هوش مصنوعی؛ انقلابی در درمان بیماران

هوش مصنوعی در حوزه خدمات درمانی انقلاب ایجاد کرده و از این دستاورد بشری می‌توان برای تشخیص، درمان و پیش‌بینی بیماری‌ها استفاده کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روح جستجوگر بشر برای ساخت ابزار در طول تاریخ همواره، تحولی عظیم را در هر دوره زندگی ایجاد کرده است. طلیعه دستاوردهای بشر را می‌توان در استفاده انسان‌های اولیه از سنگ چخماق و ابزارهای چوبی یافت که رفته‌رفته رو به تکامل گذاشت و با گذار از ساخت لوازم ابتدایی مانند سنگ آسیاب و چرخ به ظهور ابزار خودکار منتهی شد.

اختراع کبوتر مکانیکی در ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط یکی از همراهان افلاطون و طراحی ماشین پرنده در ۱۴۹۵ توسط لئوناردو داوینچی، نمونه‌ای از اجسام مکانیکی است که به عنوان قدیمی‌ترین وسایل متحرک خودکار، معرفی شده‌اند. با رشد دانش، جهان مسیر شتابانی را در راستای فراهم کردن ابزارهای پیشرفته طی کرد و در نیم قرن اخیر تحول شگرفی در حوزه خدمات الکترونیک، بهره‌مندی از اینترنت و ابزارهای هوشمند ایجاد شد و اینک «هوش مصنوعی» افکار جهانیان را به خود معطوف کرده است.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا AI روشی برای ساخت یک کامپیوتر، یک ربات کنترل‌شده توسط کامپیوتر یا یک نرم‌افزار است که مانند ذهنِ انسان، هوشمندانه فکر کند. بهره‌مندی از هوش مصنوعی در تمامی عرصه‌های زندگی به سرعت درحال گسترش است و می‌توان گفت نسل کنونی بشر در مقطع تاریخی گذار از اشکال قدیمی زندگی و دست‌یابی به شیوه‌های نوین قرار دارد.

براساس تحقیقات جدید موسسه جهانی مک‌کینزی، هوش مصنوعی در ۱۵۰ زمینه مختلف کاربرد دارد و در زمینه‌های فناوری اطلاعات، تغذیه، صنعت، اقتصادی، پزشکی، نظامی از این تکنولوژی استفاده می‌شود. در زندگی روزمره نیز ردپای هوش مصنوعی را در لوازم هوشمند خانگی و موبایل می‌توان یافت.

تحول در حوزه درمان

هوش مصنوعی در حوزه درمان نیز انقلاب ایجاد کرده و از این دستاورد بشری می‌توان برای تشخیص، درمان و پیش‌بینی بیماری‌ها استفاده کرد. درحال حاضر نرم‌افزار و سخت‌افزارهای متنوعی در حوزه سلامت کاربرد دارد؛ ربات‌های جراح می‌توانند علاوه بر کنترل از راه دور توسط پزشک، با استفاده از پردازش تصویر خطای انسانی را در اعمال جراحی کاهش دهد. همچنین ربات‌های دستیار پزشک نیز وجود دارد که کیفیت درمان را ارتقا می‌دهد. تشخیص سریع بیماری از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی است که در کمترین زمان علائم بیماری پردازش می‌شود. علاوه بر آن ربات‌های پرستار در بسیاری از فعالیت‌های روزانه پرستاران، کمک‌حال آن‌ها هستند. در حوزه تصاویر پزشکی نیز هوش مصنوعی می‌تواند مانند یک متخصص، داده‌ها را بررسی کرده و بیماری‌ها را استخراج کند.

در مجموع می‌توان گفت، کاهش خطاهای پزشکی، تشخیص و شروع درمان سریع، مراقبت از بیمار، صرفه‌جویی در وقت پزشکان و کاهش هزینه‌های درمان از دستاوردهای هوش مصنوعی در عرصه درمان به‌شمار می‌رود. با این حال، گفته می‌شود، فناوری هوش مصنوعی جایگزین همه مشاغل در زمینه پزشکی نخواهد شد. بلکه به پزشکان، پرستاران، جراحان و سایر کارکنان درمان در تقویت خدمات کمک می‌کند.

کد خبر: 68591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =