کارشناسان بهداشت محیط؛ ارتقای شغلی ندارند

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان شفاء‌ سمنان، ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر بهداشت بیمارستان‌ها، عدم امکان ارتقای شغلی را از مهمترین مسائل حرفه‌ای این گروه شغلی بیان کرد.

مژگان ترحمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به عواملی که بهداشت محیط بیمارستان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: یکی از عوامل رایج شیوع بیماری‌های فصلی است که سبب مراجعه بسیاری از بیماران به مراکز درمانی شده و امکان انتقال بیماری در محیط بیمارستانی ایجاد می‌شود. همچنین در برخی از مواقع، مسائلی مانند قطعی آب و انرژی نیز بهداشت محیط بیمارستان‌ها را مخدوش می‌کند.

وی ادامه داد: از عوامل دیگر می‌توان به کمبود نیروهای خدماتی و بهکار اشاره کرد؛ با توجه به اینکه وظیفه نظافت و گندزدایی مراکز درمانی برعهده این گروه حرفه‌ای قرار دارد، محدودیت نیروهای مذکور منجر به کاهش شرایط بهداشتی بیمارستان‌ها می‌شود. باید توجه داشت؛ منابع مالی بیمارستان‌ها هم به‌طور معمول به درمانی اختصاص دارد و سایر حوزه‌ها از اولویت بهره‌مندی از بودجه برخوردار نیستند.

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان شفاء‌ سمنان، مهمترین وظیفه کارشناسان بهداشت محیط بیمارستان‌ها را نظارت، آموزش و راهبری رعایت اصول بهداشتی بیان کرد و گفت: برای مثال مدیریت تهیه و استفاده از صحیح از محلول‌های ضدعفونی کننده و برنامه‌ریزی و نظارت بر انجام نظافت و «واشینگ» ‌ بخش‌های بستری و سایر واحدهای بیمارستان‌ها برعهده بهداشت‌کاران قرار دارد.

ترحمی اعلام کرد: یکی دیگر از وظایف مهم این گروه، نظارت بر فرآیند تفکیک، جمع‌آوری و امحاء نهایی انواع پسماندهای تولید شده در بیمارستان‌ها است. همچنین کنترل سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بیمارستانی و سیستم آب شرب بیمارستان و انجام آزمایش‌های مرتبط با این امور برعهده کارشناسان بهداشت محیط قرار دارد.

او با بیان اینکه مهمترین مسائل کارشناسان بهداشت محیط، مشکلات صنفی است، افزود: فعالان این حرفه ۳۰ سال در مجموعه‌ها خدمت رسانی می‌کنند؛ اما امکان ارتقای شغلی آن‌ها وجود ندارد. ضمنا ردیف کارشناسان بهداشت محیط، درمانی محسوب می‌شود؛ اما نحوه ارائه خدمات به‌ شیوه اداری است.

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان شفاء‌ سمنان، توضیح داد: به این معنا که در عمل نیروی درمان محسوب می‌شویم؛ اما در ساعات اداری مشغول به انجام وظیفه هستیم. در نتیجه نه تنها سختی کار و مزایای پرسنل درمان مشمول ما نمی‌شود، بلکه از مزایای کارکنان اداری نیز بی‌نصیب هستیم.

کد خبر: 69107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =