صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان؛ صندوقی پایدار و جوان 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با جامعه آماری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از میان ۱۸ نهاد بیمه‌ای فعال در کشور به عنوان یکی از صندوق‌های بیمه‌گر با ضریب پشتیبانی ۱۰ و در واقع صندوقی جوان و پایدار محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس اصل ۲۹ قانون اساسی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ تشکیل شده تا گروه‌های فعال در عرصه کشاورزی، روستایی و عشایری به عنوان نیروهای مولد و موثر در عرصه اقتصادی بتوانند از خدمات بیمه این صندوق بهره‌مند شوند.
با توجه به اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به صورت اختیاری افراد بدون کارفرما را بیمه می‌کند در هشت سطح امکان دریافت خدمات از این صندوق فراهم بوده تا با کمترین میزان پرداختی حق بیمه بتوانند از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی آن استفاد کنند.
صندوق بیمه اجتماعی اکنون با جامعه آماری تحت پوشش به عنوان یکی از جوان‌ترین صندوق‌ها به شمار می‌رود زیرا با توجه به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده فقط ۱۸۴ هزار مستمری‌بگیر از این صندوق مستمری دریافت می‌کنند.
در حال حاضر با توجه به دایره فعالیت این صندوق حدود ۳۰ میلیون نفر می‌توانند از خدمات این صندوق برخوردار شوند اما چون این افراد باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشند در این رده‌های سنی حدود ۱۰ میلیون نفر مشمول بهره‌مندی از خدمات این صندوق خواهند شد.
به واسطه اقدامات موثری که تاکنون برای جذب افراد بیمه شده جدید در صندوق انجام شده است اکنون جوان بودن صندوق از مهمترین موضوعات مورد توجه بوده زیرا در این ۲ سال اخیر دولت سیزدهم به قشر مولد جامعه نگاه خاص داشته است.
با توجه به نقش بسیار مهم کشاورزان، ‌ روستاییان و عشایر در تأمین امنیت اقتصادی، ‌ توجه دولت به این مقوله بیمه‌ای برای گروه‌های هدف از میان بیمه‌شدگان در راستای گسترش چتر بیمه برای همه افراد مشمول بسیار تأثیرگذار است.

صندوق بیمه اجتماعی از پایدارترین صندوق‌های بیمه‌ای کشور
بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این باره گفت: براساس اصل مترقی ۲۹ قانون اساسی درباره پوشش بیمه همگانی دولت‌ها موظف به فراهم کردن بسترهای مناسب بیمه همگانی برای عموم مردم هستند. اکنون ۴۴ خدمت در دولت سیزدهم در این صندوق بیمه‌ای در حال ارائه است. برای اولین بار افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی سطوح درآمدی، رشد بودجه ۱۶۵ درصدی، رشد بیمه‌شدگان فعال و تراز مالی مثبت صندوق تا ۲۰ سال آینده مواردی از مهمترین این خدمات به شمار می‌رود.
برقراری با اشاره به اینکه صندوق در حال حاضر یکی از پایدارترین صندوق‌های بیمه‌ای کشور است گفت: بر اساس آمارها تراز مالی صندوق تا ۲۰ سال آینده مثبت ارزیابی شده است.

از آنجا که یکی از مولفه‌های اساسی بیمه‌ها پایداری صندوق‌ها است در صورت نداشتن تعادل در منابع و مصارف، مشکلاتی ایجاد خواهد شد بنابراین به سمت انجام محاسبات بیمه‌ای و تدوین برنامه‌ راهبردی برای موفقیت بیشتر در این مسیر حرکت شده است.
او با اشاره به اینکه انجام محاسبات بیمه‌ای موجب موفقیت صندوق‌ها خواهد شد، گفت: منابع حاصل از جذب بیمه‌شدگان این صندوق را به سمت سرمایه‌گذاری سوق داده تا بتوانیم همچنان به پایداری و ماندگاری این صندوق کمک کنیم.

شرایط بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
افرادی که در مناطق روستایی، عشایری و یا کشاورزان و افراد فعال در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر امکان استفاده از بیمه این صندوق را دارند. با توجه به اینکه سن بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ۶۰ سال سن است این موضوع ظرفیتی بی‌نظیر برای دریافت خدمات از این صندوق به شمار می‌رود.
چنانچه فردی در سن ۵۰ سالگی هم عضو صندوق بیمه اجتماعی شود در سن ۶۰ سالگی می‌تواند از خدمات بازنشستگی این صندوق استفاده کند. بنابراین این مزیت خوب برای گروه‌های هدف تحت پوشش صندوق وجود دارد.
در حال حاضر ۱۸۰۰ کارگزاری برای انجام فرایند بیمه شدن کشاورزان، ‌روستاییان و عشایر و برخورداری از بیمه صندوق بیمه اجتماعی فعالیت دارند. البته چون دایره پراکندگی کارگزاری‌ها بالاست افراد می‌توانند به هریک از این کارگزاری‌ها برای بیمه شدن مراجعه کنند.

جذب حدود ۷۰۰ هزار بیمه شده جدید
دولت سیزدهم در ۲.۵ سال گذشته با تلاش‌های جدی و همکاری با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان امکان جذب حدود ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید برای این صندوق را فراهم کرد و همین موضوع علاوه بر اینکه به تثبیت جوان بودن صدوق کمک خواهد کرد موضوع پایداری آن را مستمر می‌کند.
با توجه به اینکه جذب بیمه‌شدگان جدید منجر به افزایش ضریب پشتیبانی، رشد منابع و پایداری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان می‌شود بنابراین رشد شمار افراد بیمه شده می‌تواند به این موضوع کمک بیشتری کند تا به سمت جوانی حرکت کند.
در حال حاضر میزان افراد مستمری‌بگیر صندوق با توجه به تعداد بیمه‌شدگان نسبت بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که به ازای هر ۱۰ نفر بیمه‌پرداز یک نفر مستمری‌بگیر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان مستمری دریافت می‌کند.

کد خبر: 67403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =