روزانه پذیرای ۳۰۰۰ مراجعه کننده هستیم

درهای بیمارستان تأمین‌اجتماعی آیت‌الله کاشانی واقع در خزانه از سال ۱۳۴۱ به روی مردم و بیمه‌شدگان منطقه گشوده شده و در مدت ۶۰ سال فعالیت پذیرای بسیاری از بیماران و مردم منطقه بوده است. واقع شدن این مرکز درمانی در بافت جمعیتی متراکم و کارگرخیز جنوب تهران، خدمات آن را با استقبال بیمه‌شدگان مواجه و امکان دسترسی بیماران به درمان‌های پزشکی تخصصی، عمل‌های جراحی و خدمات تشخیصی و سرپایی را فراهم کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این بیمارستان در وسعتی به مساحت ۷۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۵هزار مترمربع روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر را پذیرش می‌کند. برای آشنایی با خدمات درمانی و عملکرد این مرکز گفت‌وگویی را با دکتر محسن واثقی امیری، رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی آیت‌الله کاشانی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

زمینه فعالیت بیمارستان چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

این مرکز درمانی از نوع جنرال بوده و بسیاری از خدمات مورد نیاز بیماران در آن ارائه می‌شود. حوزه جراحی مرکز از بخش‌های جراحی عمومی، اورولوژی، ارتوپدی، جراحی مغزواعصاب، گوش، حلق ‌و بینی و چشم تشکیل شده است. در حوزه تخصصی داخلی بخش‌های قلب، اطفال، عفونی و داخلی فعال است. علاوه بر آن بخش زنان و زایمان نیز ارائه خدمت می‌کند. بخش‌های ویژه بیمارستان نیز شامل (ICU)، (CCU) و (NICU) است. یک اتاق عمل با چهار تخت فعال و دو اتاق عمل سرپایی در بخش اورژانس و زایشگاه، سایر خدمات این بیمارستان را تشکیل می‌دهد.

خدمات پاراکلینیک بیمارستان شامل چه مواردی است و مرکز از کدام دستگاه‌های «های‌تک» برخوردار است؟

در این حوزه به عنوان یک بیمارستان جنرال، خدمات گوناگونی ارائه می‌شود که ازجمله می‌توان به فعالیت واحدهای آزمایشگاه، پاتولوژی، فیزیوتراپی، سونوگرافی، آندوسکوپی، اکو، تست ورزش و حتی اپتومتری و ادیومتری اشاره کرد. برخی از دستگاه‌های موجود در این واحدها مانند دستگاه سی‌تی‌اسکن و کولونوسکوپی از نوع «های‌تک» محسوب می‌شود و دستگاه‌هایی مانند CRT (ضربان‌ساز)، لیزر پرتوان فیزیوتراپی، نوار قلب و سایر وسایل ضروری مهیاست. نکته مهم اینکه به دلیل محدودیت فضای فیزیکی بیمارستان که اطراف آن به خیابان‌ها و کوچه‌ها ختم می‌شود، امکان گسترش مساحت میسر نیست و به‌تبع ارائه سایر خدمات پاراکلینیک از نوع های‌تک مانند (MRI) وجود ندارد.

چه تعداد نیروی انسانی در مرکز مشغول به فعالیت هستند و چه کمبودهایی در این حوزه وجود دارد؟

در این بیمارستان ۶۳۳ نفر مشغول به فعالیت هستند. از میان آن‌ها حدود ۴۳۴ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهند که بیش از ۷۰ نفر پزشک هستند. ضرورت افزایش نیروهای متخصص، دوره‌های متغیری را طی می‌کند. برای مثال در شیوع کرونا این ضرورت وجود داشت که با تمهیدات مدیریتی مناسب برطرف شد. اکنون در زمینه پزشکان متخصص کمبودی وجود ندارد، اما در حوزه نیروهای پشتیبانی مانند منشی، خدمات، پذیرش و کادر پرستاری، نیازمند جذب افراد بیشتری هستیم که از سوی اداره‌ کل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران پیگیری می‌شود.

بخش اورژانس از چه امکاناتی تشکیل شده و چه تعداد متخصص طب اورژانس در این بخش فعالیت دارند؟

اورژانس با ۱۵ تخت فعال دارای اتاق‌های سرپایی، (CPR)، تزریقات زنان و مردان و تریاژ است. در این بخش پنج متخصص طب اورژانس فعالیت دارند و علاوه بر آن ۱۸ پزشک عمومی درمان بیماران را پوشش می‌دهند و تقریباً همه ملزومات یک بخش اورژانس فراهم است و کمبود جدی وجود ندارد.

برای تهیه داروها و ملزومات مورد نیاز جراحی‌ها مانند انواع پروتز و لنزهای چشمی با چه مسائلی مواجه هستید؟

برای خرید این اقلام، محدودیت اعتبار وجود ندارد و بر اساس تجویز پزشکان، وسایل مورد نیاز تهیه می‌شود. بحثی که در این زمینه وجود دارد، مربوط به کیفیت برخی اقلام پزشکی است. با توجه به دستورالعمل کشوری مبنی بر خرید محصولات ایرانی، مسئله کیفیت مناسب این وسایل و رضایت بیماران وجود دارد. به هر حال ما موظف به رعایت این دستورالعمل هستیم.

آمار ارائه خدمات به مراجعه‌کننده‌ها چقدر است؟

آمار ارائه خدمات در بخش‌های مختلف بیمارستان، رقم‌های متفاوتی دارد؛ روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر به درمانگاه مراجعه می‌کنند. در بخش اورژانس حدود ۳۰۰ نفر پذیرش می‌شوند. آمار متوسط مراجعه به بخش‌های پاراکلینیک اعم از رادیولوژی، آزمایشگاه، سونوگرافی و پاتولوژی، ۱۲۰۰ نفر است. در بخش بستری، روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر و در بخش جراحی نیز روزانه به‌طور میانگین ۲۵ بیمار پذیرش می‌شوند. همچنین روزانه انجام ۵ تا ۶ زایمان طبیعی و سزارین به ‌ثبت می‌رسد.

سیستم نوبت‌دهی به بیماران چگونه است و مدت انتظار بیماران برای انجام جراحی‌های الکتیو چقدر است؟

بیشترین شیوه ارائه نوبت به بیماران در درمانگاه به‌صورت حضوری انجام می‌شود. البته شرایط نوبت‌دهی غیرحضوری مانند اینترنتی و تلفنی نیز مهیاست. بیماران اورژانسی پس از مراجعه همان لحظه پذیرش می‌شوند. دریافت نوبت برای عمل‌های جراحی بر اساس رشته‌های مختلف، زمان‌بندی متفاوتی دارد. در گروه جراحی مغزواعصاب، به دلیل پر بودن نوبت‌ها، زمان دریافت خدمات طولانی‌ و در گروه اورولوژی این زمان کوتاه‌تر است. در مجموع می‌توان گفت، بیماران ظرف یک هفته تا ۲۰ روز خدمات جراحی خود را دریافت می‌کنند.

بیمارستان در منطقه از چه جایگاه درمانی برخوردار است و ارزش و اهمیت خدمات آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید اشاره کنم که این مرکز درمانی بیش از ۶۰ سال پیش در شرایطی ساخته شد که در اطراف منطقه حتی یک درمانگاه وجود نداشت و در نتیجه پس از احداث، بسیاری از بیمه‌شدگان برای دسترسی به خدمات درمانی راهی این مرکز شدند که اکنون نیز این رویه ادامه دارد. از طرفی واقع شدن بیمارستان در منطقه جنوب تهران با بافت تراکم جمعیت و قدرت اقتصادی ضعیف، استقبال از خدمات آن را که به‌طور رایگان ارائه می‌شود، فزونی داده است. نکته مهم دیگر مربوط به کیفیت کار است؛ تلاش می‌شود که خدمات بیمارستان به‌طور مناسب و مطابق با استانداردها، ارائه شود تا رضایت بیماران به‌دست آید و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد این رضایت حاصل شده است. همچنین خدمات جنرال بیمارستان عامل دیگری است تا امکان دسترسی بیماران به خدمات متنوع پزشکی فراهم شود. جا دارد که اضافه کنم؛ پس از سال‌ها بیمارستان‌های دیگری در اطراف احداث شده که از نوع دانشگاهی یا خصوصی است؛ اما با وجود افزایش تعداد مراکز درمانی از جایگاه و اهمیت این بیمارستان کاسته نشده و خدمات آن همچنان مقبول مردم منطقه است.

بیماران از چه مناطق دیگری به این بیمارستان مرجعه می‌کنند؟

با توجه به واقع شدن بیمارستان در منطقه خزانه بخارایی، امکان دسترسی بسیاری از ساکنان مناطق اطراف به این مرکز میسر است و علاوه بر مردم محلی، ساکنان مناطق اطراف تهران مانند نازی‌آباد، علی‌آباد، دولت‌آباد و شهرری خدمات خود را از این بیمارستان دریافت می‌کنند. همچنین در منطقه جنوب تهران اهالی باقرشهر و حتی اسلامشهر، ساکنان منطقه غرب و حتی کرج و بعضا از منطقه شمال تهران به ما مراجعه می‌کنند.

مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستید چه مواردی است؟

بزرگ‌ترین مسئله، بحث کمبود نیروی انسانی است. همه‌ساله تعداد زیادی از نیروها بازنشسته می‌شوند که این میزان امسال زیاد بود. زیرا سن بازنشستگی در کشور پایین است و از طرفی در حوزه درمان بحث مشاغل سخت ‌و زیان‌آور وجود دارد و در نتیجه با خروجی‌های زیادی مواجه هستیم. بیشترین کمبود ما مربوط به بخش‌های پشتیبانی مانند منشی، پذیرش، خدمات، پرستار و بهیار است که ان‌شاءالله برطرف شود.

طرح‌های توسعه بیمارستان چیست؟

به دلیل محدودیت فضای فیزیکی، اکنون درمانگاه بیرون از بیمارستان مستقر شده، اما ساختمان آن از نظر کاربری یک مرکز درمانی، استاندارد نیست و بسیاری از بیماران از شرایط موجود ناراضی هستند. چاره کار را در آن دیدیم که بخشی از محوطه بیمارستان را برای احداث یک درمانگاه جدید اختصاص دهیم که موافقت آن دریافت شده است. جا دارد که اشاره کنم، تقریباً بقیه بخش‌ها با توجه به اجرای طرح هتلینگ، بازسازی شده و شرایط مناسبی برای خدمت‌رسانی دارند.

کد خبر: 67769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =