۵ میلیارد نفر در دنیا فقیرتر شدند

ائتلاف سازمان‌های خیریه و مبارزه با فقر "آکسفام" در گزارشی که در داووس سوئیس منتشر شد، اعلام کرد که پنج فرد ثروتمند برتر جهان از سال ۲۰۲۰ تاکنون سرمایه خود را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند، در حالی که ۶۰ درصد جمعیت فقیر جهان فقیرتر شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از یورونیوز، ائتلاف سازمان‌های خیریه و مبارزه با فقر "آکسفام" روز دوشنبه در گزارشی که در داووس سوئیس منتشر شد، اعلام کرد که پنج فرد ثروتمند برتر جهان از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از دو برابر سرمایه خود را افزایش داده‌اند، در حالی که ۶۰ درصد جمعیت فقیر جهان فقیرتر شده‌اند.
بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی "ولث ایکس" Wealth X، مجموع ثروت ایلان ماسک، برنارد آرنو، جف بزوس، لری الیسون و مارک زاکربرگ - پنج ثروتمند برتر جهان- از سال ۲۰۲۰، ۴۲۳.۸ میلیارد یورو (۴۶۴ میلیارد دلار) یا ۱۱۴ درصد افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش، ۴.۷۷ میلیارد نفر از جمعیت فقیر جهان در همین بازه زمانی، ۰.۲ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند. این بدان معناست که اگرچه میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۳، ۳ تریلیون یورو (۳.۳ تریلیون دلار) ثروتمندتر از سال ۲۰۲۰ شده‌اند و رشد ثروت آنها سه برابر سریعتر از نرخ تورم بوده است، تقریباً پنج میلیارد نفر فقیرتر شده‌اند. این شکاف بزرگ بین ثروتمندان و فقرا احتمالاً همچنان در حال افزایش است و منجر به ایجاد اولین تریلیونر جهان در یک دهه خواهد شد.
از سوی دیگر، آکسفام تخمین می‌زند که فقر جهانی تا ۲۳۰ سال دیگر ریشه‌کن نخواهد شد. نابرابری موجود تا حدودی به دلیل قرارگرفتن قدرت در دست کسانی است که به جای توزیع مجدد ثروت بین کارگران و اقشار ضعیف جامعه، به سود حداکثری خود توجه دارند.
شهر داووس سوئیس از دوشنبه (۱۵ ژانویه) تا جمعه (۱۹ ژانویه) میزبان مجمع سالانه اقتصاد جهانی (WEF) خواهد بود.
کد خبر: 67443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =