تسهیل بیمه‌پردازی کارفرمایان با پرداخت غیرحضوری «وجوه بیمه»

سامانه‌های هوشمند خدمات در کنار الکترونیکی‌سازیِ خدمات تأمین اجتماعی، تعداد مراجعات حضوری جامعه ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، کاهش مراجعات حضوری، یکی از اهداف اصلیِ سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر بوده است؛ توسعه خدمات الکترونیکی و برخط این سازمان به کارگران و کارفرمایان، از چندین سال پیش در دستور کار مدیران ارشد این نهاد بیمه‌گر قرار گرفته است. مهرماه سال گذشته، مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: «با ارائه ۴۲ خدمت سازمان از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، موارد مراجعه حضوری به شعب تأمین‌ اجتماعی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است».

محمدحسین زراعتی تصریح کرد: « تأمین‌ اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش داشته و یک سازمان خدمت‌رسان است؛ از آنجا که خدمات‌دهی بهتر وظیفه و راهبرد ماست، به عنوان اولین دستگاه ضمن اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توانستیم در کاهش مراجعات و تسهیل در روند ارائه خدمات به شیوه‌ای مؤثر عمل کنیم».

حذف کامل دفترچه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی، یکی از گسترده‌ترین و اصولی‌ترین تمهیدات سازمان برای کاهش مراجعات حضوری بیمه‌شدگان است که اجرای آن از آغاز سال ۱۴۰۰ آغاز شده است؛ حال «برداشته شدن سقف واریز در درگاه اینترنتی سازمان تأمین‌اجتماعی» یک ابتکار جدید دیگر است که می‌تواند مراجعات حضوری و ماهانه کارفرمایان سراسر کشور برای پرداخت وجوه حق بیمه ماهانه را به صفر برساند.

تا پیش از این، برای واریز حق بیمه از طریق درگاه اینترنتی سازمان در سامانه خدمات غیرحضوری سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت برای کارفرمایان سراسر کشور وجود داشت و اگر کارفرمایی قصد داشت بیش از این مبلغ حق بیمه ماهانه واریز کند، باید از سیستم «برگه پرداخت» می‌گرفت و با مراجعه حضوری به بانک، واریز را انجام می‌داد.

در فرایند جدید پرداخت، اگر واریزکننده شخص حقیقی است، واریز باید با ثبت کد ملی انجام شود و اگر هم واریزکننده شخص حقوقی باشد، به شناسه ملی شرکت نیاز خواهد بود اما سقف ۵۰ میلیونی پرداخت برداشته شده و واریز کاملِ وجوه بیمه بدون توجه به مبلغ آن، کاملاً غیرحضوری و از طریق سامانه مربوطه قابل انجام است. همه کاربران بدون استثنا می‌توانند از این خدمت غیرحضوری بهره‌مند شوند؛ حتی اگر کاربری از اتباع خارجی مقیم ایران باشد، بایستی کد اتباع منطبق با کد اتباع مرتبط با شماره کارتی را که قصد پرداخت با آن را دارد، در سامانه وارد کند و پس از آن می تواند حق بیمه را به صورت غیرحضوری و برخط بپردازد.

«گسترش دولت الکترونیک در تأمین اجتماعی، یک هدف اساسی است که توسط آن، امور بیمه‌ای جامعه ذینفعان تسهیل می‌شود»؛ محسن باقری، فعال کارگری و کارشناس حوزه تأمین اجتماعی با بیان این مطلب، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: برداشته شدن سقف واریز حق بیمه در درگاه اینترنتی پرداخت سازمان تأمین اجتماعی، یکی از اتفاقات مثبت این حوزه است که کار را برای کارفرمایان در زمینه پرداخت حق بیمه ماهانه تسهیل می‌کند.

به گفته وی، سقف ۵۰ میلیون تومانی که پیش از این در پرداخت برخط حق بیمه وجود داشت، فقط به درد کارگاه‌های کوچک و متوسطِ خُرد می‌خورد، چراکه در کارگاه‌هایی که بیش از ۲۵ تا ۳۰ نفر کارگر داشته باشند، مبلغ وجوه بیمه‌ای ماهانه کارگران، بدون تردید از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است.

باقری، پرداخت به موقع حق بیمه کارگران را یکی دیگر از مزایای احتمالی برداشت سقف پرداخت اینترنتی دانست و در این رابطه افزود: کارفرمایان وظیفه پرداخت وجوه بیمه ماهانه را معمولاً به کارپردازان اداری ارجاع می‌دهند و این افراد نیز گاهاً به دلیل سختی‌های مراجعه به بانک و پرداخت، کار را به تعویق می‌اندازند؛ حالا با مراجعه برخط به یک سامانه، کار پرداخت در چند دقیقه قابل انجام است و در نتیجه از تاخیرات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

پرداخت به موقع حق بیمه توسط کارفرمایان، هم به نفع بیمه‌شدگان است که می‌توانند مرتب و سر وقت از خدمات درمانی و مستمری بهره‌مند شوند و هم با تأمین بدون تاخیر منابع ریالی برای صندوق تأمین اجتماعی منافع بسیار دارد.

تأمین اجتماعی باید به تعهدات ریالی خود هر ماه بدون حتی یک روز تاخیر جامه عمل بپوشاند، پس اتخاذ راهکارهایی برای دریافت به موقع و خاطرجمعِ وجوه بیمه، یک عامل موثر در کمک به این صندوق است و مسیر انجام تعهدات مستمر و ماهانه تأمین اجتماعی را هموارتر می‌سازد. در عین حال، کاستن از بار مراجعات حضوری جامعه هدف تأمین اجتماعی، گامی‌ست موثر در جهت استقرار دولت الکترونیک و اتلاف وقت کارفرمایان یا نمایندگان آن‌ها در صف‌های طولانی بانک‌ها را به حداقل می‌رساند.

کد خبر: 67778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =