تعهدات قوانین تحمیلی به تأمین اجتماعی باید اجرایی شود

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: تعهدات قانونی مربوط به قوانین تحمیلی به سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی باید از سوی دولت‌ها اجرایی شود تا این نهادهای بیمه‌ای هم بتوانند در بهترین مواقع نسبت به پرداخت تعهدات همه‌جانبه خود اقدام کنند.

دهقان‌کیا در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: در حال حاضر ۲۶ مورد قانون تحمیلی از دولت‌های گذشته تاکنون به تأمین اجتماعی وجود دارد که نسبت به اجرای تعهدات آنها اقدام نشده است و به نوعی این قوانین منجر به ناترازی منابع و مصارف این سازمان خواهد شد.

او ادامه داد: ۲۶ مورد قوانین و موارد قانونی در گذشته مصوب شده که دولت‌ها باید مصوبات آن را اجرایی می‌کردند تاکنون به نوعی بلاتکلیف مانده که تعهدات سنگینی را برای تأمین اجتماعی به دنبال داشته است.

برخی از قوانین تحمیلی به تأمین اجتماعی

دهقان‌کیا برخی از این قوانین را اینگونه توضیح داد و گفت: یکی از این قوانین مربوط به بیمه قالیبافان بوده که براساس آن کارفرما معاف از بیمه شده است و سهم بیمه کارفرما را باید دولت پرداخت کند که این موضوع هنوز زمینه اجرایی پیدا نکرده است.

او قانون مربوط به بازنشستگی براساس ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور را یکی دیگر از این قوانین دانست و بیان کرد: براساس این قانون باید فرد با ۲۵ سال بازنشسته شده که پنج سال باقیمانده آن باید ۵۰ درصد توسط دولت و ۵۰ درصد را خود کارفرما پرداخت کند که اکنون این حق بیمه توسط کارفرما پرداخت شده اما دولت‌ها این اقدام را انجام نمی‌دهند.

به گفته او، سهم سه درصد قانون تأمین اجتماعی به عنوان سرانه یکی دیگر از موارد مربوط به قوانین تحمیلی به سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که این موضوع هم تاکنون از سوی دولت‌های گذشته برای این نهاد بیمه‌گر محقق نشده است.

دهقان‌کیا درباره معافیت کارفرمایان در کارگاه‌های زیر پنج نفر نیز تحت عنوان یکی دیگر از این قوانین یاد کرد و گفت: این موارد به عنوان قوانین تحمیلی وجود دارد که باید سهم کارفرما از طریق دولت‌ها در گذشته پرداخت می‌شد که تاکنون اجرایی نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان تهران بیان کرد: طبق اعلام هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی بدهی سال جاری ناشی از این تعهدات دولت‌ها به دلیل این قوانین تحمیلی، به میزان ۲۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در قانون آمده است و هرجایی که سهم کارفرما معاف شود سهم بیمه کارفرما را باید دولت‌ها پرداخت کنند.

اجرای تعهدات سنگین تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران

به گفته او، به دلیل پرداختن نشدن سهم دولت‌های گذشته در بخش قوانین تحمیلی و وجود چنین قوانین و طرح‌هایی سازمان تأمین اجتماعی نیز برای ارائه خدمات به این افراد به عنوان میهمانان سازمان در بخش بازنشستگان و مستمری‌بگیران، موظف به تامین و پرداخت این هزینه‌ها از محل منابع خود سازمان است.

دهقان‌کیا ادامه داد: این قوانین تحمیلی باعث شده که بیش از سه میلیون نفر به عنوان میهمان بر سر سفره تأمین اجتماعی باشند اما تعهدات در قبال آنها به این نهاد بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۳ درصد جامعه از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار هستند به همین دلیل اکنون این سازمان تعهدات سنگینی را در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت را به عهده دارد.

کد خبر: 66939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =