نقش مددکاران اجتماعی در میانجیگری و حل تعارضات

دبیرکل موقت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه در شرایط تعارض‌آمیز، مددکاران اجتماعی باید درک و احترام متقابل را مبتنی بر رفتار انسانی متقابل و مسئولیت جمعی‌ در قبال یکدیگر و در قبال محیط زیست تسهیل کنند، گفت: برای رسیدن به چنین چشم اندازی از جهان، هر یک از ما باید به عنوان یک برادر یا خواهر دیده شویم و در هماهنگی با محیط زیست زندگی کنیم که مستلزم یک کوشش جمعی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، پاسکال رودین در همایش روز جهانی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه در دنیای متنوع و پیچیده ما، تعارضات، واقعیت‌هایی اجتناب ناپذیرند، اما شیوه‌ای که با آنها مواجه می‌شویم و آنها را حل می‌کنیم می‌تواند مسیر پیشرفت جامعه ما را تعریف کند، گفت: این حرف به ویژه در مناطقی مانند خاورمیانه صادق است؛ جایی که کشمکش‌ها دائما وجود داشته‌اند. اینجاست که نقش مهم مددکاران اجتماعی جلوه پیدا می‌کند نه فقط به عنوان مددکار اجتماعی، بلکه به عنوان عاملان تغییر و نجات.

او با بیان اینکه مفهوم "بوئن ویویر" که شعار سال روز جهانی مددکاری اجتماعی است، از زندگی در هماهنگی با طبیعت و با دیگران و اولویت بهزیستی جامعه بر منافع شخصی صحبت می‌کند، افزود: وقتی در نقش مددکاری اجتماعی در میانجیگری و حل تعارضات دقیق می‌شویم این فلسفه‌ها خیلی اهمیت پیدا می‌کند.

رودین تاکیدکرد: در شرایط تعارض‌آمیز، مددکاران اجتماعی باید درک و احترام متقابل را مبتنی بر رفتار انسانی متقابل و مسئولیت جمعی‌مان در قبال یکدیگر و در قبال محیط زیست تسهیل کنند. برای رسیدن به چنین چشم اندازی از جهان، هر یک از ما باید به عنوان یک برادر یا خواهر دیده شویم و در هماهنگی با محیط زیست زندگی کنیم که مستلزم یک کوشش جمعی است. نیازمند یک جنبش عظیم هستیم که از سطح مردم عادی در کوچه و خیابان شروع می‌شود و "جامعه" را در فرآیند میانجی‌گری درگیر می‌کند. این رویکرد، هم راستا با منشور مردمی دنیای اجتماعی سازگار با محیط زیست است که از اقدامات پایدار، عادلانه و برابری خواهانه حمایت می‌کند.

دبیرکل موقت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: برای شروع و پایدارسازی جنبش‌های مردمی، ارتباط عمیق با جوامع، بسیار مهم است. درک شرایط و نیازهای منحصر به فرد آنها و ایجاد فضایی برای گفتگو به گونه‌ای که همه صداها شنیده و محترم پنداشته شود بسیار مهم است. مددکاران اجتماعی باید جوامع را توانمند کنند که کنشگران فعالی برای حل تعارضات‌شان باشند و بتوانند آینده‌شان را شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و ظرفیت‌سازی در ایجاد فرهنگ میانجی‌گری در سطح جامعه بسیار مهم است، گفت: برنامه‌های آموزشی برای رهبران و اعضای جامعه باید بر حل تعارض، مذاکره و مهارت‌های جمعی حل مسئله متمرکز شوند. این برنامه‌ها، نه تنها به حل تعارضات فعلی کمک می‌کنند بلکه در درازمدت به ارتقاء تاب‌آوری، انسجام و زیست‌پایدار کمک خواهد کرد.

رودین ادامه داد: به عنوان مددکاران اجتماعی آموزش دیده‌ایم که افراد را درون محیط زندگی‌شان ببینیم. ما درک می‌کنیم که مناقشات فردی همیشه با موضوعات اجتماعی بزرگتر تنیده شده است. این نگاه، برای ایفای نقش ما به عنوان میانجی، بسیار حیاتی است. ما باید در حل مناقشات، یک درک جمعی را روی میز بگذاریم تا مطمئن شویم که راه‌حل‌هایمان نه تنها عادلانه و برابری خواهانه است بلکه پایدار و آینده‌نگرانه است.

وی در ادامه در فراخوانی خطاب به مددکاران اجتماعی گفت: در مباحثی که امروز و در آینده خواهید داشت، رویکردهای مبتکرانه را جستجو کنیم و طرح‌های موفقی که داشته‌ایم با هم به اشتراک بگذاریم. بیاییم از فرهنگ‌ها و تجربه‌های دیگران یاد بگیریم. بپذیریم که هر چه تنوع دیدگاه‌هایمان بیشتر باشد، بیشتر ما را به سمت راه‌حل‌های موثرتر و خلاقانه‌تر هدایت خواهد کرد. همچنین، اجازه دهیم درباره قدرت دولبه تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی محتاط باشیم چون هم می‌توانند به حل تعارض و هم عمیق‌تر شدن آنها بیانجامند. در عصر دیجیتال، باید استراتژی‌هایمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بتوانیم از همه ابزارها و پلتفرم‌ها بهره بگیریم.

کد خبر: 67656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =