افزایش ۶۷ درصدی مبلغ وام ازدواج در سال آینده

یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن، تسهیل ازدواج جوانان بوده که در این رابطه  گام‌های عملی هم برداشته شده است. نمود عینی این موضوع را می‌توان طی دو سال گذشته در افزایش قابل‌توجه وام ازدواج مشاهده کرد.

افزایش مبلغ وام ازدواج طی سال‌های اخیر سیر صعودی به خود گرفته، به‌طوری‌که مبلغ آن از ۲میلیون تومان در سال ۸۸ به ۱۸۰میلیون تومان در سال جاری رسید. از سویی پرداخت این تسهیلات از سال ۱۳۸۸ در تبصره‌های قانون بودجه‌های سالانه گنجانده شد تا به‌عنوان یک تکلیف قانونی بانک‌ها را ملزم به پرداخت این تسهیلات کند.

امسال نیز براساس پیشنهاد دولت، تصویب مجلس و موافقت شورای نگهبان، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده، مبلغ ۳۰۰میلیون تومان و با دوره‌ بازپرداخت ۱۰ساله و برای زوج‌های زیر۲۵سال و زوج‌های زیر ۲۳سال مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بدین ترتیب، مقایسه مبلغ تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۳ با سال جاری حاکی از آن است که مبلغ وام ازدواج پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال معادل ۵۹ درصد و مبلغ ازدواج زوج‌هایی که مشمول این شرایط نیستند، ۶۷درصد افزایش خواهد یافت.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۲۷ بانک در پرداخت وام ازدواج مشارکت کرده‌اند و به بیش از ۶۱۸هزار متقاضی، در مجموع ۱۲۶هزار و ۲۹۵میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است. این درحالی است که بانک‌های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه، بیشترین سهم را در پرداخت تسهیلات ازدواج دارند.

دستور رئیس جمهوری برای تسهیل پرداخت وام ازدواج

۱۴ تیرماه امسال رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستورات پنج‌گانه سید ابراهیم رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را ابلاغ کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان بود.

در این نامه رئیس‌جمهوری خطاب به محمدرضا فرزین تکالیف بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج را در ۵ محور ازجمله اینکه همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود، مصوبات شورای‌عالی جوانان درخصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت کنند، بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند و شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در اخذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند مشخص کرد.

وام ازدواج از چه زمانی افزایش قابل‌توجه یافت؟

از سال ۱۳۸۸ و در راستای حمایت از جوانان برای تأمین بخشی از نیازهای آن‌ها در آستانه تشکیل زندگی، وام ازدواج به‌طور رسمی و براساس قانون، در شبکه بانکی کشور ورود پیدا کرد. هرچند در سال‌های پیش از آن هم به طُرق دیگر به جوانان برای ازدواج کمک مالی می‌شد.

مبلغ وام اعطایی به زوجین با کمتر از دو میلیون تومان آغاز شد و با تغییراتی که طی ۱۴ سال گذشته داشته اکنون به ۳۰۰میلیون تومان برای زوج و زوجه (جمعاً ۶۰۰ میلیون) و ۳۵۰میلیون تومان برای زوج تا ۲۵سال و زوجه تا ۲۳سال (جمعاً ۷۵۰میلیون تومان) رسیده است.

این درحالی است که مبلغ وام ازدواج برای زوجین تا سال‌ها پس از تصویب آن رشد آن‌چنانی نداشت، به‌شکلی که در بودجه سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد مجلس و البته مخالفت‌هایی که در ابتدا از سوی دولت وقت صورت گرفت، در نهایت مبلغ وام ازدواج به ۱۰میلیون تومان رسید.

در سال ۱۳۹۶ نیز، مبلغ وام ازدواج ۱۰میلیون تومان باقی ماند تا در نهایت، رقم آن در سال ۱۳۹۷ به ۱۵میلیون تومان رسید. در تداوم روند سالانه افزایش مبلغ وام ازدواج، با دو برابر شدن رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۸، رقم این وام به ۳۰میلیون تومان رسید. اما به یک‌باره در سال ۱۴۰۰ با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس و با پیگیری دولت سیزدهم مبالغ وام‌های اعطایی در این زمینه افزایش چشمگیری پیدا کرد.

گزارش‌های بانک مرکزی نشان داد که ۵۳.۶درصد از دریافت‌کنندگان وام را آقایان و ۴۶.۴درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین بیشترین دریافت‌کنندگان وام ازدواج در حوزه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال با ۲۱درصد و پس از آن در بازه ۲۰ تا ۲۵ سال با ۳۰ درصد قرار داشتند.

کد خبر: 69167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =