بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بستر بهره‌مندی افراد از خدمات بیمه‌ای

تنوع بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی همانند بیمه اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار، دانشجویان، هنرمندان، ورزشکاران و بیمه‌های توافقی مسیر جذب بیمه‌شدگان جدید را در این نهاد بیمه‌گر فراهم کرده تا افراد بدون بیمه بتوانند از بیمه‌های مختلف برای بهره‌گیری از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یکی از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که افراد برای بهره‌مندی از خدمات همه‌جانبه این سازمان و حمایت‌های قانونی می‌توانند از این نوع بیمه با پرداخت حق بیمه مقرر برخوردار شوند.

در این نوع بیمه افرادی که برای انجام حرفه و شغل موردنظر با داشتن کارگر با استفاده از حوزه کارفرمایی یا خود به تنهایی از طریق خویش‌فرمایی امکان استفاده از این نوع بیمه را دارند و می‌توانند از این طریق به عنوان بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی محسوب شوند.

البته برای برخورداری از این نوع بیمه باید به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراجع ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به کار اشتغال داشته باشد و از طرفی دیگر مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشد.

شرایط بیمه‌شدگان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

افراد متقاضی برای استفاده از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌پردازی باید شرایط خاصی داشته باشند و سن متقاضیان در این نوع بیمه نیز بین ۱۸ تا ۵۰ سال است. پذیرش درخواست متقاضیان این نوع بیمه بدون سابقه پرداخت حق بیمه نیز دارای شرایطی است و سن متقاضی نباید از ۵۰ سال بیشتر باشد.

اگر افراد با بیش از ۵۰ سال متقاضی استفاده از این نوع بیمه باشند درخواست آنها منوط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سن مقرر آنها پذیرفته خواهد شد. همچنین همه سوابق انتقالی از دیگر صندوق‌های بازنشستگی پس از پرداخت مابه‌التفاوت مربوطه در احراز شرایط سن و سابقه برای عقد قرارداد از سوی سازمان تأمین اجتماعی مورد قبول خواهد بود.

انواع بیمه‌پردازی در بیمه مشاغل آزاد

برقراری بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد انواع حمایت‌های بیمه‌ای با نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد به عنوان نرخ کامل امکانپذیر است تا با بیمه‌پردازی از این طریق از انواع خدمات در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.

در بیمه ۱۸ درصد در صورت احراز سایر شرایط مقرر، مشمول دریافت انواع مستمری بازنشستگی، بازماندگان و ازکارافتادگی کلی می‌شوند. نرخ حق بیمه ۱۲ درصد تنها مستمری بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی را پوشش می‌دهد و مشمولان پرداخت‌کننده حق بیمه ۱۴ درصد نیز مشمول مستمری بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی خواهند بود.

در هر یک از این نرخ‌ها، چنانچه متقاضی خواهان بهره‌مندی از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز باشد، باید علاوه بر نرخ حق بیمه، برای خود و هر یک از افراد تحت تکفل، سرانه درمان را نیز که رقم ثابتی برای هر سال است، پرداخت کند.

بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد مشمول تعهدات کوتاه‌مدتی همچون دریافت هزینه سفر، اقامت و هزینه همراه بیماران همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه بارداری، کمک هزینه ازدواج، وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) و هزینه کفن و دفن نخواهند بود.

متقاضیان برای کسب اطلاعات تکمیلی نسبت به شرایط و ضوابط ثبت‌نام، انعقاد قرارداد و بیمه‌پردازی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، می‌توانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند. همچنین مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با شماره تلفن ۱۴۲۰ به‌صورت شبانه‌روزی و در تمام روزهای هفته، آماده پاسخگویی و راهنمایی متقاضیان است.

شرایط بازنشستگی بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد

بازنشستگان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد درصورت تمایل می‌توانند با ارائه درخواست و پرداخت حق سرانه درمان برای خود و افراد تحت تکفل، از خدمات درمانی این سازمان بهره‌مند شوند.

چنانچه مستمری‌بگیران پیش از بازنشستگی دارای حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ کامل باشند، از پرداخت حق سرانه معاف بوده و طبق ماده ۸۹ قانون تأمین ‌اجتماعی با کسر ۲ درصد از مبلغ مستمری می‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

بیش از یک میلیون بیمه شده صاحبان حرف و مشاغل آزاد

جدیدترین داده‌های آماری نشان از وجود بیش از یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد در سازمان تأمین اجتماعی دارد که این نوع بیمه، مسیری برای جذب بیمه‌شدگان جدید محسوب می‌شود.

داده‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریورماه سال‌ جاری نشان از تحت پوشش قرار داشتن ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کارفرمایان صنفی دارد. همچنین تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی بخشی دیگر از جامعه افراد تحت پوشش این سازمان به شمار می‌روند.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر و افراد تبعی آنان در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. تأمین اجتماعی با چتر گسترده‌ بیمه‌ای خود اکنون بیش از ۳۹ میلیون نفر از خانواده بیمه‌شدگان و حدود هشت میلیون نفر از خانواده مستمری‌بگیران را خدمات‌رسانی می‌کند.

کد خبر: 68725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =