امکان پرداخت غیرحضوری حق بیمه دوران سربازی وجود دارد؟

فرصت بهره‌مندی از خدمات هوشمند در بستر الکترونیک برای همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، مخاطبان و ذی‌نفعان سازمان تأمین اجتماعی فراهم است. در حال حاضر امکان استفاده از خدمات غیرحضوری برای پرداخت حق بیمه دوران سربازی نیز وجود دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سازمان تأمین اجتماعی بخشی از خدمات در حوزه بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و کارفرمایی در قالب فضای الکترونیک و به صورت غیرحضوری به افراد ارائه می‌شود. همین مسأله دریافت خدمات را برای افراد تحت پوشش سازمان تسهیل کرده است.
خدمت سربازی هم از این قضیه مستثنی نیست و براساس اقدامات انجام شده در برنامه‌های راهبردی و تحولی تأمین اجتماعی در مسیر هوشمندسازی خدمات، درخواست افزودن دوران خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای و حتی پرداخت حق بیمه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من امکانپذیر است.
براساس مقررات سازمان تأمین اجتماعی، تمامی مشمولان قانون تأمین اجتماعی با حداقل ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی امکان ارائه درخواست محاسبه سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای خود را به‌صورت غیرحضوری در سامانه اینترنتی سازمان به نشانی es.tamin.ir و برنامه کاربردی «تأمین من» دارند.
داشتن حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه، کارت هوشمند پایان خدمت، ثبت درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شدگان به صورت یکجا یا اقساط البته با توافق با سازمان تأمین اجتماعی، شرایط موردنیاز درخواست احتساب ایام خدمت سربازی به عنوان سوابق بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

شرایط برخورداری از بیمه دوران خدمت سربازی
براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر همه افرادی که دوره خدمت سربازی خود را گذرانده و ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی را دارند، امکان استفاده از این موضوع را دارند. البته داشتن کارت پایان خدمت یکی دیکر از شرایط برخورداری از ۲ سال بیمه دوران خدمت سربازی به شمار می‌رود.
همچنین اگر سن افرادی که درخواست بهره‌مندی از سابقه بیمه‌ای دوران خدمت سربازی و بیمه‌پردازی این دوران را دارند، زیر ۵۰ سال باشد باید کارت پایان خدمت الکترونیکی را در اختیار داشته باشند.

امکان پرداخت غیرحضوری حق بیمه دوران سربازی وجود دارد؟

پرداخت حق بیمه براساس مدت زمان انجام خدمت سربازی
با توجه به اینکه بیمه‌پردازی دوران خدمت سربازی منوط به مدت زمان انجام این خدمت از سوی افراد است، بنابراین باید حتما به همان میزان که در دوران سربازی مشغول خدمت بودند به عنوان سوابق بیمه‌ای به سابقه آنها افزوده می‌شود.
براساس برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی اکنون امکان ثبت‌نام حضوری و یا غیرحضوری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این نهاد بیمه‌گر برای انتقال سوابق بیمه‌ای دوران خدمت سربازی برای افراد مشمول و دارای شرایط وجود دارد.
همچنین در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی امکان پرداخت حق بیمه دوران سربازی به عنوان سهم بیمه شده برای روزهایی که فرد در خدمت سربازی بوده فراهم شده است.
پرداخت حق بیمه دوران خدمت سربازی پس از احراز شرایط بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای اضافه کردن این دوره به سوابق بیمه‌پردازی امکانپذیر است. اکنون سازمان این امکان را برای افراد بیمه‌شده تحت پوشش مهیا کرده است.

ایجاد سابقه بیمه پس از بیمه‌پردازی
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۲ موقعیت را برای استفاده افراد مشمول از سابقه بیمه دوران سربازی فراهم کرده و از این طریق امکان بیمه‌پردازی این دوران براساس زمان حضور در سربازی وجود دارد.
بنابراین افراد متقاضی درخواست افزوده شدن سوابق بیمه‌ای دوران سربازی به دوره بیمه‌پردازی خود می‌توانند یا با پرداخت حق بیمه به صورت یکجا یا در ۱۲ قسط حق بیمه خود را به سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت کنند.
در همین راستا پس از پرداخت حق‌بیمه در مهلت تعیین شده (اعم از پرداخت به‌صورت یکجا یا به‌صورت قسطی) سوابق دوره خدمت سربازی در شعبه متمرکز تأمین ‌اجتماعی ایجاد شده و در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و در بخش سوابق بیمه‌پردازی نمایش داده می‌شود.

شرایط پرداخت حق بیمه در دوران خدمت سربازی قبل از سال ۱۳۸۵
همچنین اگر کسانی که خدمت سربازی خود را قبل از سال ۱۳۸۵ گذرانده باشند به شرط اینکه قبل خدمت سابقه بیمه تأمین اجتماعی را داشته باشند بیمه خدمت آنها به صورت رایگان جزء سابقه بازنشستگی آنها لحاظ خواهد شد.
چنانچه افراد دارای سابقه بیمه‌پردازی در سازمان تأمین اجتماعی باشند و از طرفی دیگر دوران سربازی آنها پیش از سال ۱۳۸۵ گذرانده شود. از خدمات رایگان برای افزوده شدن این دوران به سوابق بیمه‌ای خود بهره‌مند خواهند شد.
بنابراین افراد نباید اضافه شدن این مدت بیمه‌پردازی خود را به سوابق بیمه‌ای را در زمان بازنشستگی انجام دهند زیرا ممکن است قوانین مربوطه به این نوع خدمت تا آن زمان تغییر کند و محاسبه دو سال سربازی براساس روز محاسبه خواهد شد. بنابراین در زمان بازنشستگی، هزینه بیشتری نسبت به حقوق افراد در آن دوران خواهد داشت.
تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور اکنون ۴۷ میلیون بیمه شده تحت پوشش دارد که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان بیمه‌شدگان اصلی محسوب می‌شوند.

کد خبر: 67892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =