«توسعه خدمات» راهبرد جدی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به جامعه ۴۷ میلیونی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود. در حال حاضر نیز «توسعه خدمات» در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی به عنوان مهمترین راهبرد تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تعیین شده تا پس از گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات گسترده‌ای به افراد تحت پوشش ارائه شود.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه امسال هم اولویت‌های راهبردی سازمان تأمین ‌اجتماعی همان هشت راهبرد کلانی است که در آغاز دوره جدید مدیریتی در این سازمان اعلام شد، گفت: یکی از اولویت‌های ما که از ابتدا نیز جزء راهبردهای اصلی تعیین شد، «توسعه خدمات» در بخش‌های بیمه و درمان است. پوشش فراگیر بیمه‌ای امسال جدی‌تر از سال‌های گذشته باید دنبال شود و خدمات بیشتر و بهتری به مردم ایران به خصوص بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه شود.

موسوی ادامه داد: لازمه توسعه خدمات و ارتقای کارآمدی، هوشمندسازی سازمان تأمین ‌اجتماعی است که باید بسیار جدی‌تر از گذشته پیگیری و دنبال شود. تأمین ‌اجتماعی ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان دارد، دستاوردهای ما در سال ۱۴۰۲ در این سازمان با وجود اینکه بسیار ارزشمند بوده اما با آنچه که باید انجام شود و آنچه نیاز مردم است، فاصله دارد. در حوزه بیمه‌ای باید به سمت خوداظهاری برویم که در صورت تحقق آن، انقلابی در نظام بیمه‌ای کشور به پا خواهد شد و این مسیری است که ما در سازمان تأمین‌اجتماعی باید در پیش بگیریم.

خدمات‌رسانی مطلوب به جامعه بیمه‌شدگان

تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جامعه باید به سمت توسعه خدمات در بخش بیمه‌ای و درمانی گام برداشته تا بتواند خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و باکیفیت‌تری به بیمه‌شدگان و همه گروه‌های هدف ارائه دهد. گسترش پوشش بیمه‌ای برای همه افراد بدون بیمه یکی دیگر از رویکردهای جدی این سازمان محسوب می‌شود.

توسعه پوشش بیمه‌ای با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای دانشجویان و زنان خانه‌دار، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و بیمه‌های توافقی در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد تا از جامعه بیش از ۶ میلیون نفری فاقد بیمه بتواند تعدادی را جذب سازمان کند.

گسترش پوشش بیمه‌ای یکی از رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی برای جذب بیمه‌شدگان جدید برای افراد بدون شغل مانند دانشجویان و زنان‌ خانه‌دار با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و فعالان در بخش‌های اقتصادی، تولیدی و مشاغل غیررسمی است تا از این طریق خدمات گسترده‌ای به این افراد ارائه شود.

به واسطه اقدامات گسترده سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان این سازمان اضافه شده است. براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به عنوان بیمه شده اصلی از این نهاد بیمه‌گر خدمات دریافت می‌کنند.

بنابراین این اقدامات عملکردی سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در صورت توسعه خدمات در بخش بیمه‌ای امکان دریافت بهتر و مطلوب‌تر خدمات به بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان فراهم خواهد شد.

امکان پوشش بیمه‌ای افراد جامعه با اقدامات تأمین اجتماعی

محمود علی‌بخشی، معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران جزییات اجرایی، مشمولان و آخرین داده‌های آماری مربوط به عملیاتی کردن طرح بیمه‌فراگیر خانواده ایرانی در قالب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه کارفرمایان صنفی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: مطابق با اصل ۲۹ قانون اساسی، تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی و خدمات حوزه درمان حقی است همگانی که دولت مکلف است که از محل درآمدهای عمومی برای همه افراد جامعه بستر بیمه را فراهم کند. در واقع این اصل در قالب قانون اساسی در راستای گسترش بیمه‌های اجتماعی و خدمات درمانی این حوزه مشخص و تعیین شده است.

او افزود: در همین راستا در ماده یک قانون تأمین اجتماعی نیز به موضوع پوشش بیمه همگانی تأمین اجتماعی اشاره شده است. در این ماده قانونی اشاره شده که سازمان تأمین اجتماعی به منظور اجرا و گسترش انواع بیمه های اجتماعی تاسیس شده است. به این واسطه سازمان تأمین اجتماعی به فراخور مشاغل گوناگون باید ضوابط مربوطه بیمه‌ای را تعیین کند. به عبارتی با اقدامات زمینه‌ای تأمین اجتماعی همه افراد جامعه در قالب شاغل و یا غیرشاغل باید امکان پوشش بیمه‌ای داشته باشند و از تعهدات قانونی مربوطه بهره‌مند شوند.

علی‌بخشی در ادامه اضافه کرد: در راستای توسعه بیمه‌های اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی را در دستور کار قرار داده است. به همین منظور بسته بیمه‌ای از سوی تأمین اجتماعی طراحی شده تا افراد در قالب مشاغل گوناگون و حتی غیرشاغلان با ضوابط تعریف شده امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای را داشته باشند. بیمه زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری در چارچوب بیمه فراگیر خانواده ایرانی تعریف و اجرایی شده است.

توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی

معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در توضیح نحوه ثبت قرارداد بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: با توجه به توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی، متقاضیان استفاده از بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بیمه‌ای با تأمین اجتماعی اقدام کنند.
او همچنین گفت: جزییات کامل این نوع قرارداد بیمه‌ای در این سامانه موجود است و افراد می‌توانند حق بیمه‌های ماهانه خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. حتی امکان پیش‌پرداخت سالانه حق بیمه برای افراد بیمه‌شده نیز مهیا است. بیمه‌شدگان مکلف هستند حق بیمه هر ماه را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.

سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۴۷ میلیون نفر را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند تکلیف قانونی برای ارائه خدمات به این گروه بوده به طوری که سال گذشته به طور میانگین در هر ماه ۴۲ تا ۴۳ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای همه گروه‌های تحت پوشش خود در قالب بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هزینه کرده است.

همچنین میزان تعهدات اجرایی شده سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ برای همه افراد تحت پوشش بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که این اقدامات نشان می‌دهد توسعه خدمات در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی نیازمند تأمین منابع پایدار به ویژه در حوزه جذب بیمه‌شدگان و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی است.

کد خبر: 69437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =