ارائه ۵۷ خدمت غیرحضوری و ۱۲۰ میلیون بار کاهش مراجعه

حرکت به سمت ارائه خدمات هوشمند تأمین اجتماعی یکی از راهبردها و اولویت‌های اصلی این نهاد بیمه‌ای برای ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات غیرحضوری به مخاطبان و ذی‌نفعان است. در همین راستا زمینه ارائه خدمات تأمین اجتماعی با ۵۷ خدمت غیرحضوری برای کاهش ۱۲۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی و شعب بیمه‌ای فراهم شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بستر ارائه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به همه افراد تحت پوشش از سال ۱۳۹۴ و با اجرای طرح ۳۰۷۰ زمینه اجرایی ویدا کرد. از این روش ۳۰ خدمت برای کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی شد.
در حال حاضر حرکت سازمان تأمین اجتماعی به سمت هوشمندسازی خدمات، مسیری را برای دریافت خدمات غیرحضوری برای جامعه بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و حوزه کارفرمایی ایجاد کرده تا با کمترین مراجعه بهترین خدمات در بستر فضای الکترونیک به همه افراد ارائه کند.

ارائه ۵۷ خدمت غیرحضوری به مخاطبان
در حال حاضر آمار خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به افراد ذینفع و شرکای اجتماعی به شکل فزاینده‌ای رشد دارد، به گونه‌ای که امکان دریافت بیش از ۵۷ خدمت در بستر الکترونیک برای همه افراد فراهم شده است.
افزایش فزاینده تعداد خدمات غیرحضوری به طور یقین موجب کاهش هزینه‌ها، اتلاف وقت، کاهش رفت‌وآمدها، ارائه مطلوب خدمات به افراد و خدمات‌رسانی سریع‌تر خواهد شد. در سال‌های اخیر سازمان تأمین اجتماعی به شکل جدی و هدفمند به دنبال رشد تعداد خدمات غیرحضوری است.
در همین راستا ۲۴ خدمت از ۵۷ خدمت غیرحضوری در حوزه بیمه‌شدگان،‌ ۲۰ خدمت غیرحضوری در بخش کارفرمایان، ۱۱ خدمت غیرحضوری در حوزه مستمری‌بگیران و یک خدمت در بخش بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به صورت مشترک برای اعلام شماره حساب بانکی توسط بیمه شده/ مستمری‌بگیران و یک خدمت در حوزه کارفرمایان و بیمه‌شدگان با عنوان امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده/ کارفرما هدف‌گذاری شده است.
با توجه‌ به اینکه حدود ۱۰۰ خدمت امکان ارائه به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد بنابراین تعداد خدمات غیرحضوری در حال افزایش و برنامه‌ریزی برای غیرحضوری شدن آنها در حال انجام است.
همچنین در حال حاضر هفت سرویس غیرحضوری دیگر برای ذینفعان و مخاطبان این سازمان در حال پیاده‌سازی است که این خدمات شامل ثبت درخواست برقراری مستمری کار با اشعه، درخواست برقراری بازنشستگی براساس ماده ۶۵ تأمین اجتماعی، درخواست کارفرما مبنی بر اجرای ماده ۶۶ قانون (اعلام خسارات موضوع ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی به کارفرما)، درخواست تشکیل پرونده مطالباتی کارگاه‌های حقیقی، درخواست ارسال قرارداد (کارفرما)، درخواست غیرحضوری حوادث ناشی از کار و درخواست معاینات پزشکی می‌شود.

هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی و سرعت بخشیدن به ارائه برنامه‌ها
هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی مسیری دیگر از خدمات همه‌جانبه این سازمان برای توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و غیرحضوری و کاهش خدمات حضوری در شعب بیمه‌ای و حتی درمانی است. از این روش تأمین اجتماعی توسعه خدمات را هدف‌گذاری کرده است.
براساس آخرین آمارها حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته صورت گرفته است. در این بخش ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان در حوزه بیمه‌ای، بازنشستگی، درمانی و کارفرمایی ارائه شد.

نقش ارائه خدمات غیرحضوری در بهینه‌سازی زندگی افراد
مهدی کلانتری، مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: بخشی از روند افزایشی بسترهای خدمات غیرحضوری در سالهای اخیر را می‌توان محصول شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا محسوب کرد. در جهان امروز با ارائه خدمات غیرحضوری بر بسترهای الکترونیک می‌توان نقش موثری در بهینه‌سازی زندگی افراد ایفا کرد.
او اضافه کرد: طرح ارائه خدمات ۷۰-۳۰ که از سالهای گذشته در سازمان تأمین اجتماعی آغاز و در بیش از ۲.۵ سال اخیر، اکنون با گسترش قابل توجه خدمات الکترونیک به ۱۲۰-۵۷ رسیده است. در این حوزه، تأمین اجتماعی با ارائه ۵۷ خدمت غیرحضوری بیش از ۱۲۰ میلیون مراجعه مردم به مراکز ارائه خدمات این سازمان را کاهش داده و این مهم، صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف را موجب شده است.
به گفته کلانتری،‌ بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی امروزه در سامانه خدمات غیرحضوری و اپلیکیشن تأمین من به جامعه تحت پوشش ارائه شده و ذینفعان، بخش قابل توجهی از خدمات موردنیاز را از این سامانه‌ها دریافت می‌کنند. در حال حاضر مردم با استقبال از برنامه کاربردی تأمین من، بهره‌مند از بسیاری خدمات ارائه شده در قالب این برنامه کاربردی هستند.

حرکت تأمین اجتماعی به سمت فضای الکترونیک
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بیان کرد: با توجه به نیاز روزانه مردم و حرکت جوامع به سمت فضای الکترونیک، در سازمان تأمین اجتماعی نیز چاره‌ای جز حرکت به سمت خدمات این حوزه وجود ندارد. موضوع خدمت‌رسانی به مردم، هوشمندسازی و استفاده از منابع اطلاعاتی در اختیار سازمان در حوزه خدمات الکترونیک مورد توجه است.
کلانتری افزود: در حال حاضر سرمایه از بانک‌ها خارج شده و به سمت اطلاعات در حرکت است، به این معنی که سرمایه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها به جای حسابهای بانکی، در حوزه اطلاعات نمود پیدا کرده است.
او ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی نیز با در اختیار داشتن حجم بالایی از اطلاعات صحت‌سنجی شده، امکان تصمیم‌سازیهای کلان و استراتژیک در حوزه‌های مربوطه را در اختیار دارد. همچنین خدمات الکترونیک ارائه خدمات بهینه به جامعه و گروه‌های تحت پوشش و شرکای اجتماعی این سازمان را به دنبال خواهد داشت.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۵۳ درصد جامعه در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر را در بخش بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش دارد. در همین راستا ارائه خدمات غیرحضوری و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، رضایتمندی مخاطبان و شرکای اجتماعی را موجب خواهد شد.

کد خبر: 67863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =