جزییات مشمولان و آمار بیمه فراگیر خانواده ایرانی 

«محمود علی‌بخشی» معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران جزییات اجرایی، مشمولان و آخرین داده‌های آماری مربوط به عملیاتی کردن طرح بیمه‌فراگیر خانواده ایرانی در قالب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه کرافرمایان صنفی را تشریح کرد.

معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: مطابق با اصل ۲۹ قانون اساسی، تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی و خدمات حوزه درمان حقی است همگانی که دولت مکلف است که از محل درآمدهای عمومی برای همه افراد جامعه بستر بیمه را فراهم کند. در واقع این اصل در قالب قانون اساسی در راستای گسترش بیمه‌های اجتماعی و خدمات درمانی این حوزه مشخص و تعیین شده است.
او افزود: در همین راستا در ماده یک قانون تأمین اجتماعی نیز به موضوع پوشش بیمه همگانی تأمین اجتماعی اشاره شده است. در این ماده قانونی اشاره شده که سازمان تأمین اجتماعی به منظور اجرا و گسترش انواع بیمه های اجتماعی تاسیس شده است. به این واسطه سازمان تأمین اجتماعی به فراخور مشاغل گوناگون باید ضوابط مربوطه بیمه‌ای را تعیین کند. به عبارتی با اقدامات زمینه‌ای تأمین اجتماعی همه افراد جامعه در قالب شاغل و یا غیرشاغل باید امکان پوشش بیمه‌ای داشته باشند و از تعهدات قانونی مربوطه بهره‌مند شوند.
علی‌بخشی در ادامه اضافه کرد: در راستای توسعه بیمه‌های اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی را در دستور کار قرار داده است. به همین منظور بسته بیمه‌ای از سوی تأمین اجتماعی طراحی شده تا افراد در قالب مشاغل گوناگون و حتی غیرشاغلان با ضوابط تعریف شده امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای را داشته باشند.
او همچنین تأکید کرد: بیمه زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری در چارچوب بیمه فراگیر خانواده ایرانی تعریف و اجرایی شده است.

نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار
معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در ارتباط با بیمه زنان خانه‌دار توضیح داد: در قالب بیمه زنان خانه‌دار از سال ۱۳۸۷ بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی، امکان بیمه زنان خانه‌دار در چارچوب قانون بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد فراهم شد. این نوع از بیمه به لحاظ تعهدات و نرخ پرداخت حق بیمه دارای شرایط متفاوتی است. در قالب این نوع از بیمه نرخ‌های ۱۴، ۱۶ و ۲۰ درصد به عنوان سهم حق بیمه برای بیمه‌شدگان مشخص شده است که در عمل ۲ درصد این میزان در تعهد دولت است.
وی ادامه داد: در ارتباط با خدمات درمانی مربوط به بیمه زنان خانه‌دار حق انتخاب برای افراد بیمه شده لحاظ شده، به این معنا که افراد با تمایل به استفاده از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در زمان قرارداد امکان انتخاب حمایت درمانی برای آنان فراهم است. با مصوبه هیأت وزیران حق سرانه درمان بابت هر نفر درماه مبلغ ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است که بیمه‌شدگان در صورت انتخاب حمایت درمانی باید بابت خود و هر نفر از افراد تحت تکفل مبلغ مذکور را پرداخت کند. افراد با انتخاب این خدمت امکان بهره‌مندی از همه خدمات تشخیصی و درمانی در مراکز ملکی تأمین اجتماعی و مراکز طرف قرارداد را خواهند داشت.

علی‌بخشی در ادامه افزود: بر اساس قانون همه متقاضیان زن و دختر زیر ۵۰ سال امکان انعقاد قرارداد و استفاده از شرایط بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی را دارند؛ به عبارتی شرط سنی بهره‌مندی از بیمه زنان خانه‌دار ۵۰ سال تعیین شده است. افراد بالای ۵۰ سال نیز به شرط داشتن سابقه بیمه‌پردازی معادل مازاد سنی می‌توانند مشمول این نوع بیمه قرار گیرند.

ثبت غیرحضوری قرارداد بیمه‌ای
معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در توضیح نحوه ثبت قرارداد بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: با توجه به توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی، متقاضیان استفاده از بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بیمه‌ای با تأمین اجتماعی اقدام کنند.
او همچنین گفت: جزییات کامل این نوع قرارداد بیمه‌ای در این سامانه موجود است و افراد می‌توانند حق بیمه‌های ماهانه خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. حتی امکان پیش‌پرداخت سالانه حق بیمه برای افراد بیمه‌شده نیز مهیا است.

علی‌بخشی در خصوص مهلت پرداخت حق بیمه افزود: بیمه‌شدگان مکلف هستند حق بیمه هر ماه را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.


بیمه دانشجویان
علی‌بخشی در ارتباط با جزییات بیمه دانشجویان اضافه کرد: ضوابط بیمه دانشجویان نیز در واقع در چارچوب بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد تعریف و اجرایی شده است. در واقع دانشجویان به صرف داشتن کارت دانشجویی معتبر و اشتغال به تحصیل در مراکز آموزش عالی می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی امکان استفاده از طرح بیمه دانشجویان و دریافت خدمات تأمین اجتماعی را برای خود فراهم کنند.
او در ادامه بیان کرد: اگر فرد بیمه شده در قالب دانشجو یا زن خانه‌دار بیمه شده باشد و به لحاظ بهره‌مندی از خدمات درمانی تحت تکفل پدر یا همسر قرار داشته باشد می تو اند نسبت به انعقاد قرداد بیمه بدون انتخاب حمایت درمان اقدام کند. در واقع این اختیار از منظر مقررات مربوطه به افراد داده شده است.

بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد
معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران با تشریح جزییات مربوط به بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد، اضافه کرد: افراد شاغل در کارهای مختلف نیز برای استفاده از پوشش بیمه‌ای طرح بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد بدون ارائه مدارک اشتغال از سوی مراجع و نهادهای مربوطه و صرفاً با خوداظهاری شغل موردنظر، امکان عقد قرارداد بیمه و استفاده از خدمات مربوطه برای آنان میسر خواهد بود.

بیمه اختیاری
علی‌بخشی همچنین گفت: در چارچوب این ضوابط یک نوع بیمه با عنوان بیمه اختیاری تعریف و تدوین شده است. در این قالب افرادی که در گذشته بیمه‌پرداز تأمین اجتماعی بوده‌اند و در حال حاضر رابطه بیمه‌پردازی ندارند، می‌توانند در این طرح ادامه بیمه‌پردازی را داشته باشند. بر اساس ضوابط مربوطه حداقل سابقه بیمه‌پردازی این افراد به تأمین اجتماعی ۳۰ روز و حداکثر شرط سنی برای آنان ۵۰ سال در تاریخ ارائه تقاضا تعیین شده است و در صورتی که افراد در تاریخ انعقاد قرارداد بالاتر از سقف سنی مورد اشاره سن داشته باشد باید معادل مازاد سنی مقرر نزد سازمان تأمین اجتماعی دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

بیمه کارفرمایان صنفی
معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران ادامه داد: در حوزه بیمه فراگیر خانواده ایرانی «بیمه کارفرمایان صنفی» نیز تعریف و تدوین شده است. کارفرمایان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی نیز می توانند با مراجعه به شعب سازمان تأمین اجتماعی با احراز شرایط مقرر نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند. در واقع کارفرمایان می‌توانند همانند شاغلان در کارگاه نام خود را به عنوان کارفرما در لیست پرداخت حق بیمه درج و نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

آمار بیمه‌شدگان فراگیر
علی‌بخشی با اشاره به استقبال افراد از طرح‌های مختلف بیمه در سازمان تأمین اجتماعی، توضیح داد: براساس آخرین داده‌های آماری تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ نفر در چارچوب بیمه‌ اختیاری بیمه‌پردازی انجام می‌دهند. در حوزه بیمه زنان خانه‌دار حدود ۳۹ هزار نفر و در بخش بیمه دانشجویان نیز ۴۲۵۰ نفر و در قالب بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد نیز ۶۲ هزار نفر بیمه‌پرداز در اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران ثبت شده است.

تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی
معاون تعهدات اداره‌کل تأمین اجتماعی شرق تهران در تشریح انواع تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش گفت: به طور کلی تعهدات بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان است. پرداخت مقرری بیمه بیکاری، پرداخت هزینه‌های اروتز و پروتز، کفن و دفن، پاداش ازدواج، هزینه‌های سفر، هزینه اقامت بیمار و بسیاری موارد دیگر نیز در حوزه تعهدات کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی تعریف می‌شود.
علی‌بخشی اضافه کرد: البته بسیاری از این نوع تعهدات در حوزه بیمه‌شدگان اجباری تعریف شده و افراد بیمه شده در حوزه فراگیر خانواده ایرانی از تعهدات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی بهره‌مند هستند.

کد خبر: 69191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =