توافقی برای بهره‌مندی افراد بدون بیمه از خدمات تأمین اجتماعی

بیمه‌های توافقی یکی از انواع بیمه‌ها برای هدایت افراد به بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ای در سازمانی همچون تأمین اجتماعی است. در حال حاضر ۳۲ گروه بیمه توافقی در این نهاد بیمه‌گر برای استفاده افراد بدون بیمه در جامعه آماری حدود هشت میلیون نفری محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی افزون بر ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر و در مجموع حدود ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد. اما تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای تکلیف و وظیفه ذاتی این نهاد بیمه‌گر همچنان در دستور کار قرار دارد.
اجرای طرح‌های بیمه‌ای همچون بیمه‌های توافقی و بیمه فراگیر خانواده ایرانی اقدامات و اولویت‌های اساسی سازمان تأمین اجتماعی را برای گسترش پوشش بیمه‌ای به دنبال دارد. طبق آمارهای موجود در دولت سیزدهم نیز این برنامه‌ریزی‌ها به صورت جدی در حال اجراست.
بیمه هنرمندان، ورزشکاران، امدادگران، ‌ پزشکان، دامپزشکان و همه گروه های فاقد بیمه به عنوان اولویت تأمین اجتماعی باعث شده در حدود ۲.۵ سال گذشته حدود یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به جامعه بیمه‌شدگان افزوده و در سال جاری نیز برنامه‌ریزی بر افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است.

بیمه‌های توافقی در قالب ۳۲ گروه
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بیمه‌های توافقی گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی در مقاطع مختلف، طرح‌های بیمه‌ای مختلفی برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی اجرایی شده، در مقطعی بیمه اختیاری و سپس بیمه حرف ومشاغل آزاد و اکنون بیمه‌های توافقی مورد توجه قرار دارد. در حال حاضر برای ۳۲ گروه خاص از میان افراد بدون بیمه، طرح بیمه توافقی اجرا می‌شود.
او ادامه داد: امروز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد که ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان در قالب بیمه‌های اجباری مرتبط با اشتغال رسمی و حدود چهار میلیون نفر نیز در قالب بیمه‌های خاص تحت پوشش نظام بیمه اجتماعی هستند.
مدیرکل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه تاکنون از بیمه اجتماعی برخودار نیستند. بنابراین براساس اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی براینکه تأمین ‌اجتماعی حقی همگانی است باید نسبت به ایفای این نقش از سوی بیمه‌های اجتماعی اقدام شود. به همین جهت با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید آن بر اینکه تأمین ‌اجتماعی برای آحاد جامعه، نمی‌توان این حق همگانی را از مردم سلب کرد و ما وظیفه بسترسازی برای این پوشش بیمه‌ای را داریم.
شکوری اضافه کرد: برای توسعه و گسترش ضریب نفوذ و ضریب پوشش باید روی طرح‌های مختلف برای مخاطبان، کار شود تا همه افراد جامعه بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند. می‌توان با استفاده از ظرفیت کارگزاری‌های رسمی و فعالیت بیشتر بر توسعه بیمه خانواده ایرانی اقدامات جدی انجام داد. براساس آمارهای موجود برای معادل چند میلیون نفر در کشور ظرفیت جدید در این حوزه وجود دارد.

شرایط برخورداری از بیمه‌های توافقی
براساس توافق سازمان تأمین ‌اجتماعی با صندوق اعتباری هنر، همه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگارارن بدون پوشش بیمه، علاوه بر روش‌های قبلی می‌توانند در قالب بیمه توافقی و با معرفی صندوق بیمه اعتباری هنر نیز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. قرارداد بیمه‌های توافقی در اجرای ماده یک قانون تأمین ‌اجتماعی و به ‌منظور تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی با سازمان‌ها، انجمن‌های صنفی، کانون‌ها و نهادهای مختلف است.
همچنین پیش از این سازمان تإمین اجتماعی در توافق جداگانه با جمعیت هلال احمر زمینه بهره‌مندی ۲۲ هزار نفر از امدادگران سازمان امداد و نجات را فراهم کرد. پیشتر با همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادها برای بیمه ورزشکاران، پزشکان، پیراپزشکان و دامپزشکان نیز توافق‌نامه‌هایی منعقد شده است.
با توجه به ماهیت اختیاری بیمه‌های توافقی، مشمولان می‌توانند با گرفتن معرفی‌نامه از نهاد مربوطه و مراجعه به سازمان تأمین ‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های قانونی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، درمان (بدون پرداخت سرانه درمان و فرانشیز)، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه برخوردار شوند.
میانگین سنی برای اجرای بیمه‌های توافقی ۱۸ تا ۵۰ سال است و نرخ حق بیمه در بیمه توافقی ۲۷ درصد دستمزد یا درآمد مبنای کسر حق بیمه است. این گروه از بیمه‌شدگان نیز مانند سایر بیمه‌شدگان باید مبلغ حق بیمه هر ماهه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.

کد خبر: 67697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =