زنان، پیشتاز تولید و فعالیت اقتصادی هستند

آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران بیانگر این است که نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال به ۴۱.۵ درصد رسیده است؛ براساس این داده‌ها، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این بازه زمانی، رشدی ۰.۸ واحد درصدی را تجربه کرده و رقم ۱۴.۴ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ در پاییز امسال تعداد کل جمعیت ۱۵ساله و بیش از آن معادل ۶۴ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر بوده که ۲۶ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر از این تعداد، جمعیت فعال محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۵ درصد رسیده است. در این میان، ۱۴.۴ درصد از زنان ۱۵ساله و بیشتر، مشارکت اقتصادی داشته و از نظر اقتصادی فعال محسوب شده‌اند.

نرخ بیکاری زنان در پاییز سال جاری ۱۴.۲ درصد ثبت شده و نسبت به پاییز سال قبل تغییری نکرده، اما تعداد زنان بیکار ۴۷ هزار و ۲۷۴ نفر افزایش یافته است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز سال‌جاری، روند اشتغال زنان یک نمودار صعودی بوده است. نرخ اشتغال زنان با افزایش ۰.۷ واحد درصدی در پاییز سال‌جاری روی پله ۱۲.۴ درصد ایستاده است. به عبارت دیگر، حدودا ۲۷۰ نفر به جمعیت زنان شاغل در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته اضافه شده است.

به نظر می‌رسد، نرخ مشارکت اقتصادی و در مرتبه بعدی، نرخ اشتغال زنان با آهنگ قابل قبولی در مسیر رشد قرار گرفته است. در عین حال، سهم اشتغال زنان از بازار کار کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. براساس آخرین داده‌های رسمی، در سه‌ماهه دوم امسال نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته، سهم زنان شاغل از اشتغال کل کشور با افزایش مواجه و به بیش از ۴۱.۶۹ درصد رسیده؛ در این مدت، نرخ رشد اشتغال زنان به ۲۳۱ درصد رسیده است.

زنان بخش قابل توجهی از تازه واردان به بازار کار کشور را تشکیل می‌دهند به گونه‌ای که سهم زنان از فرصت‌های شغلی خالص، چشمگیر و می‌توان گفت «کم سابقه» است. برای نمونه، تابستان امسال ۹۰۶ هزار و ۷۹۹شغل خالص ایجاد شده که ۳۷۸ هزار و ۱۳۴ شغل به زنان اختصاص یافته است چنانچه سهم زنان از مجموع اشتغال خالص ایجاد شده در تابستان سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۱.۶۹ درصد بوده است. تعداد شاغلان زن نیز در تابستان امسال با افزایش ۳۷۸ هزار و ۱۳۴ شاغل، به ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۳۵ افزایش یافته است.

با استناد به این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تمام شاخص‌های اقتصادی زنان در سال‌های اخیر در مسیر بهبود و تکامل نسبی قرار گرفته است. در تابستان امسال زنان با ربودن گوی رقابت از مردان، بیش از ۴۰ درصد از فرصت‌های شغلی جدید بازار کار را به خود اختصاص دادند و ظرفیت‌های فعال اقتصادی را به تصرف خود درآوردند.

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره وضعیت اشتغال و بیکاری زنان در پاییز امسال می‌گوید: جمعیت فعال زنان کشور از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در پاییز ۱۴۰۱ به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پاییز ۱۴۰۲ رسیده یعنی ۵۰۰ هزار نفر امید به یافتن شغل دارند.

همچنین جمعیت شاغل زنان از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در پاییز سال گذشته در پاییز امسال به چهار میلیون نفر رسیده که شاهد افزایش ۶۰۰ نفری زنان در بازار کار هستیم. علاوه بر این، جمعیت بیکار حوزه زنان در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۳۷۰ هزار نفر کاهش داشته است.

در حال حاضر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زن در کشور از نظر اقتصادی فعال هستند که ۴ میلیون نفر از آن‌ها توانسته‌اند فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار را در اختیار خود بگیرند. این معادلات نشان دهنده ایجاد فضای امن‌تر و فرصت‌های شغلی مهیاتر برای زنان در سال‌های اخیر است اما به گفته «سیمین یعقوبیان» فعال زنان کارگر، تنها با استناد به داده‌های عددی و کمّی نمی‌توان بازار کار زنان کشور را ارزیابی کرد.

یعقوبیان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در این رابطه گفت: آسیب‌پذیری زنان فعال اقتصادی به خصوص زنان سرپرست خانوار و متعلق به دهک‌های فرودست، به مراتب از مردان بیشتر است. بنابراین علاوه بر داده‌های کمّی در مورد اشتغال زنان باید به شاخص‌های کیفی اشتغال آن‌ها نیز توجه شود. میزان درآمد زنان در قیاس با مردان و متوسط درآمد شاغلان، میزان ماندگاری و ایستایی اشتغال آن‌ها و امنیت شغلی و امید به آینده ازمهم‌ترین شاخص‌هایی است که در مورد اشتغال زنان باید به آن توجه شود.

یعقوبیان ادامه داد: مساله مهم دیگر، فراهم آوردن فرصت‌ برای ارتقای شغلی و بهبود جایگاه زنان در بازار کار است؛ اینکه زنان چقدر و تا کجا می‌توانند در سلسله مراتب شغلی پیشرفت کنند و جایگاه‌های مدیریتی را از آن خود سازند، اهمیت بسیار دارد.

این فعال زنان کارگر افزود: کاهش بیکاری زنان و افزایش سهم آن‌ها در بازار اشتغال، یک اتفاق مثبت است و در کنار آن، بایستی برنامه‌های مدون برای حمایت از زنان شاغل و رفع هر نوع تبعیض جنسیتی و مزدی را در دستور کار قرار داد.

در حال حاضر، ۴ میلیون زن در سراسر کشور شغل و درآمد مستقل خود را دارند؛ داده ها نشان می‌دهند زنان فعال ایرانی توانسته‌اند با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود، بخش قابل توجهی از بازار کار کشور را تسخیر کنند. اگر با اعمال سیاست‌های حمایتی و رفع تبعیض، کیفیت این فضای رو به رشد ارتقا یابد، بدون تردید در آینده‌ای نزدیک، زنان به سهمی برابر با مردان در بازار اشتغال و در تولید ناخالص ملی دست می‌یابند.

کد خبر: 67499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =