پرداخت ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم محقق شد. براساس داده‌های آماری مجموع وام‌های پرداختی به این جامعه هدف در مدت فعالیت دولت به سه هزار میلیارد ریال می‌رسد.

به گزارش آتیه آنلاین، اعطای وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های راهبردی این صندوق در دولت سیزدهم محسوب می‌شود تا از این طریق علاوه بر حمایت معیشتی، بهبود وضعیت اقتصادی این گروه از جامعه زمینه اجرایی پیدا کند.
براساس جدیدترین تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، قرار است به تعدادی دیگر از مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این تسهیلات اعطا شود تا جامعه بازنشسته این صندوق بتوانند بخشی از نیازهای خود را از این روش تأمین کنند.

اقدامات دولت سیزدهم در راستای اعطای تسهیلات به مستمری‌بگیران
اعطای ۲۲ هزار فقره تسهیلات به مستمری‌بگیران صندوق بدون نیاز به ضامن و مراجعه به بانک در دولت سیزدهم یکی از مهمترین برنامه‌های اساسی و راهبردی به شمار می‌رود.
بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: اکنون حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به‌ عنوان جمعیت فعال و غیرفعال تحت‌پوشش و حمایت صندوق بیمه اجتماعی هستند. همچنین افزایش ۱۸۰ هزار و ۱۳۳ نفری بیمه‌شدگان فعال با نرخ رشد ۱۲درصدی نسبت به سال گذشته، صدور ۲۱هزار و ۴۲۴حکم مستمری در سال ۱۴۰۱، رشد تعداد مستمری‌بگیران به میزان ۱۸۴ هزار نفر و ارائه بیمه تکمیلی درمان به مستمری‌بگیران سه استان، پرداخت ۲۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با تخصیص اعتبار ۹۶۰ میلیارد ریالی به مستمری‌بگیران، افزایش ۴۳ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و رشد ۶۰ درصدی سطوح درآمدی در سال گذشته از اقدامات مهم این صندوق در دولت سیزدهم است.
او ادامه داد: از زمان تأسیس صندوق برای نخستین‌بار این حجم از تسهیلات به مستمری‌بگیران با میزان اعتبار مذکور پرداخت شد. این تسهیلات بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری به بانک عامل، ارائه ضامن و یا هر اقدامی ‌که در فرایندهای بانکی مرسوم است به مستمری‌بگیران صندوق اعطا می‌شود.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال
طبق تفاهم‌نامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، تسهیلات قرض‌الحسنه با ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان صندوق از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌شود.
این موضوع در چهل و سومین جلسه قرارگاه کرامت با حضور مدیر عامل صندوق و مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی دولت مردمی سیزدهم و تأکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر توجه ویژه به معیشت روستاییان و عشایر، افزایش سطح کمی و کیفی خدمات قابل ارائه به بیمه‌شدگان تحت پوشش و جلب رضایتمندی آنان، مصادف با ایام ماه مبارک رجب اجرایی شد.
در همین راستا، تفاهم‌نامه اعطای حدود ۲۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان صندوق با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد شد.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مشمولان دریافت این تسهیلات می‌توانند تا هفته اول بهمن ماه نسبت به معرفی خود به مدیریت‌های استانی این صندوق اقدام کنند تا تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند.
همچنین این تسهیلات در قالب کارمزد چهار درصد و در اقساط ۱۲ تا ۳۶ ماه البته براساس انتخاب ماههای بازپرداخت این تسهیلات از سوی وام‌گیرندگان قابلیت پرداخت به افراد متقاضی در این صندوق بیمه‌ای را دارد.
یکی از مزایای پرداخت این وام‌های مستمری‌بگیران دریافت آن بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری به بانک عامل، ارائه ضامن و یا هر اقدام مرسوم در فرآیندهای بانکی است. همچنین براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان بهمن ۱۴۰۲، مبالغ اختصاص یافته در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
بنابراین با تخصیص این اعتبار، میزان تسهیلات پرداختی به مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم، به رقم سه هزار میلیارد ریال می‌رسد.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از ۱۸ صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای کشور، در حال حاضر یکی از پایدارترین و جوان‌ترین صندوق‌های بیمه‌گر محسوب می‌شود. ضریب پشتیبانی آن به واسطه تحت پوشش داشتن ۱۸۴ هزار مستمری‌بگیر به ازای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه‌شده فعال، عدد ۱۰ است.

با توجه به اینکه در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به ازای هر ۱۰ نفر بیمه‌شده به یک نفر مستمری‌بگیر حقوق یا مستمری پرداخت می‌کند، همین مسأله این صندوق را در زمره یک صندوق پایدار و جوان قرار داده است.

یکی از مزیت‌های بهره‌مندی از بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت بخشی از حق بیمه گروه‌های هدف از سوی دولت به حساب می‌آید. اکنون جامعه تحت پوشش این صندوق را کشاورزان، افراد حاضر در مناطق روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 67450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =