کمک به تولید محور اصلی فعالیت‌های تأمین اجتماعی

کمک به حوزه تولید، عرصه اقتصاد و فضای کسب و کار به عنوان یکی از محورها و رویکردهای اصلی فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی براساس اعلام نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مدنظر بوده و در سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" از اولویت‌های این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نخستین جلسه کاری در نشست شورای معاونان این سازمان در سال جاری به نامگذاری امسال به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: انتخاب شعارهای اقتصادی طی سال‌های گذشته به خصوص تأکید بر اهمیت تولید ناشی از اهمیت این موضوع در کشور است. راه‌حل مشکلات کشور اعم از تورم، رکود، بیکاری و رونق و به‌عبارتی جهش تولید است. ما نیز در سازمان تأمین‌اجتماعی باید از همه ابزارها برای تحقق این جهش بزرگ استفاده کنیم. خصوصاً باید از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و نظام پولی و مالی و پتانسیل بسیار بزرگ جمعیت بیش از ۴۷ میلیونی مردم ایران بهره ببریم و از این طریق زمینه را برای جهش تولید فراهم کنیم.
او بیان کرد: در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان سازمانی که هم با بیش از نیمی از مردم ارتباط دارد و هم برخی ابزارهای اقتصاد و تولید را در دست دارد، باید به نوبه خود در جهت تحقق شعار سال تلاش کنیم.
تأمین اجتماعی که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری و کارفرمایی را در بخش بیمه‌شدگان تحت پوشش دارد یکی از بزرگترین نهادهای ارائه‌دهنده خدمات در بخش‌های خدماتی، تولیدی، اقتصادی و کارگری محسوب می‌شود. ارائه خدمت در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به این افراد بخش عمده‌ای از مشکلات این اقشار را در حوزه بیمه‌ای و بازنشستگی و حتی درمان برطرف کرده است.
تحت پوشش قرار داشتن ۴۷ میلیون از جامعه از خدمات سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان بیشترین اقدامات از سوی این نهاد بیمه‌گر به گروه‌های هدف از بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان به حساب می‌آید. همین موضوع نشان می‌دهد که تأمین اجتماعی با خدمات‌رسانی به این گروه‌های کارگری در حوزه افراد بیمه شده به دنبال کمک به حوزه رشد تولید، بخش اقتصاد و رونق بخش‌های مختلف فضای کسب و کار است.
۳۹ میلیون از جامعه بیمه‌شدگان و حدود هشت میلیون نفر به عنوان جامعه تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند، بنابراین توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی، رشد تعداد بیمه‌شدگان بر مبنای بیمه‌پردازی و افزایش منابع پایدار تأمین اجتماعی را برای ارائه خدمات باکیفیت به این جامعه هدف را به دنبال دارد.

نقش تأمین‌اجتماعی در توسعه پایدار
از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از حامیان اصلی عرصه تولید و فضای کسب و کار به شمار می‌رود، علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره نقش‌آفرینی این سازمان در راستای توسعه پایدار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تصورات و تحلیل‌های گسترده و چندجانبه‌ ای درباره نقش تأمین اجتماعی در توسعه وجود دارد اما با نگاه دقیق به این موضوع متوجه رابطه تنگاتنگ نظام تأمین‌‎اجتماعی و رفاه اجتماعی و نظام اقتصادی خواهیم شد.
او ادامه داد: بدون نقش رفاهی و حمایت‌های بیمه‌ای، چندجانبه و گسترده‌ای که نظام تأمین اجتماعی دارد نمی‌توان منتظر توسعه در بخش‌ها و عرصه‌های کسب و کار و فراهم کردن ایجاد بستر توسعه شد. از آنجا که همه این نظام‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با انسان در ارتباط هستند و توسعه نیروی انسانی منجر به رشد و توسعه رفاه می‌شود، اگر بستر تأمین‌اجتماعی تقویت نشود نباید منتظر ارتقاء فعالیت‌های اقتصادی در تمام ابعاد آن بود.
جهانی ادامه داد: اصولا هدف توسعه، انسان و مسیر اصلی آن ارتقاء کیفی زندگی انسان‌ها و رشد چندجانبه نیازهای انسانی در بخش‌های مختلف است و در واقع تأمین‌اجتماعی نیازهای گسترده‌، چندجانبه‌ و اساسی نیروی انسانی و جامعه کار و تولید را فراهم می‌کند. بدون شک این شرایطی که تأمین‌اجتماعی در عرصه کار و تولید فراهم می‌کند به تحولات اقتصادی، رشد اقتصاد در ابعاد اشتغال و تولید و توسعه فعالیت‌ها در نظام خدماتی، توزیعی و تولیدی را به دنبال خواهد داشت.

بدون داشتن تأمین‌اجتماعی کارآمد امکان بهره‌وری در محیط کار نیست
این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: کارگران و نیروهای انسانی بدون داشتن تأمین‌اجتماعی کارآمد امکان کارآمدی، بهره‌وری و اثربخشی در محیط کار را نخواهند داشت. بنابراین کارفرمایان باید سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید را با ایجاد این بستر تأمین‌اجتماعی کارآمد و نظام بیمه‌های اجتماعی به وجود آورند.
او بیان کرد: جامعه کارفرمایی باید دقت بیشتری به اثربخشی تأمین اجتماعی در عرصه کسب‌وکار و تولید داشته باشند زیرا بدون ایجاد فضای رفاهی، بیمه‌ای و درمانی برای جامعه کارگری عملا بستر بهره‌وری، کارآِیی و اثربخشی در نظام صنعتی، صنفی و تولیدی را نمی توان شکل داد.
جهانی معتقد است: باید یک بازنگری و گفتمان جدی باید در حوزه نقش تأمین‌اجتماعی در توسعه پایدار ایجاد شود و با آگاهی‌رسانی به جامعه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان، باید همه را از نقش‌آفرینی و کمک سازمان در موضوع توسعه پایدار و چندجانبه مطلع کرد.
او اضافه کرد: اصولا مسئله‌ای که در نظام سیاسی، صنعتی و اقتصادی به دنبال آن هستند، برنامه‌ریزی‎ها در حوزه رشد اقتصادی هر جامعه و سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که در این حوزه به وجود می‌آید، بدون توجه به نقش تأمین‌اجتماعی و توسعه این سازمان تقویت نخواهد شد. از این جهت هر آنچه که ما امروزه در قانونگذاری و در سیاستگذاری در حوزه اجرای عملیات و تولید بسترسازی می‌کنیم باید با نگاه ویژه به تأمین‌اجتماعی، خدمات و تعهدات این سازمان باشد.

تأمین ‌اجتماعی برای ایفای نقش در عرصه کمک به تولید نیاز به حمایت دارد
جهانی افزود: امروزه تأمین ‌اجتماعی برای ایفای نقش مهم و اثربخش خود در عرصه کمک به بخش تولید و اقتصاد بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت و تقویت دارد. از آنجا که این نظام تأمین‌اجتماعی به عنوان امید و تکیه‌گاه بیش از ۴۷ میلیون نفر جمعیت است نباید جامعه کارگری، کارفرمایی، بیمه‌شده و بازنشستگان نگران آینده تأمین اجتماعی باشند.
او بیان کرد: باید آینده تأمین‌اجتماعی را برای اطمینان بخشیدن به جامعه هدف، مطمئن و پایدار کرد و سازمان در تمام ابعاد کارآمد شود. اکنون راهی جزء توجه به منابع، سیاستگذاری، قانونگذاری قوی‌تر و تقویت رابطه جامعه کارفرمایی و افراد تحت پوشش مسیر نیست و باید دولت نقش اثربخش‌تری برای تقویت تأمین‌اجتماعی داشته باشد.
کارشناس بیمه‌های اجتماعی اظهار داشت: همچنین باید کارفرمایان با اعتماد بیشتر و توجه به مولفه‌ها و منابع سازمان تأمین‌اجتماعی را تقویت کنند. تأمین اجتماعی نیز باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت توسعه‌ای بتواند مسیر تعالی و تقویت را برای رسیدن به مولفه‌هایی همچون توسعه و تعالی سازمانی، ارتقاء کیفیت خدمات و پاسخگویی و رضایتمندی بیشتر جامعه تحت پوشش فراهم کند.

کد خبر: 69416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =