش نرخ ترک شغل خواهد شد.

هرچند که موضوع تامین امنیت شغلی، موضوعی چند وجهی است و به‌ویژه از مناسبات حاکم بر حقوق کار تبعیت می‌کند اما تحقیقات به طور مداوم نشان داده که دستمزدهای بالاتر با امنیت شغلی بیشتر نیز مرتبط است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ توسط محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد که افزایش حداقل دستمزد منجر به کاهش گردش شغلی در میان کارگران کم‌دستمزد می‌شود. در واقع وقتی به کارگران دستمزدی متناسب با معیشت پرداخت می‌شود، کمتر به دنبال فرصت‌های شغلی جایگزین خواهند رفت و در نتیجه ثبات شغلی خود را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، دستمزد کافی همچنین می‌تواند امنیت مالی کارگران را افزایش داده و اتکای آنها به سازمان‌های حمایت اجتماعی را کمتر کند و احتمال تجربه مشکلات اقتصادی در دوره‌های بیکاری را کاهش دهد. این ثبات مالی می‌تواند با محافظت از کارگران در برابر از دست دادن شغل غیرمنتظره یا رکود اقتصادی، به امنیت کلی شغل نیز کمک کند.

با این حال رابطه بین حداقل دستمزد، ایجاد شغل و امنیت شغلی کارگران موضوعی پیچیده و مورد بحث در میان اقتصاددانان و سیاستگذاران است. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

  • تاثیر حداقل دستمزد بر ایجاد شغل

موافقان افزایش حداقل دستمزد استدلال می‌کنند که این افزایش می‌تواند با قرار دادن پول بیشتر در اختیار کارگران کم درآمد، که احتمالاً به سرعت آن را خرج می‌کنند، رشد اقتصادی را تحریک کند، در نتیجه تقاضای مصرف کننده افزایش می‌یابد و کسب و کارها را تشویق می‌کند تا کارگران بیشتری را استخدام کنند.

با این حال، مخالفان استدلال می‌کنند که افزایش حداقل دستمزد می‌تواند منجر به از دست دادن شغل، به ویژه برای مشاغل کوچک با حاشیه سود کم شود. آنها استدلال می‌کنند که افزایش دستمزدها ممکن است کسب‌وکارها را به کاهش استخدام، خودکارسازی فرآیندها یا حتی تعطیلی کل عملیات وادار کند.

  • امنیت شغلی

افزایش حداقل دستمزد به طور بالقوه می‌تواند امنیت شغلی کارگران را با ایجاد درآمدهای بالاتر افزایش دهد که حفاظت از کارگران را در برابر شوک های مالی موجب می‌شود.

از سوی دیگر، مخالفان استدلال می‌کنند که افزایش حداقل دستمزد ممکن است منجر به کاهش امنیت شغلی شود، زیرا مشاغلی که با هزینه‌های نیروی کار بالاتر روبرو هستند ممکن است با کاهش ساعات کار، کاهش مزایا یا اخراج کارگران برای حفظ سودآوری پاسخ دهند. تأثیر بر امنیت شغلی همچنین می‌تواند به عوامل اقتصادی گسترده‌تری مانند سیاست‌های کلان اشتغال، شرایط کلی بازار کار، پویایی های خاص صنعت و نظارت‌ها بستگی داشته باشد.

  • اثرات اقتصادی کلی

رابطه بین حداقل دستمزد و ایجاد شغل/ امنیت شغلی نیز با عوامل اقتصادی گسترده‌تری مانند تورم، بهره‌وری و رشد اقتصادی تلاقی می‌کند. برخی معتقدند افزایش اندک حداقل دستمزد می‌تواند اثرات مثبتی بر ایجاد شغل و امنیت شغلی داشته باشد بدون اینکه اثرات نامطلوب قابل توجهی بر عملکرد کلی اقتصادی داشته باشد. با این حال، برخی دیگر هشدار می‌دهند که افزایش شدید یا سریع حداقل دستمزد می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای مانند فشارهای تورمی، افزایش هزینه‌های تولید و یا کاهش رقابت پذیری را به دنبال داشته باشد.

  • ملاحظات سیاستگذاری

سیاست گذاران باید هنگام تعیین سیاست حداقل دستمزد، ابعاد مختلف را با در نظر گرفتن مزایای بالقوه برای کارگران کم دستمزد و خطرات بالقوه برای مشاغل و ثبات کلی اقتصادی در نظر بگیرند.

برخی از سیاست‌گذاران، مکانیسم‌هایی را برای افزایش تدریجی حداقل دستمزد در طول زمان یا تنظیم آن بر اساس شرایط اقتصادی با هدف ایجاد تعادل بین نیازهای کارگران با واقعیت هایی که مشاغل با آن مواجه هستند، پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند در طول سال کارگران را در برابر بحران‌های اقتصادی ناشی از افزایش تورم و قیمت خرید کالاها و خدمات حمایت کند.

به طور خلاصه، رابطه بین حداقل دستمزد، ایجاد شغل و امنیت شغلی چند وجهی و وابسته به زمینه است. در حالی که افزایش حداقل دستمزد به طور بالقوه می تواند درآمد و امنیت شغلی کارگران کم دستمزد را افزایش دهد، ممکن است پیامدهایی بر سطح اشتغال و دوام کسب و کار نیز داشته باشد. سیاست‌گذاران باید در هنگام طراحی سیاستهای حداقل دستمزد، این نکات را به دقت در نظر داشته باشند.

کد خبر: 69624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =