تنوع بیمه‌های تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور از میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای، دارای بیشترین تنوع بیمه‌ای برای بهره‌مندی افراد از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی است. طبق آخرین آمارها انواع بیمه‌ها مانند اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، توافقی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دیگر بیمه‌ها برای برخورداری افراد بیمه‌شده جدید براساس شرایط متقاضیان وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی با جامعه آماری ۴۷ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور در حال حاضر ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد. این سازمان براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی همچنان گسترش چتر بیمه‌ای را در دستور کار خود دارد تا از جمعیت هشت تا ۹ میلیون نفری افراد بدون بیمه تعداد بیشتری را جذب کند.

راهبرد و رویکرد اصلی سازمان تأمین اجتماعی جذب بیمه‌شدگان جدید براساس قراردادهای منعقده با متقاضیان از افراد شاغل بدون بیمه در جامعه است. براساس جدیدترین آمارها در دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان بیمه شده جدید جذب این سازمان شدند.

طبق برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده در سال جاری نیز جمعیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفری به عنوان بیمه شده جدید در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد که این برنامه راهبردی به صورت ویژه مورد توجه مدیریت سازمان قرار گرفته است تا تعداد بیشتری از افراد بدون بیمه جذب این نهاد بیمه‌گر شوند.

جذب بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی براساس انواع بیمه‌ها و با سیاست‌گذاری سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با استفاده از این بیمه‌های مختلف بستری برای بهره‌مندی افراد متقاضی از خدمات این سازمان فراهم شود.

بر اساس داده‌های آماری مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریورماه سال‌ جاری ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

همچنین یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کافرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

بر اساس آخرین داده‌های آماری حوزه تأمین‌اجتماعی نیز تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذی‌نفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

انواع بیمه‌های تأمین اجتماعی

بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یکی از انواع بیمه‌ها برای برخورداری افراد بدون بیمه از خدمات سازمان تأمین اجتماعی است که در این بخش پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد پیش‌بینی شده که افراد پس از برقراری این نوع بیمه از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی طبق انتخاب درصد حق بیمه استفاده خواهند کرد.

بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان از دیگر انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که این نوع بیمه از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز دارای نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد و زمینه برخورداری هم مشابه همان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان نیز با انواع نرخ حق‌بیمه‌های مشابه بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان است که دولت در این بخش ۲ درصد حق بیمه این افراد را پرداخت می‌کند و براساس انتخاب نرخ حق بیمه از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی برخوردار می‌شوند.

برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز سازمان تأمین اجتماعی خدماتی را در نظر گرفته است که در این بخش خدمات بلندمدتی همچون بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی شامل متقاضیان خواهد شد البته نکته مهمتر این است که همه حق بیمه افراد متقاضی توسط نهاد حمایتی پرداخت می‌شود.

برای کارآفرینان بنیادشهید و امور ایثارگران نیز بهره‌مندی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی با نرخ‌های پرداختی حق بیمه با ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد لحاظ شده که در این بخش از بیمه نیز خدمات بلندمدت به متقاضیان ارائه می‌شود و پرداخت همه حق بیمه نیز به عهده نهاد حمایتی است.

زنان سرپرست خانوار نیز با نرخ‌های ۲، ۴ و هشت درصد امکان بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی برای برخورداری از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را دارند اما در این نوع بیمه نیز سهم بیمه شده توسط مرجع معرفی‌کننده مانند کمیته امداد و بهزیستی پرداخت خواهد شد و در صورت انتخاب حمایت درمان، پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیات وزیران به ازای هر نفر در طول ماه الزامی است.

بهره‌مندی مربیان مهدکودک خودمالک مشمول یارانه از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مزایای بیمه‌ای برای افراد متقاضی با نرخ‌های حق بیمه ۲، ۴ و ۸ درصد جهت برخورداری از تعهدات بلندمدت به شمار می‌رود.

بیمه شاغلان کسب و کار خانگی

یکی دیگر از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی بیمه شاغلان کسب و کار خانگی با نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد و برخورداری از تعهدات بلندمدت است. این گروه‌های بیمه‌ای نمی‌توانند از تعهدات کوتاه‌مدتی همچون کمک هزینه بارداری، بیماری، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر استفاده کنند.

بیمه نخبگان و استعدادهای برتر نیز همانند شاغلان کسب و کار خانگی با همان نرخ و برای دریافت تعهدات کوتاه‌مدت امکان انعقاد قرارداد امکانپذیر است.

در بخش بیمه کارگران باربر نرخ حق بیمه ۲۷ درصد تعیین شده که هفت درصد آن توسط بیمه شده و ۲۰ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود در این نوع بیمه کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه پروتز و اروتز و هزینه سفر مشمول افراد بیمه شده می‌شود.

همچنین بیمه خادمان مساجد با ۲۷ درصد نرخ حق بیمه که همه آن توسط دولت پرداخت می‌شود از دیگر انواع بیمه‌ها در این سازمان به حساب می‌آید. در این نوع بیمه برخی کمک هزینه‌ها همچون ازدواج، کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر قابلیت پرداخت دارد.

بیمه صیادان و زنبورداران با نرخ حق بیمه ۲۷ درصد دیکر تنوع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی است که ۱۷ درصد آن توسط بیمه شده پرداخت شده تا بتواند علاوه بر تعهدات بلندمدتی همچون بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی از تعهدات کوتاه‌مدتی همچون کمک هزینه ازدواج، کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر استفاده کند.

در بخش بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز نرخ حق بیمه ۱۶ و ۲۰ درصد است که در این نوع بیمه به ترتیب ۱۴ و ۱۸ درصد به عنوان سهم بیمه شده تعیین شده است. برخورداری از کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و تعهدات بلندمدت بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی نیز مشمول متقاضیان این نوع بیمه می‌شود. همچنین در صورت انتخاب حمایت درمانی به میزان سهم درمان از بیمه شده دریافت می‌شود و به عنوان کمک دولت از محل سهم دولت در اجرای ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی اخذ می‌شود.

بیمه کارگران باربر فاقد کمک دولت با نرخ ۳۰ درصد دیکر تنوع بیمه‌های تأمین اجتماعی است که ۲۷ درصد آن به عنوان سهم بیمه شده است که بجزء کمک هزینه بارداری و بیماری از دیگر تعهدات کوتاه‌مدت امکان استفاده دارند و در بخش تعهدات بلندمدت نیز امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی، فوت و ازکارفتادگی برای این گروه‌ها فراهم است.

بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار نیز با نرخ ۳۰ درصد است که سهم بیمه شده هفت درصد است که در این بخش نیز متقاضیان بجزء کمک هزینه بارداری و بیماری و ازدواج همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را مشمول می‌شوند.

بیمه کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی با نرخ حق بیمه ۳۰ درصد برای بیمه شده ۲۷ درصد سهم پرداختی حق بیمه تعیین شده است و از خدمات کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و بازنشستگی، قوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی امکان استفاده دارند.

بیمه‌شدگان اختیاری چه خدماتی می‌توانند استفاده کنند

یکی دیگر از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی بیمه اختیاری است که در این بخش نیز نرخ حق بیمه ۳۰ درصد است که سهم بیمه شده ۲۷ درصد است. این بیمه‌شدگان از خدمات کمک هزینه کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و بازنشستگی، قوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی می‌توانند بهره‌مند شوند.

بیمه‌های توافقی نوعی دیگر از انواع بیمه در تأمین اجتماعی

در بخش بیمه‌های توافقی که در حال حاضر ۳۲ گروه مشمول این نوع بیمه هستند که نرخ حق بیمه برای این گروه‌ها ۳۰ درصد در نظر گرفته شده که ۲۷ درصد آن توسط افراد متقاضی پرداخت می‌شود. البته با پرداخت این حق بیمه افراد مشمول تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت همچون کمک هزینه ازدواج، کفن و دفن، پروتز و اروتز و هزینه سفر و بازنشستگی، قوت و ازکارافتادگی و خدمات درمانی می‌شوند.

این گروه‌ها شامل طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان فعال، مداحان و شاعران اهل بیت، پزشکان و پیراپزشکان، هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، اعضای سازمان نظام دامپزشکی، اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران، اعضای جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، اعضای انجمن حمایت از مدیران مزرعه، اعضای شرکت تعاونی اعتباری سرویس‌کاران مجاز شرکت صنعتی بوتان، اعضای شرکت بیمه معلم، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، اعضای انجمن صنفی نمایندگان بیمه آسیا، کارکنان شوراهای حل اختلاف، نمایندگان بیمه البرز، اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تهران و کشور، اعضای انجمن صنفی امداد خودرویی برون شهری، اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان، بیمه راکبان و نمایندگی‌های پیک موتوری، بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات، شاغلان کسب و کارهای مجازی و اعضای شرکت تعاونی خدمات خودرو رفاه ایرانیان هستند.

کد خبر: 68951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =