سالمندان در زمان آلودگی هوا باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

آلودگی هوا یکی از شناخته شده‌ترین مشکلات جوی است که در کشور ما و به‌ویژه در پایتخت و شهرهای بزرگ شایع است و نفس هموطنمان را به شماره انداخته است. شاخص آلودگی هوا تقریبا در تمامی شهرهای ایران هرساله رو به افزایش است و این مورد به‌ویژه برای مردم تهران و جنوب کشور همه‌گیرتر شده است. آلودگی هوا بر اثر بالا رفتن غلظت گازها و ذرات مضر همچون دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، ترکیبات آلی فرار ازون و … است که تاثیر مستقیمی بر مختل شدن زندگی انسان‌ها و تهدید سلامتی آنها دارند به خصوص زنان باردار، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی و کودکان بیشتر از همه دچار مشکلات عدیده و گاهی غیرقابل بازگشت می شوند. در عین حال آلودگی هوا به شدت می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی شود.

دکتر احمد دلبری، رئیس انجمن علمی سالمندان ایران در گفتگو با آتیه‌آنلاین مضرات آلودگی هوا به‌ویژه برای سالمندان را شرح می‌دهد:

لطفا در مورد اثرات آلودگی هوا بر سلامت سالمندان توضیحاتی بفرمایید؟

آلودگی هوا برای سالمندان بسیار مضر است زیرا که آنان یکی از گروه‌های پرخطر هستند که نباید در معرض این آلودگی قرار بگیرند. آلودگی هوا یکی از عوامل بیماری‌زا در دوره سالمندی است زیرا زمانی که هوا آلوده است گاز مونو اکسید کربن وارد سیستم تنفسی فرد می‌شود و بلافاصله با هموگلوبین‌های خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام کربوکسی هموگلوبین را به وجود می‌آورد که نه تنها باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن بخصوص مغز و ریه برسد بلکه عوارض بینایی و سوزش چشم‌ها، خواب‌آلودگی و خستگی مفرط و مشکلات تنفسی را نیز برای افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند به‌وجود می‌آورد.

وضعیت سیستم ایمنی بدن در دوران سالمندی چگونه است؟

سیستم ایمنی بدن در دوران سالمندی ضعیف می‌شود و بر اثر آلودگی هوا احتمال عفونت‌های ریوی، ذات‌الریه، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی افسردگی هم افزایش پیدا می‌کند. ظرفیت ریه‌ها در دوران سالمندی کاهش پیدا می‌کند و قفسه سینه خاصیت ارتجاعی را که باید داشته باشد از دست می‌دهد و همه اینها باعث می‌شود که کمتر اکسیژن به بدن برسد. از اینرو سالمندان به‌شدت در معرض بیماری هستند و این در حالی است که درمان خیلی از بیماری‌ها هم پرهزینه و هم دشوار است از اینرو به عزیزان توصیه می‌کنم که کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند. سالمندان به هیچ وجه نباید در این هوای آلوده از دخانیات استفاده کنند.

در زمان آلودگی هوا تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟

سالمندان در زمان آلودگی هوا باید از حد معمول بیشتر مایعات مصرف کنند. به طور معمول توصیه می‌شود که سالمندان درطی روز 1800 تا 2000 سی‌سی مایعات مصرف کنند که در شرایط آلودگی‌ها این میزان باید بیشتر می‌شود. شیر هم جزو مایعاتی است که در زمان آلودگی هوا مصرف آن توصیه می‌شود. آنان باید از میوه‌ها و سبزیجات بیشتری استفاده کنند. بخصوص ویتامین آ، سی و ای که در این شرایط بسیار کمک کننده است. سعی کنند در روز هایی که آلودگی هوا زیاد است غذایی سبک میل کنند زیرا که حجم غدایی سنگین می‌تواند شرایط جسمی آنان را بدتر کند.

سالمندانی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی هستند در زمان آلودگی هوا به هیچ وجه از منزل بیرون نروند و اگر به هر دلیلی مجبور شدند از منزل بیرون بروند حتما داروهایشان همراهشان باشد بخصوص افرادی که بیماری‌های تنفسی و آسم دارند و از اسپری استفاده می‌کنند حتما اسپری با خودشان داشته باشند و سعی کنند که کمتر بیرون باشند. این بیماران سعی کنند درزمان آلودگی هوا به شهرها و روستاهای خوش آب و هوا بروند.

سالمندانی که مجبور هستند در زمان آلودگی هوا بیرون بروند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

سالمندان سعی کنند در زمان‌هایی که هوا آلوده است کمتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و از رفتن به خیابان بخصوص در ساعت‌های پرترافیک خودداری کنند. اگر به هر دلیلی می‌خواهند که از خانه بیرون بروند سعی کنند که با وسایل عمومی تردد کنند و خودشان رانندگی نکنند چون در هوای آلوده رانندگی برای سالمندان جزو کارهای پرخطر محسوب می‌شود. سعی کنند در و پنجره‌های خانه را ببندند و در صورتی که با ماشین بیرون می‌روند شیشه‌ها را پایین ندهند تا کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند . در هوای آلوده و فضای باز ورزش نکنند زیرا که برای آنان بسیار خطرناک است و هر چه کمتر در معرض هوای آلوده باشند برایشان بهتر است. در صورت امکان هم از ماسک‌های 3 لایه و استاندارد استفاده کنند. نکته‌ای که بسیار مهم است این است که سالمندان روزانه در جریان شاخص آلودگی هوا قرار بگیرند و اگر این شخص بیش از 150 تا 200 بود در منزل بمانند و به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند.

کد خبر: 66462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =