پرداخت به‌موقع مستمری‌ها؛ اولویت تأمین‌اجتماعی است

«سیدمرتضی حسینی» معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت بموقع مستمری بازنشستگان را اصلی‌ترین اولویت این سازمان توصیف کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، حسینی در همایش سراسری کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی سراسر کشور، گفت: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، ابعاد ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی و مشکل انباشت بدهی سازمان به نظام بانکی، به حدی جدی بود که برخی با صراحت اعلام می‌کردند که بعید است دولت بتواند حتی برای دو تا سه ماه حقوق بازنشستگان را پرداخت کند، اما با حمایت دولت و مجلس و تدابیر مدیریتی اتخاذشده در سازمان؛ در حال حاضر و بعد از گذشت دو سال و نیم، حقوق ماهانه بازنشستگان که در ابتدای دولت ماهانه حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود و امروز به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در هر ماه رسیده است، بدون استقراض از نظام بانکی و بدون تأخیر پرداخت می‌شود.

وی در این همایش که در شهر مقدس مشهد و با حضور اعضای هیأت‌مدیره کانون‌های بازنشستگان از استان‌های مختلف و نیز اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در حال برگزاری است، افزود: فضای امروز سازمان تأمین‌اجتماعی و شرایط مالی سازمان نسبت به ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم بسیار امیدبخش است. در ابتدای کار مدیریت جدید سازمان در این دولت؛ با ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته بانکی مواجه بودیم که هزینه سالانه این بدهی بانکی، می‌توانست ماهانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی جدید یعنی معادل سود سالانه‌ای که شستا با حدود ۴۰۰ شرکت به سازمان می‌پردازد، به سازمان تأمین‌اجتماعی و ذی‌نفعان آن تحمیل کند.

وی همچنین گفت: دولت سیزدهم و نیز مجلس یازدهم در مورد تقویت و رفع مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی گام‌های بسیار مؤثری برداشتند و با پیگیری شخص رئیس‌جمهور محترم و معاون اول محترم رئیس‌جمهور و بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات سازمان در این دولت؛ هم بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان سازمان تسویه شد و هم سرمایه بانک رفاه به میزان ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این بانک در برخی شاخص‌های بانکی در صدر نظام بانکی کشور قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در دولت‌های گذشته بعضاً در ازای مطالبات سازمان از دولت، شرکت‌های ورشکسته و مسئله‌دار به سازمان واگذار شده که نه تنها مشکلی از سازمان حل نکرده بلکه بر مشکلات سازمان افزوده است؛ اما عملکرد دولت از نظر رقم و کیفیت واگذاری‌ها، بی‌نظیر بوده است. اگر رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده برای پرداخت بدهی بیمه‌ای دولت هم محقق شود، می‌توان گفت که این دولت سهم حق بیمه جاری و سالانه خود را تقریباً پرداخت کرده و باری بر بدهی انباشته بیمه‌ای دولت‌های گذشته نیافزوده است.

وی همچنین گفت: شاید ما هم می‌توانسیتم مثل گذشته برای هر مشکلی سراغ نظام بانکی برویم و بازپرداخت بدهی بانکی را به آیندگان واگذار کنیم و به تعبیر مدیرعامل سازمان برای گذران امروز، "آینده‌سوزی" کنیم؛ اما مدیریت سازمان تصمیم گرفت به جای آینده‌سوزی در مسیر "آینده‌سازی" حرکت کند.

حسینی همچنین با تشکر از همراهی و همکاری کانون‌های بازنشستگان گفت: برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی، در این دوره تلاش شده پرداخت بدهی سازمان به مراکز طرف قرارداد تسریع شود. در ابتدای این دوره، فاصله بازپرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد حتی به ۱۴ تا ۱۵ ماه رسیده بود که با تلاش صورت گرفته، فعلاً توانسته‌ایم این فاصله را به ۶ ماه کاهش دهیم.

وی در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز گفت: انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات و انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی؛ از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام می‌شود و ما در این زمینه در کنار تقبل پرداخت بخشی از حق بیمه، نقش پشتیبانی داریم. برای عقد قرارداد جدید هم با توجه به تلاش کانون عالی برای افزایش سطح تعهدات بیمه تکمیلی، حوزه برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان از طریق مذاکره با بیمه مرکزی و به‌عنوان پشتیبان کانون، وارد ماجرا شد تا کمک کنیم قرارداد مناسب با تعهدات موردنظر کانون و با قیمت مناسب منعقد شود.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه افزود: هزینه مشارکت سازمان تأمین‌اجتماعی در حق بیمه تکمیلی بازنشستگان که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۲ به ۶۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در قرارداد جدید هم که تا دی ماه سال آینده اعتبار دارد، سهم مشارکت تأمین‌اجتماعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی در مورد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری بازنشستگان هم گفت: در سال ۱۴۰۱ کل مبلغی که برای پرداخت تسهیلات ضروری بازنشستگان هزینه شد حدود ۱۳۶۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری تاکنون به ۲۲۹۷ میلیارد تومان رسیده یعنی حدود ۷۰ درصد افزایش یافته و با تعدادی که در اسفند ماه پرداخت می‌شود، میزان افزایش نسبت به سال گذشته، به حدود دو برابر خواهد رسید. برای سال آینده هم در این زمینه برنامه وسیع‌تری خواهیم داشت و در تعداد و رقم تسهیلات پرداختی، شاهد افزایش خواهیم بود.

حسینی همچنین ابراز امیدواری کرد اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفرهای زیارتی مشهد مقدس در سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تعداد اعزام بیشتر، بعد از ماه مبارک رمضان آغاز شود.

کد خبر: 68315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =