افزایش ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان جدید با ماهیت اختیاری از سال ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۲

با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در دولت سیزدهم؛ از سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری در مجموع بالغ بر تعداد ۲ میلیون قرارداد جدید بیمه‌ای با ماهیت اختیاری منعقد شده که علاوه بر گسترش چتر حمایتی تأمین‌اجتماعی، منابع مالی پایدار حاصل از افزایش این تعداد بیمه‌شده جدید؛ موجب تقویت منابع سازمان تأمین‌اجتماعی و تقلیل بخشی از چالش ناترازی منابع و مصارف در این صندوق بازنشستگی شده است. علاوه بر این، در این مدت ۷ گروه جدید از اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه توافقی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند و همچنین با برقراری بیمه ۷۷۰۹ نفر از قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی واجد شرایط، این گروه جایگزین افرادی شدند که به‌علل مختلف از جمله اشتغال در سایر مشاغل از زمره بیمه‌شدگان قالی‌باف و شاغلان صنایع‌دستی خارج شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی به‌مناسبت دهه مبارک فجر و چهل ‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ضمن تبریک و گرامیداشت این ایام؛ توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در میان اقشار مختلف مردم را از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی در حوزه اجتماعی معرفی کرد و گفت: عموما ًسنگ بنا و مشروعیت اجتماعی دولت‌ها در گرو پیاده‌سازی مقوله عدالت اجتماعی است که این مهم به‌عنوان یکی از اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در اسناد و قوانین بالادستی کشور تبیین شده است. تحقق آرمان عدالت اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی تجلی بیشتری داشته است. اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اولین راهبرد کلان در حوزه تأمین‌اجتماعی است. در واقع برخورداری آحاد جامعه از حمایت‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت‌های اجتماعی مندرج در اصل ۲۹ قانون اساسی و تأکید مجدد این موضوع در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تبلور اهمیت و اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی به توسعه پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی است.

وی افزود: در بیش از چهار دهه گذشته، با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات گسترده در این حوزه، شاهد توسعه کمی و کیفی در پوشش بیمه‌ای و خدمات به بیمه‌شدگان بوده‌ایم. ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی در میان جمعیت کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار پایین و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بود که امروز به حدود ۷۳ درصد رسیده است.


شکوری با اشاره به این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور را محقق کرده است، گفت: در دولت مردمی سیزدهم نیز موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی با جدیت دنبال شده و در طی حدود دو سال و نیم اخیر در دوره مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، رشد و توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه‌ای با هدف شناسایی افراد و گروه‌های فاقد بیمه و طراحی و تدوین برنامه‌ها و انواع قالب‌های بیمه‌ای جدید برای جذب افراد موصوف به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی اصلی این سازمان دنبال شده است؛ موضوعی که علاوه بر تکلیف حاکمیتی مقرر در اصل ۲۹ قانون اساسی در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد توجه و تأکید قرار گرفته و به‌عنوان یکی‌ از پیش‌نیازهای عدالت اجتماعی شناسایی شده است. در دهه‌های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه‌ای به آحاد جامعه، همچنان بخش‌هایی از جامعه هستند که فاقد پوشش بیمه اجتماعی بوده و باید شناسایی شده و با کمک دولت و همراهی سازمان تأمین‌اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند.
وی افزود: افزایش حجم تعهدات و ناترازی منابع و مصارف، در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به‌عنوان یکی از چالش‌های عمده در سازمان تأمین‌اجتماعی مطرح بود. با وجود پوشش بیمه‌ای بیش از ۵۳ درصد جامعه و ارائه خدمات به بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۶ میلیون بیمه‌شده، برای ایفای تعهدات قانونی خود در برابر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران عزیز در سال‌های اخیر، تلاش‌های فراوانی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات مهم حفظ ضریب پشتیبانی در حد قابل قبول و خلق منابع جدید و پایدار بوده تا بتواند در مدیریت چالش ناترازی منابع و مصارف به سازمان کمک کند و این امر با توسعه پوشش بیمه‌ای امکان‌پذیراست. به این واسطه، گسترش چتر بیمه‌ای در همه ابعاد مورد توجه سازمان قرار گرفت و علاوه بر این که گسترش فعالیت‌های بازرسی در حوزه کارگاه‌های کشفی، منجر به جذب بیمه‌شدگان جدید در بخش بیمه اجباری شد، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز طراحی و اجرا شد و شمول پوشش بیمه به اقشاری چون زنان خانه‌دار و نیز دانشجویان تسهیل گردید.
شکوری همچنین گفت: با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ به‌صورت تقریبی حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و حرَف و مشاغل آزاد به جمع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد و در سال‌جاری نیز هدف‌گذاری جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را داریم که تا پایان آذرماه حدود ۷۴۰ هزار نفر جذب بیمه‌شده جدید محقق شده است. در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا آذر سال جاری، در این طرح بالغ بر ۲ میلیون قرارداد جدید با پرداخت حق بیمه در قالب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد شده و افزایش قابل توجه تعداد بیمه‌شدگان جدید، کمک کرده است تا چالش‌ ناترازی منابع و مصارف تاحد زیادی مدیریت شود.
وی با اشاره به این‌که راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای در آینده نیز با جدیت بیشتر و با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به همه افراد فاقد بیمه در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر طرح بیمه اجتماعی فراگیر خانواده، اقدامات بسیار مهم دیگری در حوزه رشد تعداد بیمه‌شدگان در ابعاد گوناگون رقم خورده است. در این ارتباط با بازنگری مقررات پوشش بیمه‌ای کارفرمایان، این امکان فراهم شده که بخش مهمی از جامعه کارفرمایان حقوقی با انتخاب دستمزد مورد درخواست و تمایل خود و پرداخت حق بیمه متناسب با آن، از مزایای قانونی پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند. همچنین بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه‌های میوه و تره‌بار مورد توجه قرار گرفت و در مجموع در حال حاضر بیش از ۳۲ گروه مشمول بیمه‌های توافقی هستند که توافق با ۷ گروه از آنان در دو سال اخیر صورت گرفته است. اخیراً نیز براساس تفاهم با صندوق اعتباری هنر این امکان فراهم شد که هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان نیز در قالب بیمه توافقی به جمع بیمه‌پردازان تأمین‌اجتماعی بپیوندند. بیمه توافقی مذکور در واقع براساس جدول و سازوکار تعیین‌شده که حق انتخاب دستمزد بالاتری را در اختیار هنرمندان مشمول قرار می‌دهد تا از مزایای بهتر و جامع‌تری بهره‌مند شوند.
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: توسعه پوشش بیمه به کسب‌وکارهای مجازی و بیمه شاغلان پلتفرم‌های این حوزه به‌صورت جدی در دستور کار تأمین اجتماعی قرار دارد. در این ارتباط جلسات و نشست‌های مشترکی با اداره کل ذیربط معاونت محترم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متولیان حوزه اصناف، همکاران بخش حقوقی تأمین‌اجتماعی و دیگر بخش‌های مرتبط برگزار شده است. در این جلسات چگونگی ترغیب و تشویق شاغلان این‌گونه مشاغل برای استفاده از پوشش بیمه‌ای دنبال می‌شود. البته خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی خوبی در این خصوص وجود دارد و به این واسطه به‌دنبال ایجاد سازوکار توسعه پوشش بیمه‌ای از این طریق برای شاغلان مورد نظر هستیم.
وی همچنین گفت: در کنار رشد تعداد بیمه‌شدگان، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به جامعه بیمه‌شدگان نیز همواره در دستور کار قرار داشته است. در زمینه ارائه حمایت های قانونی در حوزه بیمه بیکاری در ۹ ماهه اول امسال جمعاً حدود ۱۰ هزار میلیاد تومان برای حدود ۱۷۰ هزار نفر مشمول پرداخت شده که معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی در این حوزه در هر ماه است. همچنین در سال‌جاری افزایش ۵۰ درصدی تعرفه لوازم کمک پزشکی مانند سمعک، عینک، لنز، دندان مصنوعی و دیگر موارد انجام شد. در این حوزه از سال ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه سال‌جاری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک هزینه به بیمه‌شدگان پرداخت شده است. در این مدت علاوه بر این بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان مشمول و نیز ۱۴۰۰ میلیارد تومان کمک هزینه ازدواج به‌عنوان هدیه تأمین‌اجتماعی به افراد مشمول پرداخت شده است. در حوزه کمک‌هزینه کفن و دفن نیز در مدت اشاره شده بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان به خانواده بیمه‌شدگان متوفی پرداخت شده است.
شکوری در مورد اقدامات انجام شده در اجرای قانون جوانی جمعیت در حوزه بیمه‌ای نیز گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه بوده‌ایم که صرف‌نظر از عدم تخصیص منابعی که در این زمینه به سازمان تأمین‌اجتماعی تعهد شده بود، در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا پایان ۹ ماهه امسال بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان درخصوص مابه‌التفاوت سه ماه اشاره شده پرداخت انجام شده است و این امکان نیز فراهم شده است که بیمه‌شدگان در مرخصی زایمان، به‌طور ماهانه کمک‌هزینه مذکور را دریافت کنند.

کد خبر: 67997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =