برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی به همت انجمن نابینایان ایران

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در مرور طرح‌ها و برنامه‌های آتی انجمن گفت: علاوه بر برگزاری تورهای متنوع (زیارتی، سیاحتی و تفریحی)، به زودی نیز از کتاب سه‌جلدی دایره‌المعارف نابینایی و کم‌بینایی رونمایی می‌شود.

منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین توضیح داد که کتاب دایره‌المعارف نابینایی و کم‌بینایی قرار بود اختتامیه جشنواره کاما رونمایی شود اما به توجه به برخی مشکلات، این رونمایی به وقت دیگری موکول شد. در اولین مناسبتِ ممکن، رونمایی از این مجموعه ارزشمند برگزار خواهد شد. به گفته مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولان که از مؤلفان این اثر است، قرار است که ضمن فروش این کتاب سه جلدی ۲ هزار و ۱۰۰ صفحه‌ای، نسخه‌هایی از آن در مراکز کتابخانه‌ای و پژوهشی توزیع شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی، طبیعت‌گردی و کوهپیمایی را از دیگر فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران خواند و گفت: در این راستا، اواخر آذرماه ۵۵ نفر از نابینایان به اردوی سیاحتی تنکابن اعزام شدند. ماه گذشته نیز جمعی از اعضای انجمن، به مقصد ایستگاه دوم توچال کوهپیمایی کردند. قرار است روز دهم بهمن‌ماه، سفری با حضور ۵۰ نفر از نابینایان به مقصد کربلا تدارک دیده‌ شود. این سفر، مخصوص نابینایانی است که به اصطلاح کربلا اولی هستند و تا به حال موفق به زیارت عتبات عالیات نشده‌اند. اوایل اسفندماه سال جاری نیز سفر زیارتی مشهد را در پیش داریم.

اعمال تخفیف ۲۰ درصدی برای آزمایش‌های اعضاء انجمن

شادکام با اعلام خبر تمدید تفاهم‌نامه انجمن با آزمایشگاه فروردین‌ گفت: امسال نیز همانند سال گذشته، آن دسته از اعضای نیازمند انجام امور آزمایشگاهی، می‌توانند نسخه پزشک را برای انجمن ارسال کنند تا با انجام هماهنگی‌های لازم، کارشناسان آزمایشگاه فروردین به منزل افراد مراجعه کنند و آزمایش را انجام دهند و نتیجه را به رایگان برایشان ارسال کنند. طبق تعهد آزمایشگاه، هزینه‌های آزمایش اعضای انجمن، ۲۰ درصد خواهد بود.

شادکام امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه نیکوکاری رعد را یکی دیگر از اقدامات انجمن در ماه گذشته خواند و افزود: بر اساس تعهدات این تفاهم‌نامه قرار است با ارائه تخفیف از سوی این دانشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌محور در رشته‌های مختلف برای اعضای تحت پوشش انجمن به صورت حضوری و مجازی برگزار شود.

وی برگزاری دوره‌های مقطع‌دار را یکی دیگر از امکانات دانشگاه رعد برای نابینایان خواند و افزود: همچنین پس از تجهیز این مرکز متناسب با نیازهای نابینایان، این دانشگاه در سطح گسترده‌تری دانشجوی نابینا را پذیرش کند. استخدام اساتید دانشگاه نابینا پیرو قوانین دانشگاه از دیگر موارد در نظر گرفته شده در تفاهم‌نامه انجمن نابینایان ایران با دانشگاه رعد است.

خرید و اهداء ۱۵ دستگاه برجسته نگار هوشمند

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران درباره سایر رخدادهای انجمن در هفته‌های اخیر گفت: انجمن طی جلساتی با یکی از مسئولان کشوری بر نیاز جامعه نابینایان به برجسته‌نگار هوشمند همراه تأکید کرد که در نتیجه یکی از مجموعه‌های اقتصادی بزرگ کشور، در راستای مسئولیت اجتماعی، تعداد ۱۵ دستگاه برجسته‌نگار هوشمند همراه را خریداری کرد تا بتوانیم در مراکز کتابخانه‌ای انجمن در اختیار مراجعه کنندگان نابینا و کم‌بینا قرار دهیم.

وی افزود: این تعداد قطعاً ناکافی است و ما تلاش می‌کنیم باتوجه به قیمت بالای دستگاه و عدم توان اقشار دانشجو و دانش‌آموز برای خرید دستگاه، تعداد بیشتری را به این شیوه خریداری کنیم و در اختیار نمایندگی‌های فعال انجمن در شهرها بگذاریم تا این افراد بتوانند با ترتیباتی که اتخاذ می‌شود، از این دستگاه استفاده کنند.

شادکام با اشاره به آغاز چهارمین سال فعالیت ماهنامه اختصاصی انجمن نابینایان ایران گفت: جا دارد از اعضای تیم تحریریه و گردانندگان ماهنامه نسل مانا تشکر کنم که همواره مطالب به‌روز و ارزنده‌ای را تولید می‌کنند و در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند.

تلاش برای رفع نیاز مطالعاتی کودکان و نوجوانان نابینا

وی با بیان اینکه بهمن ماه، چهارمین سال ماهگشت آغاز فعالیت نسل مانا است، تأکیدکرد: خوشبختانه این نشریه تخصصی در این مدت توانسته جایگاه مناسبی را در میان علاقمندان خود به دست آورد. باتوجه به ثبات و استمرار انتشار ماهنامه، حالا به دنبال رفع نیاز مطالعاتی کودکان و نوجوانان نابینا هستیم. این گروه سنی، در مقایسه با همنوعان بینای خود از کمترین امکانات برخوردار هستند و تبعیض ناروایی در حق آنها شکل گرفته است. امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع مالی موردنیاز، محتوای درخوری را نیز برای این عزیزان تولید کنیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران برنامه رادیویی شش نقطه را از دیگر تولیدات فرهنگی انجمن خواند و گفت: ضمن قدردانی از تولیدکنندگان این برنامه، امیدوارم بتوانیم با فراهم‌کردن امکان حمایت بیشتر از این برنامه، به ارتقاء کمی و کیفی این برنامه نیز یاری رسانیم.

او با قدردانی از تمام حامیان انجمن، اضافه‌کرد: از شرکت پکتوس و بانک مسکن تشکر ویژه دارم چرا که همواره در انجام امور فرهنگی در کنار انجمن بوده‌اند و امیدوارم سایر مجموعه‌های اقتصادی نیز در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، در انجام اموری از این دست، در کنار انجمن نابینایان ایران باشند.

شادکام در پایان مسائل و موضوعات فرهنگی را جزو دغدغه‌های همیشگی انجمن نابینایان خواندوگفت: امیدواریم از این پس نیز حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در کنار انجمن تداوم داشته‌باشد تا بتوانیم نیاز فرهنگی جامعه افراد با آسیب بینایی را به خوبی مرتفع کنیم.

کد خبر: 67651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =