ضرورت ارتقای درمانگاه بیجار به پلی‌کلینیک

سرپرست درمانگاه تخصصی بیجار این مرکز را یکی از دو قطب اصلی تأمین‌اجتماعی در ارائه خدمات درمانی برشمرد و با توجه بالا بودن میزان استقبال از خدمات این مرکز، گسترش خدمات درمانگاه و تبدیل به پلی‌کلینیک و حتی بیمارستان را ضروری دانست.

دکتر سیدعبدالله سامانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه خدمات این مرکز شامل ویزیت پزشکان عمومی و متخصص است، افزود: در این مرکز علاوه بر پزشکان عمومی، متخصصان اطفال، زنان و زایمان و داخلی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: واحدهای تزریقات و پانسمان رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و مامایی از دیگر امکانات درمانی این مرکز به‌شمار می‌رود. همچنین واحدهای پذیرش، اداری، مالی و فناوری اطلاعات در هماهنگی خدمات این درمانگاه نقش دارند.

سرپرست درمانگاه تخصصی بیجار با اشاره به مساحت این درمانگاه به وسعت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع، گفت: زیربنای درمانگاه مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده و این مرکز در دو شیفت صبح و عصر بیماران را پذیرش می‌کند.

سامانی بیان کرد: این درمانگاه در کنار بیمارستان امام حسین(ع) یکی از دو قطب اصلی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم منطقه و شهرها و روستاهای اطراف مانند «حسن‌آباد یاسوکند» و «توپ آغاج» به‌شمار می‌رود. علاوه بر آن بیماران از سایر شهرستان‌ها مانند دیوان‌دره و حتی سایر استان‌ها مانند البرز، تهران، زنجان و همدان به این مرکز مراجعه می‌کنند.

او افزود: با توجه به گستره پوشش خدمات این درمانگاه، آمار مراجعه رقم قابل توجهی دارد؛ به نحوی که ماهانه به‌طور میانگین ۸ هزار نفر به این درمانگاه مراجعه می‌کنند که این میزان سالانه ۱۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

سرپرست درمانگاه تخصصی بیجار با اشاره به وضعیت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز، گفت: بیماران این مرکز داروهای تجویزی پزشکان را به‌طور رایگان از داروخانه دریافت می‌کنند و برای پیشگیری از ایجاد کمبود دارویی، دپوی مناسبی از این اقلام در انبار دارو فراهم شده است. همچنین با ایجاد تعامل مناسب با شرکت‌های دارویی و مذاکرات مسئول فنی داروخانه با این شرکت‌ها، تلاش می‌شود تا اقلام مورد نیاز به تعداد کافی فراهم شود.

سامانی تعداد نیروی انسانی شاغل در این مرکز را ۳۹ نفر بیان کرد و افزود: از این تعداد، ۲۸ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد. همچنین ۵ پزشک عمومی و ۵ متخصص در این مجموعه فعالیت دارند.

وی ادامه داد: همانند سایر مراکز در این درمانگاه نیز کمبود نیرو وجود دارد و درحال حاضر نیازمند جذب نگهبان، دارویار، ‌تاسیساتی، پرستار مرد، مسئول فنی آزمایشگاه و انباردار هستیم. همچنین برای توسعه خدمات تخصصی ضرورت افزایش متخصصان در رشته‌های مختلف و جذب دندانپزشک وجود دارد.

سرپرست درمانگاه تخصصی بیجار، گفت: با توجه به قدمت بنای ساختمان، اکنون با مسئله فرسودگی فضای فیزیکی و نیز برخی تجهیزات ساختمانی از جمله تاسیسات حرارتی و برودتی و حتی تجهیزات و اثاثیه اداری مواجه هستیم.

سامانی یکی از مهمترین برنامه‌های آینده این مرکز را توسعه فضای فیزیکی بخش‌های اداری و درمانی برشمرد و افزود: در نظر است تا رشته‌های تخصصی نظیر چشم‌پزشکی، مغزواعصاب، اعصاب و روان و قلب و عروق در مرکز فراهم شود. همچنین ارتقای درمانگاه به پلی‌کلینیک تخصصی و حتی در صورت امکان بیمارستان عمومی از دیگر برنامه‌های آتی را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 66152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =