اجرای تعهدات تأمین اجتماعی با مدیریت درست منابع 

وجود حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش نیازمند داشتن منابع پایدار در راستای ایفای تعهدات همه‌جانبه در حوزه‌های درمان، بیمه و پرداخت مستمری است. سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم به سمت مدیریت درست منابع برای اجرای همه برنامه‌های تکلیفی حرکت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در دوره‌های گذشته مدیریتی پرداخت تعهدات سنگین تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با استقراض از بانک و برنامه‌های دیگر امکانپذیر بود اما در این دوره تعهدات ۴۲ هزار میلیارد تومانی این نهاد بیمه‌گر به شیوه‌ای مناسب در حال تحقق است.
در همین راستا میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی انجام بزرگترین تسویه بدهی در تاریخ نظام بانکی به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان و نیز انجام بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی در بانک رفاه را از جمله دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و گفت: دستاورد بزرگ دیگر سازمان در این دوره این است که در ابتدای فعالیت این دولت برای پرداخت حقوق و مستمری ماهانه ناگزیر از استقراض ماهانه از بانک بودیم، اما در حال حاضر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، پرداخت حقوق و مستمری ماهانه بدون نیاز به انجام استقراض بی‌رویه از نظام بانکی انجام می‌شود.

تعهدات تأمین اجتماعی برای ۵۳ درصد جمعیت کشور
ایفای تعهدات همه‌جانبه برای افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر یکی از مهمترین وظایف سازمان تأمین اجتماعی است زیرا این نهاد بیمه‌گر در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش داشته و موظف به ارائه خدماتی درمانی، ‌ بیمه‌ای و بازنشستگی به این افراد است.
سیدمحمدرضا حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفته است که بخش عمده منابع مالی تأمین‌اجتماعی مرتبط با بخش بیمه‌ای است، امروز مستمری بازنشستگان با وجود افزایش ارقام آن، به‌موقع و بدون نیاز به استقراض از نظام بانکی پرداخت می‌شود و این اقدام حاصل تلاش‌های تمامی بخش‌های سازمانی است.
او ادامه داد: در هر ماه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری‌ها و عمل به تعهدات نیاز داریم که بخش عمده آن با وصولی‌ها تأمین می‌شود. بیش از ۶۵ درصد رقم پیش‌بینی شده در ردیف بودجه سال‌جاری کشور برای پرداخت تعهدات جاری دولت محقق شده است. امسال مبلغی در ردیف بودجه برای پرداخت تعهدات سالانه دولت لحاظ شده بود و امیدواریم سال آینده بتوانیم رقم بیشتری از مطالباتمان را به‌صورت نقد از دولت دریافت کنیم. در این راستا باید تلاش برای تعامل با دولت و سازمان برنامه و بودجه را تقویت کنیم تا بتوانیم مطالباتمان را به‌صورت نقدی دریافت کنیم.

هزینه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومانی ماهانه تأمین اجتماعی برای اجرای تعهدات
تأمین اجتماعی که اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، ‌۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی و اقتصادی را تحت پوشش دارد تکلیفی قانونی برای ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی نسبت به همه این افراد دارد. بنابراین داشتن منابع پایدار حاصل از وصول حق بیمه و سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند این نهاد بیمه‌ای را برای اجرای تعهدات یاری کند.
اینکه ماهانه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان برای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان در قبال همه افراد تحت پوشش هزینه می‌شود، ‌ رقم پایینی نیست زیرا خدمات‌رسانی به ۵۳ درصد از جامعه کشور نیازمند داشتن منابع و حتی مدیریت درست منابع است که در این دوره موضوعات مربوط به منابع به درستی در حال انجام است.
سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات هزینه کرده که به طور یقین در سال جاری این هزینه‌ها رشد خواهد داشت. حال با مدیریت درست منابع و استقراض نکردن از نظام بانکی، مسیر درستی برای اجرای تکالیف سازمان برنامه‌ریزی شده است.

عزم راسخ تأمین اجتماعی برای خارج شدن از وضعیت استقراض بانکی و پرداخت تعهدات
محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی در این‌باره به آتیه آنلاین در پاسخ به اثرات مثبت ارائه تعهدات تأمین‌اجتماعی در ۹ ماهه سال‌ جاری بدون استقراض از نظام بانکی گفت: هر مجموعه‌ بیمه‌ای اگر بتواند برای اجرای برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها در برابر افراد تحت پوشش با استفاده از منابع خود، برنامه‌ریزی کند، مایه فخر و مباهات است.
اسدی افزود: مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این زمینه عزم راسخی برای خارج کردن این نهاد بیمه‌ای از وضعیت استقراض بانکی و پرداخت تعهدات داشت. اگر تداوم این روش را شاهد باشیم دغدغه‌ بازنشستگان از دریافت حقوق در موعد مقرر برطرف می‌شود.
او ادامه داد: در نهایت با ادامه روند رو به رشد ایجاد درآمد و منابع سازمان، ضمن حمایت، ‌ مدیریت جامع تأمین‌اجتماعی باید این اقدام را ادامه دهند. معتقدیم این حرکت‌ها مورد نیاز سازمان بزرگی همچون تأمین‌اجتماعی با جامعه آماری تحت پوشش حدود ۵۳ درصدی است.
به گفته او، ‌ امیدواریم این شرایط به جایی رسد تا تأمین‌اجتماعی بتواند مزایای بهتری را به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش ارائه دهد؛ حتی حقوق بازنشستگان از محل منابع سازمان در حد نرخ تورم افزایش یابد.

عوامل موثر در راستای خودکفایی تأمین اجتماعی
رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای اینکه یک مجموعه‌ای مانند تأمین‌اجتماعی به خودکفایی برسد، چند عامل مانند ایجاد درآمد و مدیریت درآمدها به شیوه‌ای درست، ‌ تزریق هر نوع ورودی جدید و تأدیه بدهی دولت به صورت مستمر در این زمینه موثر است. همچنین مدیریت درست هزینه‌ها نقش‌آفرینی مناسبی دارد. با مدیریت هزینه‌ها این عوامل نیز باعث خودکفایی هر نهادی می‌شود.
او بیان کرد: مدیریت فعلی تأمین‌اجتماعی به سمت ایجاد تعامل بسیار خوب با دولت، کارفرمایان و شرکای اجتماعی حرکت کرده تا منابع درآمدی پایداری داشته باشد. این نگاه برای توسعه همه‌جانبه و ارائه خدمات باکیفیت به ذی‌نفعان و مخاطبان سازمان تأثیرگذار است.
به گفته اسدی، ‌ با توجه به هدفگذاری گروه مدیریتی سازمان جهت خدمت به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران در راستای افزایش خدمات درمانی و بیمه‌ای، ما معتقدیم تأمین‌اجتماعی با ادامه این روند به سمت خودکفایی حرکت خواهد کرد.
او افزود: امیدواریم با اقدامات جدی در راستای به‌روزرسانی انواع خدمات در بخش‌های خدماتی و هزینه‌های جامعه مستمری‌بگیران مانند عینک، سمعک، دندانپزشکی و دارو، این برنامه‌ها در راستای خودکفایی و ارائه مطلوب خدمات‌رسانی به جامعه هدف باشد و این سازمان با جامعه آماری بالای تحت پوشش خود به شکوفایی و اوج برسد.

کد خبر: 67483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =