خدمات درمانی پلی‌کلینیک پاکدشت راضی‌کننده است

پلی‌کلینیک دکتر امانی در منطقه پاکدشت با بافت جمعیتی کارگری و کشاورزی، پذیرای بسیاری از بیماران تحت پوشش تأمین‌اجتماعی است. مردم منطقه و حتی ساکنان شهرستان‌های اطراف پاکدشت، خدمات درمانی خود را از این مرکز دریافت می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، واقع شدن این پلی‌کلینیک تقریباً در منطقه جنوب پاکدشت با تراکم جمعیتی زیاد، دسترسی مردم را به آن آسان کرده و هرچند شلوغی، صفت بارز بسیاری از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی به ‌شمار می‌رود، اما خدمات این پلی‌کلینیک با توجه به ارائه ویزیت پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک با اقبال توجه مردم مواجه می‌شود.

سالن انتظار پلی‌کلینیک دکتر امانی، مملو از جمعیتی است که منتظر رسیدن نوبت ویزیت پزشک در صندلی‌ها جای گرفته‌اند. یکی از بیماران خانم میانسالی است که سر صحبت را با او باز می‌کنیم؛ خود را اکرم فشی معرفی می‌کند که به دلیل سرماخوردگی مراجعه کرده و برای ویزیت دکتر باید تا ساعت ۱۴ منتظر بماند. می‌گوید: «نوبت‌ها را هر دو ساعت یک‌بار یعنی ۲ تا ۴ یا ۴ تا ۶ می‌دهند و باید کمی زودتر مراجعه کنیم تا نوبت به ما برسد و برای همین دریافت نوبت خیلی طولانی می‌شود.»

از نحوه رسیدگی به بیماران جویا می‌شویم؛ ادامه می‌دهد: «اینجا پزشکان خوبی دارد و به بیماران رسیدگی می‌کنند. خدایی راضی هستم؛ همیشه به این درمانگاه می‌آیم. پرونده دارم و برای چربی و قندخون دارو می‌گیرم.»

سراغ یکی دیگر از بیماران می‌رویم. شهناز رحمانی تحت نظر متخصص قلب قرار دارد و به دلیل ابتلا به فشارخون بالا در ماه یک‌بار برای انجام معاینات پزشکی به این پلی‌کلینیک مراجعه می‌کند. او می‌گوید: «از پزشکان اینجا راضی هستم. دریافت نوبت از متخصصان به صورت غیرحضوری است؛ اما برای ویزیت پزشک عمومی باید به صورت حضوری نوبت بگیریم که وقت‌گیر است. شاغل هستم و برای مراجعه به این مرکز مجبور می‌شوم یکی دو ساعت مرخصی اجباری بگیرم.»

او درباره وضعیت دریافت نوبت غیرحضوری می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «الان نوبت تلفنی سخت شده؛ اما نوبت اینترنتی بهتر انجام می‌شود. بیشترین مشکل مربوط به نوبت‌های حضوری است که بسیار زمانبر است.»

رحمانی که ۴۹ ساله و ساکن پاکدشت است، ادامه می‌دهد: «چند سال است که خدمات درمانی خود را از این مرکز دریافت می‌کنم. اینجا پزشکان خوبی دارد و به مشکلات بیماران رسیدگی می‌کنند. اما انتظار داریم معطلی دریافت نوبت کمتر شود.»

یکی دیگر از بیماران حاضر در سالن انتظار برای گفت‌وگو با ما پیشقدم می‌شود و تمایل دارد نظر خود را اعلام کند. خود را سمیه امینی معرفی می‌کند و حدود ۱۸ سال است که از خدمات این مرکز استفاده می‌کند. می‌گوید: «قبلاً تحت پوشش بیمه پدرم بودم پس از ازدواج از بیمه همسرم که کارگر است، استفاده می‌کنم. اینجا پزشکان خوبی دارد؛ اما مسأله مهم، دریافت نوبت‌های طولانی از متخصصان است. بعد از یک ماه مراجعه به دکتر عمومی موفق شدم از او نامه برای ویزیت متخصص زنان بگیرم و از طریق پذیرش نوبت دریافت کنم، اما متخصص زنان بعضاً هر دو هفته یک‌بار مراجعه می‌کند که باعث تجمیع بیماران می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «من حتی اعلام کردم که حال مساعدی ندارم و می‌خواهم اورژانسی توسط متخصص زنان معاینه شوم؛ اما پیشنهاد دادند که به متخصص خارج از مرکز مراجعه کنم. گفتم اگر پول داشتم که خودم می‌رفتم. الان ویزیت یک متخصص ۱۵۰ هزار تومان است. به هر حال سه هفته منتظر ماندم تا نوبتم برسد. پس از ویزیت قرار شد سونوگرافی انجام دهم که این مرکز فاقد چنین دستگاهی است و مجبور شدم در مرکز دیگر انجام دهم که حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه دربر داشت.»

امینی که ۳۸ ساله و خانه‌دار است، می‌افزاید: «در مدت ۱۸ سالی که به این پلی‌کلینیک می‌آیم، دستگاه جدیدی اضافه نشده؛ نه سونوگرافی و نه سی‌تی‌اسکن انجام نمی‌شود. از طرفی عکسی که متخصص قلب نوشته بود اینجا فراهم نبود. در حالی که پاکدشت از آن سال تاکنون بزرگ و پرجمعیت شده و انتظار می‌رود تا تجهیزات و امکانات این پلی‌کلینیک بیشتر شود تا نیازی به مراجعه بیمه‌شدگان به سایر مراکز درمانی نباشد.»

پذیرش روزانه ۱۲۰ بیمار در اورژانس

بخش اورژانس پلی‌کلینیک دکتر امانی به ‌طور شبانه‌روزی به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند. به گفته ایران توپچیان، بهیار این بخش روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ بیمار در این بخش پذیرش می‌شوند و آن دسته از بیماران بدحال و نیازمند بستری، پس از تشکیل پرونده بستری توسط پزشکان متخصص و عمومی از طریق آمبولانس مستقر در پلی‌کلینیک به بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد ورامین اعزام می‌شوند. این بخش مجهز به شش تخت تحت نظر شامل سه تخت زنان و سه تخت مردان است.

استقبال از خدمات دندانپزشکی

خدمات بخش دندانپزشکی پلی‌کلینیک دکتر امانی پاکدشت با استقبال مردم مواجه می‌شود و با توجه به قدمت ساختمان پلی‌کلینیک، این بخش نیاز به بازسازی و نوسازی داشت که از یک سال و نیم گذشته کار آن آغاز شده و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد. سری به بخش جدید می‌زنیم؛ کارگران مشغول فعالیت برای تکمیل تجهیزات بنا هستند. دیوار و کف بخش با سنگ مرمر کار شده و فضای آن منطبق با موازین استاندارد ساخته شده است. برای تداوم فعالیت این بخش، خدمات دندانپزشکی اکنون در واحد دیگری مستقر شده که دارای دو یونیت دندانپزشکی است.

دکتر کاظم علیرضایی، یکی از دندانپزشکان این پلی‌کلینیک خدمات این بخش را شامل پر کردن یا ترمیم سطحی دندان، جرم‌گیری و کشیدن دندان بیان می‌کند و با اشاره به فعالیت دو دندانپزشک، می‌افزاید: «روزهای زوج هر دو دندانپزشک حضور دارند و روزهای فرد یک دندانپزشک فعالیت می‌کند. ارائه نوبت به بیماران به صورت غیرحضوری از طریق تلفنی، سایت و شماره گیری کد (USSD) انجام می‌شود. تعدادی از بیماران نیز به صورت حضوری پذیرش می‌شوند که برای آن‌ها اقدامات اولیه ویزیت و رادیوگرافی دندان انجام می‌دهیم تا پس از دریافت نوبت غیرحضوری درمان‌های لازم را دریافت کنند.»

این دندانپزشک ادامه می‌دهد: «روزانه هر دندانپزشک حدود ۴۰ بیمار را پذیرش می‌کند که این تعداد برخی از روزها با احتساب ویزیت دندان به حدود ۷۰ تا ۸۰ بیمار می‌رسد.» علیرضایی دسترسی به ملزومات دندانپزشکی را مناسب توصیف می‌کند: «مدیریت پلی‌کلینیک تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا ملزومات مورد نیاز به‌موقع به دست‌ ما برسد. اخیراً درخواست یکسری وسایل مخصوص کشیدن دندان دادیم که در اسرع وقت تهیه شد که جای تشکر دارد.»

او با اشاره به احداث بخش دندانپزشکی جدید، می‌گوید: «احداث بخش جدید درحال اتمام است و تا یکی دو ماه آینده به آن مکان منتقل می‌شویم. قرار است تا در این بخش سه یونیت دندانپزشکی تعبیه شود و اگر تعداد دندانپزشکان نیز به سه نفر افزایش یابد، میزان پذیرش بیماران بیشتر می‌شود. پاکدشت جزو مناطق پرجمعیت به‌شمار می‌رود و با توجه به اینکه سطح درآمد مردم بسیار پایین است، غالب افراد امکان استفاده از خدمات دندانپزشکی بخش‌های خصوصی را ندارند و ترجیح می‌دهند تا از خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند. اما با توجه به شلوغی پلی‌کلینیک، امکان نوبت‌دهی به‌موقع به بیماران وجود ندارد و برخی از بیماران موفق می‌شوند سالی یک‌بار مراجعه کنند و این انتظار طولانی سبب می‌شود تا پوسیدگی دندان آن‌ها که می‌توانست با یک پرکردن ساده برطرف شود، به عصب برسد و ما گاه مجبور به کشیدن دندان شویم.»

دغدغه علیرضایی به عنوان دندانپزشک این است که با توجه به حجم بالای مراجعه‌کننده، امکان‌ پذیرش همه بیماران وجود ندارد: «تأمین‌اجتماعی پاکدشت حداقل باید روزانه با سه دکتر دندانپزشک کار کند و با احداث بخش جدید دندانپزشکی امکانات مناسبی فراهم می‌شود تا تعداد پذیرش بیماران افزایش یابد.»

کمبود منشی دندانپزشکی

بخش دندانپزشکی تنها دارای یک منشی است که مسئولیت هماهنگی بیماران را برعهده دارد. فرهاد حسین‌پور صنعتی حدود ۶ سال است که به عنوان منشی در این بخش فعالیت دارد و با توجه به حجم بالای مراجعه کننده همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب یک‌سره خدمت‌رسانی می‌کند.

او می‌گوید: «تعداد مراجعه کننده بسیار زیاد است و برخی از روزها با ازدحام بیماران مواجه می‌شویم؛ اما همه هماهنگی‌ها را به‌تنهایی انجام می‌دهم و همه روزه در دو شیفت فعالیت دارم و می‌توانم بگویم به‌نوعی از زندگی خود گذشته‌ام. بارها تقاضا کرده‌ایم که یک منشی دیگر به بخش اضافه شود و با توجه به فعالیت دو دندانپزشک نظم و ترتیب دادن به بیماران بسیار دشوار است.»

حسین‌پور صنعتی می‌افزاید: «وقتی بخش جدید راه‌اندازی شود، جذب یک منشی دیگر بسیار ضروری است تا یک روز درمیان فعالیت کنیم. جمعیت منطقه زیاد است و نیرو کم و خدایی نمی‌رسیم و هرچند دستور صادر شده که نیروی دیگر اضافه شود، اما هنوز انجام نشده است.»

کد خبر: 67870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =