واگذاری سهام کشتیرانی دستاورد دولت در تأدیه بدهی‌های تأمین اجتماعی

واگذاری ۱۷ درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اقدامی عملیاتی و دستاوردی دیگر از دولت برای تأدیه بخشی از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی است تا از این طریق بخش دیگری از رد دیون این نهاد بیمه‌گر از سوی دولت سیزدهم زمینه اجرایی پیدا کند.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌ قرارداد واگذاری ۱۷ درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تأمین ‌اجتماعی به‌ عنوان بخشی از تعهد دولت در بودجه سال جاری برای پرداخت حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌ اجتماعی؛ بین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان تأمین ‌اجتماعی امضاء شد. این اقدام یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در راستای بازپرداخت بدهی خود به این نهاد بیمه‌ای است.
سیدمرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین ‌اجتماعی در این باره اظهار داشت: رویکرد دولت مردمی سیزدهم در زمینه پرداخت مطالبات سازمان تأمین ‌اجتماعی بسیار مثبت‌تر از گذشته بوده و حجم و کیفیت واگذاری‌ها در این دولت بی‌نظیر بوده است؛ به ‌نحوی ‌که در دو سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت تسویه شده و امسال هم طبق مفاد بودجه سال جاری، بناست تا پایان سال حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان و سال آینده نیز در صورت تصویب نهایی در بودجه کشور، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بیمه‌ای دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی‌ تسویه شود.
او ادامه داد: دولت سیزدهم به این ترتیب در پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای خود عملکرد بسیار چشمگیری داشته و در نظر دارد از رشد تصاعدی این بدهی‌ها جلوگیری کند و مهم‌تر اینکه شرکت‌های واگذار شده به سازمان بابت این بدهی‌ها نیز عمدتاً از مرغوب‌ترین شرکت‌های کشور بوده‌اند.

تأدیه بدهی بی‌سابقه دولت به تأمین اجتماعی
رویکرد دولت سیزدهم در این دوره تلاش برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی در جهت تراز منابع و مصارف است. در این دوره تسویه ۲۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی رکوردی تاریخی داشت. اما سازمان تأمین اجتماعی در این دوره نیز تسویه بدهی تاریخی از دولت را داشته است.
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه شده که در سال جاری نیز ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای تسویه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر سهام شرکت کشتیرانی به عنوان بخشی از این مبلغ تخصیصی در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.
واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت محسوب می‌شود. بنابراین با این اقدام، دولت یک شرکت بورسی با ارزش تقریبی ۲۵ هزار میلیارد تومان در ازای بدهی‌های بیمه‌ای به سازمان تأمین‌ اجتماعی به این سازمان واگذار کرد.
احمد اسفندیاری، ‌ معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز درباره تأدیه بدهی دولت به این سازمان گفت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ برای پرداخت مستمری‌ها، ماهانه ۴ تا ۶ همت استقراض از نظام بانکی در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته بود و در نتیجه در سال ۱۴۰۱ با تجمیع این رقم، این سازمان به بزرگترین بدهکار بانکی تبدیل شده بود که در سال گذشته این بدهی که به بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده بود با کمک دولت و مجلس، تسویه شد. در دولت مردمی سیزدهم همچنین بزرگترین تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت صورت گرفت و دولت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۰ همت از بدهی‌های خود را پرداخت کرد و در سال جاری پرداخت ۷۰ همت در دستور کار قرار گرفته است. این رویکرد با کمک و مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون نفر جامعه ذینفعان
سازمان تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون نفر افراد تحت پوشش به عنوان ذینفعان از جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تعهدات سنگینی در حدود ماهانه ۴۳ هزار میلیارد تومان در قبال این افراد به عهده دارد. بنابراین در صورتی که بدهی‌های دولت و بخش خصوصی به موقع به این نهاد بیمه‌گر پرداخت شود تعهدات آن باکیفیت‌تر و به‌هنگام به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود.
سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش هزینه کرد که به طور یقین تسویه بدهی دولت و بخش خصوصی در راستای ارائه بهتر خدمات تأثیر جدی خواهد داشت. با توجه به رویکرد مثبت دولت در تسویه بدهی امیدواریم که همه بدهی‌های دولت و بخش خصوصی در سال‌های اخیر تسویه شود.

هزینه بدهی‌های پرداختی دولت برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
اصغر بیات، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی نیز در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: در حوزه رد دیون انباشته شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بخشی از این میزان در حوزه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صرف خواهد شد.
بیات تلاش دولت سیزدهم برای بازپرداخت بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را قابل تقدیر دانست و ادامه داد: در راستای تحقق این مهم در سال‌جاری شاهد اقدامات و پیگیری کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی برای تحقق این موضوع بودیم.
او ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه پرداخت این بدهی‌های دولت برای اجرای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌شود، ‌ دیگر بدهی‌های دولت تسویه شده تا این نهاد بیمه‌گر هم در راستای ارائه بهتر خدمات همچنان تلاش داشته باشد.
سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری ۵۳ درصدی تحت پوشش ۸۶ درصد منابع خود را از طریق وصول حق بیمه‌های افراد بیمه‌شده دریافت می‌کند. همه این حق بیمه‌های وصولی برای اجرای تعهدات در قبال افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر هزینه می‌شود.

کد خبر: 68987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =