نگاهی به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

سامانه جامع خدمات اشتغال کشور با هدف ارائه خدمات الکترونیکی در زمینه اشتغال و کاریابی برای متقاضیان شغل ایجاد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، این سامانه امکانات متعددی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که از جمله این امکانات، اخذ تسهیلات و جستجوی شغل و کاریابی برخط است.

یکی از مهم‌ترین کاربری‌های این سامانه، جستجوی شغل یا استفاده از خدمات کاریابی است که برای این جستجو باید ابتدا به سایت مورد نظر وارد شد، گزینه‌ای به نام «میز خدمت مردم» را انتخاب کرد و در نهایت، خدمت مورد نظر را از میان خدمات ارائه شده برگزید.

در مجموع، سامانه جامع خدمات اشتغال کشور توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ارائه خدمات و امکانات الکترونیکی، در راستای ایجاد شغل و بهبود وضعیت اشتغال در کشور ایجاد شده است.

اهداف و گزینه‌ها

اهداف کلی این سامانه، برقراری یک ارتباط منسجم و با جزئیات کامل میان کارجویان و کارفرمایان از یکسو و متقاضیان تسهیلات شغل به خصوص در بخش مشاغل خانگی با سامانه‌های مربوط به پرداخت تسهیلات از سوی دیگر است. از این روی، متقاضیان با ورود به این سامانه معمولاً از گزینه‌ میز خدمت مردم بهره می‌گیرند تا به خدماتی مانند کاریابی‌ها یا ثبت نام و برخورداری از تسهیلات شغلی متصل شوند.

خدماتی که در گزینه «میز خدمت مردم» ارائه می‌شود، به این شرح است: ثبت و کسب مجوز که این گزینه امکان دسترسی به سامانه‌های مختلفی نظیر سامانه ثبت و کسب مجوز مشاغل خانگی، سامانه گواهینامه شغلی کارگران ایرانی خارج از کشور، سامانه صدور و تمدید مجوز کاریابی‌های داخلی و خارجی، سامانه اشتغال افراد خارجی و سامانه مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی را می‌دهد.

خدمات کاریابی که این گزینه امکان دسترسی به سامانه خدمات کاریابی برای جویندگان کار را فراهم می‌کند.

خدمات تسهیلات که متقاضیان تسهیلات ایجاد کسب و کار با انتخاب این گزینه می‌توانند به سامانه‌های مختلف ثبت نام و پرداخت تسهیلات شغلی از جمله کارا، تصکا، مشاغل خانگی و کرونا دسترسی داشته باشند و جهت اخذ تسهیلات مختلف، اقدام نمایند.

در نهایت، آموزش و مشاوره که این گزینه نیز امکان دسترسی به سامانه‌هایی نظیر سامانه کاریابی داخلی و خارجی و همچنین سامانه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را برای متقاضیان فراهم می‌آورد.

بخش‌های فعال سامانه

در تلاش برای ورود به این سامانه متوجه شدیم که خدمات کاریابی این سامانه هنوز فعال نشده است و امکان جستجوی شغل در پایگاه ‌داده‌های متصل فراهم نیامده است. در واقع هنوز کارفرمایان و متقاضیان کار امکان ارتباط از طریق این سامانه یا سامانه‌های زیرمجموعه آن را ندارند.

«اصغر آهنی‌ها» عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان ایران و از اعضای کارفرمایی شورای‌عالی کار، در ارتباط با این سامانه و امکان انتخاب فرصت‌های شغلی موجود توسط متقاضیان شغل به آتیه آنلاین گفت: بایستی این سامانه امکاناتی را فراهم آورد که کارفرمایان به خصوص کارفرمایان کسب و کارهای جدید و نوپا بتوانند عناوین شغلی خود را با ذکر جزئیات کامل بارگذاری کنند.

او اضافه کرد: برای اتصال محکم و قابل اطمینان کارجو به کارفرما، بایستی شرح کامل مشاغل، مزایا و دستمزدهای پرداختی، آدرس کارگاه، جزئیات رسته‌های شغلی و امکانات رفاهی شغل در پایگاه داده‌ها درج شود تا در نیروهای متقاضی کار، رغبتی برای اقدام و درخواست به وجود بیاید.

به گفته آهنی‌ها، تسهیل‌گری در امر کاریابی و کاستن از کاغذبازی‌های غیرضروری و مراجعات حضوری وقت‌گیر و بی‌حاصل، یک اقدام بسیار مثبت در عرصه روابط کار کشور است چرا که امکان تقاضای غیرحضوری و حتی ارتباط برخط میان کارفرما و کارجو را برای مصاحبه و گزینش فراهم می‌آورد.

با این حال، سامانه جامع خدمات اشتغال کشور در بخش ثبت‌نام و درخواست برای «تسهیلات شغلی» تقریباً کامل است و به متقاضیان تسهیلات این امکان را می‌دهد که به سامانه‌های مربوطه متصل شوند.

چهار سامانه برای دریافت تسهیلات قابل اتصال است: سامانه کارا یا سامانه اشتغال روستایی فراگیر که در این سامانه، اطلاعات افرادی که تا به حال تسهیلات دریافت کرده‌اند با درج تاریخ و ذکر رده شغلی در دسترس متقاضیان خواهد بود و افراد می‌توانند با جستجوی استان و شهرستان مورد نظر خود، پس از درج تصویر امنیتی، از تسهیلات ارائه شده اطلاع یابند.

سامانه تصکا یا سامانه صندوق کارآفرینی که در این سامانه، اطلاعات طرح‌های متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال، درج می‌شود و به نظر می‌رسد هنوز ثبت‌نام در این بخش برای متقاضیان جدید فعال نشده است.

دیگری سامانه مشاغل خانگی برای متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی‌ست و در نهایت سامانه کرونا که با هدف ارائه تسهیلات به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا راه‌اندازی شده و استقرار یافته است.

یک ابَرسامانه جامع

«سامانه جامع خدمات اشتغال کشور» یک ابَرسامانه جامع برای پوشش تمام خدمات و امکانات حوزه اشتغال به صورت آنلاین و برخط است که در عین حال، قابلیت اتصال به تمام سامانه‌های مرتبط زیرمجموعه خود را دارا است.

به‌نظر می‌سد با راه‌اندازی و تکمیل تمام بخش‌های این سامانه جامع، همه نیازمندی‌های بخش اشتغال به خصوص برای مشاغل خُرد و نوپا، با ورود به یک آدرس اینترنتی و به صورت متمرکز امکانپذیر خواهد بود؛ این جامعیت، تسهیل‌گری و اتصال فراگیر از مهم‌ترین مزایای این سامانه است و از مراجعات مکرر متقاضیان در فضای حقیقی و مجازی جلوگیری می‌کند.

کد خبر: 66922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =