بیمه زنان خانه‌دار چیست و تامین اجتماعی چه حمایت‌هایی از آنان می‌کند؟

بیمه خانه‌داری، یک نوع بیمه است که برای زنان در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قابل استفاده است و به عنوان یک امتیاز مهم برای بازنشستگی این افراد محسوب می‌شود. با استفاده از این بیمه، زنان خانه‌دار قادر خواهند بود از حمایت‌های تأمین اجتماعی از جمله بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند شوند.

توضیحاتی در خصوص بیمه زنان خانه‌دار در نشریه ملاحظه کردم. من که ۱۷ سال سن دارم آیا می‌توانم با نرخ ۱۲ درصد بیمه زنان خانه‌دار شوم‌؟

بیمه زنان خانه‌دار در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است‌ و طبق آیین‌نامه بیمه مشاغل آزاد پذیرش درخواست متقاضیانی که در تاریخ ثبت تقاضا، کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند مجاز نمیباشد اما در صورتی که گواهی رشد فرد کمتر از ۱۸ سال توسط مراجع قضایی صادر شود، قبول درخواست متقاضی برای بیمه زنان خانه‌دار با رعایت سایر شرایط بلامانع خواهد بود.

من تحت پوشش بیمه پدرم هستم و در حال تحصیل. بیمه زنان خانه‌دار چه تفاوتی با بیمه پدرم دارد و چه خدماتی علاوه بر بیمه تحت پوشش پدرم، برای من به عنوان یک دختر محسوب میشود؟

دخترانی که تحت تکفل پدر خود هستند، تنها از حمایت درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ثبت‌نام و بیمه‌پردازی در بیمه زنان خانه‌دار، موقعیت بانوان را از بیمه‌شده تبعی به بیمه‌شده اصلی تغییر می‌دهد و با این کار، بانوان و دختران از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند. ضمن اینکه این مزیت ویژه برای بانوان ایجاد شده است که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و زنان خانه‌داری که از بیمه پدر خود استفاده می‌کنند، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

همسر من بیمه نیست و فرزندانم نیز همین‌طور. اگر من بیمه زنان خانه‌دار پرداخت کنم آیا می‌توانم همسر و فرزندانم را تحت پوشش این بیمه درآورم؟

زنان خانه‌دار بیمه‌شده تأمین اجتماعی می‌توانند تحت شرایطی و پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را به عنوان بیمه‌شده تبعی تحت پوشش قرار دهند و در این صورت خدمات درمانی تأمین اجتماعی برای فرزندان برقرار می‌شود. همسر زنان خانه‌دار بیمه‌شده نیز در صورتی که بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تأمین اجتماعی ازکارافتاده کلی و یا بیش از ۶۰ سال سن داشته و از نظر مالی تحت تکفل بیمه‌شده زن باشد، با پرداخت حق سرانه درمان او امکان ثبت‌نام به عنوان بیمه‌شده تبعی را خواهد داشت.

بیمه زنان خانه‌دار

من ازدواج نکرده‌ام و قصدی هم برای ازدواج ندارم. اگر بیمه زنان خانه‌دار شوم، بعد از من چه کسی می‌تواند از این بیمه استفاده کند؟

بیمه زنان خانه‌دار دارای سه نرخ مختلف است که کمترین نرخ آن ۱۲ درصد بوده و بیمه‌شدگانی که کسی را تحت تکفل خود ندارند می‌توانند صرفا از این نرخ استفاده کنند و از خدمات بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.البته اگر در اینده دچار بیماری صعب العلاج شوند نمیتوانند با نرخ 12 درصد مستمری کارافتادگی کلی دریافت کنند.

خانم مجردی هستم که پدر و مادر پیرم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. آیا در صورت عقد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار می‌توانم پدر و مادرم را تحت پوشش بیمه خودم درآورم؟

در صورتی که سن پدر از ۶۰ و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا اینکه به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تأمین اجتماعی ازکارافتاده باشند و معاش آنها توسط بیمه شده تأمین و مستمری دریافت نکنند؛ با پرداخت حق سرانه درمان انها ،امکان تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت.

من تبعه کشور افغانستان هستم‌ و در ایران اقامت دارم. باتوجه به اخذ مجوز اشتغال و مجوز اقامت از مراجع مربوطه‌، قبلاً در یکی از کارگاه‌ها شاغل و بیمه تأمین اجتماعی بودم. بعد از اخراج از کارگاه چون مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی‌شدم خودم را بیمه اختیاری کرده‌ام؛ آیا همسرم نیز می‌تواند خود را بیمه زنان خانه‌دار کند؟

بله خانم‌های اتباع بیگانه که ساکن ایران هستند، چنانچه بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند، در صورت داشتن کارت اقامت یا گذرنامه معتبر، با مراجعه به نزدیکترین شعبه تأمین اجتماعی محل سکونت خود می‌توانند درقالب بیمه مشاغل آزاد با یکی از نرخ‌های ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد طبق سایر شرایط مربوطه خودشان را بیمه زنان خانه‌دار کنند.

کد خبر: 66437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =