به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت بستری در کشور وجود دارد

یک متخصص طب سالمندی، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی سالمندان را به عنوان یک نیاز ضروری مطرح کرد که درحال حاضر به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک تخت بستری در کشور وجود دارد که این میزان فاصله عمیقی با کشورهای توسعه یافته دارد و در نتیجه پاسخگویی مناسب به نیازهای بهداشتی و درمانی سالمندان را بسیار مهم بیان کرد که باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های نظام سلامت قرار گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین دکتر محمد مسعود حسنی در همایش بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ارتقای سلامت سالمندان که از سوی ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد شهرداری تهران در ساختمان این ستاد برگزار شد، افزود: سالمندی ی تنها یک فرآیند بیولوژیک نیست؛ بلکه سالمندی یک فرایند زیستی اجتماعی است و رفع نیزهای سالمندی نیازمند توجه به ابعاد چند بعدی است.

وی با اشاره به تغییرات جمعیتی سالمندی، گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تا سال ۲۰۲۵ تعداد سالمندان جهان به ۲.۱ میلیارد نفر خواهد رسید.

متخصص طب سالمندی، ادامه داد: بر اساس سرشماری نفوس در سال ۱۳۹۵ جمعیت ایران حدود ۸۰ میلیون نفر اعلام شده است که ۹.۳ درصد جمعیت در آن سال سنین سالمندی قرار دارند که جمعیتی در حدود ۷.۵ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد.

حسنی بیان کرد: در میان استان‌ها، گیلان رتبه نخست برخورداری از جمعیت سالمند را به خود اختصاص داده است به نحوی که ۱۳ درصد لز جمعیت این استان را سالمندان تشکیل می‌دهد.

او رشد سالمندی در کشور را با جهش مواجه دانست و افزود: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت سالمند رشد ۲۵ درصدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سالمند تا در سال‌های ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ به حدود ۳۵ میلیون نفر برسد. یعنی در آینده، به اندازه نیمی از جمعیت امروز کشور سالمند خواهیم داشت.

متخصص طب سالمندی با اشاره به سایر رخدادهای اثرگذار بر موضوع سالمندی، گفت: امروزه با تغییر وضعیت اقتصادی کشور شاهد مهاجرت جوانان به خارج از کشور هستیم؛ بنابراین نسبت رشد جمعیت سالمندی به نسبت پیش‌بینی‌های موجود، بیشتر خواهد بود.

حسنی ادامه داد: هرچند درحال حاضر تاکید بر فرزندآوری در کشور می‌شود، اما افزایش زادوولد، روند سالمندی جمعیت فعلی را متوقف نخواهد کرد و نمی‌توان از سالمند شدن افراد جلوگیری کرد و ضرورت پاسخ‌گویی به نیازهای سالمندان وجود دارد.

وی یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار بر مبحث سالمندی را افزایش تک فرزندی و تشکیل خانواده هسته‌ای برشمرد و افزود: با محدود شدن تعداد اعضای خانواده و بعضا مهاجرت این افراد، چالش بسیار مهمی به‌نام تنهایی سالمندان به‌وجود می‌آید؛ این درحالی است که برای افراد سالمند به تعداد لازم تخت بیمارستان، آسایشگاه و مراکز مراقبت از سالمند وجود ندارد.

متخصص طب سالمندی، اعلام کرد: یکی دیگر از مسائل حوزه سالمندی مربوط به افزایش تجرد قطعی و زنانه شدن سالمندی است. به این معنا که در آینده سالمندانی مجرد و بدون فرزند خواهیم داشت که بسیاری از آن‌ها سالمند خانم هستند. از منظر آماری پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۱۰ تعداد سالمندان با تجرد قطعی به یک میلیون نفر برسد.

حسنی یکی از مباحث مهم حوزه سالمندی را افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برشمرد و گفت: درحال حاضر به ازای هر ۷۰۰ سالمند کشور یک تخت بستری وجود دارد؛ اما در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت فراهم است که نشان‌ دهنده فاصله عمیق شرایط زندگی سالمندان کشورهای درحال توسعه با کشورهای پیشرفته است و در نتیجه مسئولان نظام سلامت باید ایجاد امکانات لازم درمانی و بهداشتی سالمندان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

او ادامه داد: مسائلی مانند سالمندان رها شده، منزوی در خانه، فوت بی‌خبر و ارث‌خواری که مجبور به مصرف اندوخته‌های مالی می‌شوند، از دیگر چالش‌های این دوران به‌شمار می‌رود.

متخصص طب سالمندی، تاکید کرد:‌ همچنین افزایش سن بازنشستگی سبب می‌شود تا تعاریف جدیدی از بازنشستگی ارائه شود. از دیگر سو در آینده احتمال ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد و در نتیجه کارمندان و کارگران سالمند زیادی را خواهیم داشت که نمی‌توانند از شرایط رفاهی مناسبی برخوردار شوند.

کد خبر: 67339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =