شفاف‌سازی، پاسخگویی و تعالی سازمانی لازمه فعالیت‌های کاری است

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: شفاف‌سازی، پاسخگویی و مشتری‌مداری و تعالی سازمانی به عنوان سه عنصر اصلی و لازمه اصلی فسادزدایی از همه نهادها و سازمان‌های خدمات‌رسانی همچون تأمین اجتماعی است که مدیریت در این زمینه اقدامات اثربخش و سیاست‌گذاری‌هایی را اجرایی کرده است.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: نخستین عنصر تحت عنوان شفاف‌سازی برای اجرای درست برنامه‌ها باید به صورت جدی در همه مراحل کاری مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا چنانچه همه مسایل به طور شفاف و کامل باشد دیگر راهی برای ایجاد فساد در بخش‌های مختلف کاری فراهم نخواهد بود.

او ادامه داد: باید همه فرایندهای کار در سازمان‌ها و نهاد مشخص و روشن باشد. در صورتی که همه مسیرها برای رسیدن به اهداف و برنامه‌ها روشن و شفاف باشد مسیر رسیدن به آنها و تحقق برنامه‌ها و برخورداری شرکای اجتماعی، مردم و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به خوبی مشخص خواهد شد.

جهانی اضافه کرد: باید برای جلوگیری از فساد و فراهم شدن زمینه‌هایی از فساد در فعالیت‌های کاری همه مسیرها به سمت شفافیت پیش رود زیرا شفاف‌سازی مانع اصلی این موضوع به شمار می‌رود. البته باید ایستگاه‌های کاری را شفاف و چابک کرده و در نهایت مسیرها را برای رسیدن به اهداف اصلی و در واقع فسادستیزی بازتعریف، بازسازی و نوسازی کرد.

به گفته جهانی، شفاف‌سازی به عنوان یک عنصر اصلی رابطه دقیقی با همه مسایل و موضوعات دارد و هرجا که پیچیدگی، پنهان‌کاری، کتمان و عملا فرایندهای کاری را گسترده کرده و چابک‌سازی ایجاد نشده بدون شک بستر فساد ایجاد شده است.

او بیان کرد: حضور بسیاری از دلالان و بروکراسی زایدی که در فضای اداری شکل می‌گیرد بسیاری از مواقع زاییده این پیچیدگی‌ها و عدم شفافیت است. نبود نظام شفاف و در واقع شفاف‌سازی در نظام اداری یکی از مهمترین دلایل این موضوع به حساب می‌آید. بنابراین شاید در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اداری در کشور باید به آن توجه و به عنوان یک مساله مهم و اساسی به آن پرداخته شود.

پاسخگویی و مشتری‌مداری بهتر برای رضایتمندی بیشتر

کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: یک پدیده یا عنصر دیگر موضوع پاسخگویی و مشتری‌مداری با همه مصادیق آن برای جلب اعتماد ذینفعان و رضایتمندی بیشتر مخاطبان است. این پاسخگویی باید در سطح نظام ارتباطی و رفتاری کارکنان و در سطح سرعت ارائه خدمات به خوبی اجرایی شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه کیفیت ارتباطات، ارائه خدمات مطلوب و رضایتمندی مخاطبان و ذینفعات رابطه تعریف شده‌ای با هم دارند، باید بخاطر این ارتباط معنادار به سمت اجرایی شدن آن پیش برویم. از آنجا که این مقوله‌ها رابطه مرتبط و معناداری دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ارتقاء و تعالی سازمانی برای پیشبرد بهتر اهداف

جهانی یکی دیگر از موضوعات قابل توجه را ارتقاء و تعالی سازمان در راستای فسادستیزی مهم دانست و گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید به سمت یک سازمان الکترونیک و هوشمندسازی حرکت کند و نظام ارتباطی خود را با مخاطبان در یک بستر الکترونیک با بهره‌گیری از خدمات مجازی در بستر فضای مجازی و الکترونیکی دنبال کند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان الکترونیک به سمت تبدیل در فضای دولت الکترونیک هدایت می‌شود بنابراین باید به سمت این موضوع بیشتر توجه کرد تا در نهایت سازمانی متعالی و مترقی از هر نظر داشت زیرا این مهم به سمت پیشبرد اهداف همه‌جانبه حرکت خواهد کرد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی از سال‌های گذشته تاکنون به سمت دولت الکترونکی و تأمین اجتماعی هوشمند حرکت کرده است، گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی در این مسیر انجام شده است و در حال حاضر بسیاری از خدمات به جامعه ۴۷ میلیون نفری این نهاد بیمه‌گر در بستر فضای الکترونیک و هوشمند به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود.

او معتقد است: حرکت به سمت فضای الکترونیک و ارائه خدمات در بستر فضای مجازی علاوه بر تسهیل در خدمات‌رسانی، دسترسی مخاطبان به این گونه برنامه‌هاف اهداف و خدمات را تسهیل می‌کند. در حال حاضر تأمین اجتماعی هوشمند به صورت جدی در دستور کار مدیریت سازمان قرار دارد.

کد خبر: 68676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =