ایجاد پویایی و سرزندگی عمده رویکرد برنامه‌های حوزه سالمندی مدیریت شهری

معاون سلامت روان اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران  با اشاره به رویکرد فرهنگی و اجتماعی این اداره کل در تدوین برنامه‌های حوزه سالمندی گفت: اینکه بتوانیم با اجرای برنامه‌هایی شاد و نشاط آور سالمندان  شهر تهران را  در جمعی صمیمی و همدل گرد هم آوریم یکی از مهم ترین رویکردهای ما در اجرای برنامه‌هاست.

غلامحسین ‌ادب در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در مرور برنامه های حوزه سالمندی معاونت سلامت روان و اجتماعی گفت: برگزاری جشنواره‌ها و رقابت‌های ساده و نشاط‌آفرینی را در دست اقدام داریم که امیدواریم بتوانیم به سالمندان حس خوب اینکه برای مسئولان، جامعه، خانواده‌هایشان مفید و ارزشمند هستند منتقل کنیم.

ادب در ادامه بیان اهمیت مناسب‌سازی شهری برای اقشار خاص گفت: دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی به دلیل اینکه زمینه تردد آسان، ایمن و مستقل شهروندان خاص از جمله سالمندان، معلولان و افراد خاص را هموار می‌کند حائز اهمیت است. بنابراین لازمه تحقق این مهم دسترس‌پذیرکردن وسایل حمل‌و نقل عمومی و مبلمان شهری و رؤیت‌پذیری تابلوهای راهنما و خیابان‌ها است.

وی با بیان اینکه «حقیقتا وضعیت دسترس‌پذیری شهر تهران مناسب نیست»، گفت: رشد شتابان شهری در دهه‌های گذشته سبب شده که تهران بی‌رویه و بدون توجه به نیازهای اقشار خاص از جمله سالمندان توسعه پیدا کند بنابراین امروز با شهری رو به رو هستیم که دارای موانع و اشکالات در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری است.

معاون سلامت روان اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در دو یا سه دهه اخیر به این مهم حساسیت پیدا کرده و در حال حاضر نیز دستورالعمل‌هایی از جمله رعایت ضوابط و اصول مناسب‌سازی در اماکن در حال ساخت و نوساز الزامی شده و همچنین متعهدانه اجرای ضوابط قانونی را نیز مورد پیگیری قرار می‌دهد.

او با اشاره به دیگر وظایف کالبدی شهرداری در حوزه سالمندی افزود: شهرها باید به لحاظ بصری برای سالمند جذابیت داشته‌باشند و زیباسازی‌سازی بوستان‌ها و پارک‌ها و همچنین رعایت مسایل زیست محیطی از جمله لزوم و ضرورت هوای پاک نیز باید موردتوجه قرار گیرد چرا که سالمندان در هوای آلوده بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض آسیب جسمی قرار می‌گیرند.

کد خبر: 67621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =